ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms starkaste karl  (läst 574 gånger)

2003-11-13, 03:05
läst 574 gånger

Utloggad Jo Carina Wolff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 21:15
    • Visa profil
Söker uppgifter om Stockholms starkaste karl, Ernst Bladström född 8 aug. 1870.
Det sägs att han kunde lyfta en häst på raka armar.
Är det någon som vet något om Ernst, eller kan tipsa mig om var jag ska hitta information?
Carina

2003-11-13, 07:08
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Om det är rätt person vet jag inte, men i folkräkningen 1890 och på Söderskivan hittar jag en Carl Petter Ernst Bladström, född 1870 - men den 5 augusti - i Lofta, Kalmar län. Han var åkare med eget hyrstall i Västra Kvarngränd 14, så tillfälle att lyfta hästar hade han.  Vad som kan tala emot hans kandidatur till epitetet Stockholms starkaste karl är att han var frikallad från militärtjänst - men det kan för all del ha berott på grav plattfothet, enögdhet eller annan kroppslig defekt som inte påverkade kroppskrafterna.
 
Av Söderskivan framgår att Carl Petter Ernsts föräldrar bör ha varit åkare Samuel Adolf Bladström f 20/3 1847 i Lofta, död 12/3 1915  och Lisa Johanna f Persdotter 1/5 1845 i Horn, Östergötland.  
 
Carl Petter Ernst Bladström gifte sig cirka 1900 med Augusta Vilhelmina f Janson 15/1 1875 i Österhaninge, Sthlms län.
Barn:  
Karl Ernst Ragnar f 11/11 1900 i Katarina förs
Evert Torvald f 19/11 1902 i Katarina
Erna Dagmar Gunvor f 28/10 1910 i Katarina
 
Familjen bodde när Söderskivan slutar 1926 i kv Masken, Hammarbygatan 13B/Holmia 13, Sofia förs.
 
Om du tror att Carl Petter Ernst Bladström kan vara rätt gubbe och vill kontrollera saken med nu levande ättlingar, så kan jag nog plocka fram adresserna till ett par stycken i morgon (meddelas i så fall via e-post).
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna