ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örby  (läst 847 gånger)

2005-08-14, 17:48
läst 847 gånger

Benny Karlsson

Hej jag söker information om två saker i Örby, det stora stenhuset som ligger i  hörnet Turingev/Gamla Huddingevägen när byggdes det och av vem all info om detta hus är intressant.
Och vad var det för röda stora trähus som låg nedanför detta stenhus, dom försvann någon gång på 1960-talet.Hoppas att ni vet vad jag menar ,
hoppas på svar
MVH
Benny

2006-01-13, 21:12
Svar #1

Kristina Blomdahl

Benny,  
 
Gå till Örbyskolan på Huddingevägen och fråga på Biblioteket (i röda huset) om det finns något historiskt material om Örby.
 
När jag gick i skolan där hade vi en vaktmästare som skrev och forskade om Örby.  
 
Hälsningar,  
Kristina

2006-01-14, 17:46
Svar #2

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Benny, det finns en bok utgiven på förlaget Höghus, skriven av bla Kenneth Ahlborn, som har en del info om detta hus. http://www.hoghus.se/
 
//Peppe

2006-01-15, 10:50
Svar #3

Benny Karlsson

Hej Kristina o Per!
Vad kul att få något svar efter så lång tid, kanske beror på att folk tycker att det var en lite konstig fråga.
Jag tackar er bägge för ert svar.
Mvh
Benny

2006-01-15, 11:53
Svar #4

Mia Lööf

Hej Benny!
 
Detta stora stenhus, kallas även Leipzig. De röda trähusen försvann nog i slutet på 60-taler eller början på 70-talet. Där finns i dag radhus. De byggdes 1973.
Örby villaförening har get ut en bok Sextio år i Örby i den finns det mycket intressant att läsa.
 
Hälsningar  
 
Mia

2006-01-15, 13:47
Svar #5

nn


2006-01-16, 07:36
Svar #6

Benny Karlsson

Hej Mia o NN !
Nu får jag också tacka er för era inlägg om detta,får försöka att få tag i boken som du nämnde.
Mvh
Benny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna