ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-06  (läst 2522 gånger)

2006-04-03, 13:02
läst 2522 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Medellivslängden förr var generellt mycket lägre för att barnadödligheten var enormt mycket större än idag. Argument om att folk inte blev så gamla förr är alltså en stark underdrift. Visst blev många människor gamla, dock givetvis inte i samma utsträckning som idag.
 
Att kallas köpman vid 15 alternativt 16 år är något mycket unikt Göran. Du är nog den ende som jag läst påstår detta. Begreppet ung karl används enligt min erfarenhet under 1600-talet om ogifta män 20-30 år; under 20 år används begrepp som yngling, pojk och gosse. Att bli vuxen förr innebar socialt sett att gifta sig är min erfarenhet - har sett ogifta brukaransvariga drängar i 40-årsåldern.  
Ska återkomma i frågan när jag får mer tid att plocka fram de fakta jag har om handelsmannen Anders Andersson.

2006-04-03, 13:14
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En sak till förresten,,,,
Göran har rätt i fallet angående födelsenotisen 1655. Barnet kan inte vara borgaren Anders Anderssons som svor köpmansed 1654. Jag tolkar notisen som att där står den 1 Maij Christnades Anders Klassons Soen och wardt nembd Claas [källa: Västervik C:1 s 89]. I 1600-talet var man ofta inkonsekventa i stavningen, vilket skapar problem för oss nutida skribenter som är vana vid motsattsen.

2006-04-03, 13:51
Svar #2

Göran Johansson

Hej Niclas, har du läst mitt inlägg 1/4 kl. 11:33. De personer som uttalade sig i målet måste ha varit helt okunniga om Anders Anderssons civilstånd, dvs gift eller ogift. Deras bedömning av karlens ålder måste därför antas vara en  subjektiv, visuell beskrivning av personen ifråga. Det vill säga att såg ung ut. Hade den som uttalade sig känt Anders Andersson så hade han säkert vid förhöret (som det är fråga om) nämnt honom vid namn.

2006-04-03, 14:23
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nej Göran, de beskrev honom säkert utifrån en sociokulturell status - ung ogift person = ung karl - inga tonåringar beskrevs som karlar eller för den skull köpmän på 1650-talet är min bestämda uppfattning.  Dessutom nämner de ju honom vid namn under förhöret. Efter fyra års köpenskap är man rätt etablerad bland sina borgarbröder - du hävdar motsatsen. Hur kunde Anders Andersson då kunna gifta sig med Hans Baumans i Västervik dotter om han var en outsider i borgarskapet? Din koppling med kyrkoherde Loftanders lille åttaårige skolpilt Anders år 1647 bygger väl enbart på en vild gissning och namnlikhet?  Du har nämnt något om fadderskap och patron-klientförhållande - men i så fall är det rätt många borgare och bönder som är släkt med brukspatronen Hans Anderssons familj; och då även mina förfäder utanför Västervik. Har jag missat något väsentligt bevis i din teori om identifikationen?  
Har inte möjlighet att plocka fram mina källor nu då jag är på jobbet, men det ska finnas en koppling till Norrköping om jag minns rätt.

2006-04-03, 15:29
Svar #4

Göran Johansson

Niclas, släpp teorin om herr Anders skolpilt. Låt det vara en helt annan sak. Du kan säkert ha rätt i att det finns belagda kopplingar till Norrköping. Jag har bett dig tidigare att presentera dem. Det är bra att du gör det nu. Målet som jag relaterar är omfattande. Jag kan tyvärr inte lägga ut allt här. Uttalandet om Anders Andersson ålder görs av skeppsfolket på en Nyköpingsskuta som inte själva vittnar. Den som relaterar saken i rätten återger således endast vad skeppsfolket, som inte kände Anders Andersson till namnet, hade sagt till honom. Troligen för att man skulle kunna identifiera personen. Ett ungdomligt utseende måste ha varit ett tydligt kännetecken. I annat fall hade man kanske valt att beskriva klädsel, längd, skägg eller andra egenheter. Men detta visar absolut inget om Anders Anderssons ålder.

2006-04-03, 15:52
Svar #5

Göran Johansson

Apropå skolpilten. Denne var son till Andreas Johannis Saebyenis och inte Loftander. Svågern Nils Loftander var däremot komminister och rektor i Västervik kring 1654 då den andre Anders (borgaren) erhöll burskap. Brodern Johannes blev i samma veva kyrkoherde i Örtomta. Den andre brodern Samuel hade tidigare begravts i Uppsala domkyrka. Skoleleven Anders själv och den tredje brodern Josua har jag däremot inte lyckats spåra. De kan ha avlidit i Linköping. Tycks i alla fall inte ha fortsatt sina studier på universitet. Vad hände med dem? Systern Margareta Loftander var g.m. Mattias Soops fogde Eskil Persson. Den senare hade förbindelser med borgerskapet i Västervik.  
 
Allt detta sammantaget har har gjort att jag funnit det logiskt att leta efter herr Andreas Saebyensis barn i Västervik eller dess närhet. Prästen i Lofta var ingalunda okänd i stadens borgerskap.

2006-04-04, 17:05
Svar #6

Göran Johansson

Anno 1655
Ankomma 7 stycken dannemän ifrån Öretompta försambling, och instän-
digt begärade att få behålla H. Hans Andrea? Loftandrum, som Biskopen hade dem
försändt at blifwa deras kyrkioherde, och nu hade inlåtit sigh til Echtenskapz för-
dragh med deras PrästeEnkia. Förebärandes H. Hanses? Sal. fader H. Anders uthi
Loffta wait en mycket wäl merit?ret Man, och ingen af hans barn der blifuit
försorgd, Hans moder och nu Sittia en Wärnlöös Enckia. Episcopus regr?rade D.
Johannem wara en Ung och omerit?rat Persoon, för hwilken försambl.:n skulle haf-
wa ingen respect: Item; gå här många andre lärde, gamble och merit?rade Männ
som sittia medh Hustru och Stugun ful medh barn, i armodh och stoor fattigdom, huil-
ke högeligen der öfuer måtte förargas. Bönderna der emoot swarade sigh medh
hans persoon aldeles wäl wara nögde, Lofwade sigh ingen respect och wördning.
Resol. Episcopus gifwer den saken aldeles ifrån sigh, eij heller han någon sinn
hwarken sänder honom eller confirm?rar. Befattar sigh intet der medh. gör det
hwarken fraam eller tilbaka, eij heller tager det nåntzin uppå sitt Samueet.
Willia R:di Dnn. Consistoriaales gifwa honom der på Collation, stånde det dem fritt.
Interim må han blifwa der så länge stilla, och förrätta Sitt Embete.”
 
Mot bakgrund av diskussionen om änkan Emerentias och hennes barn är ovanstående excerpt ur domkapitlets protokoll intressant och tankeväckande. Det stämmer ju inte helt att barnen var oförsörjda. Två av hennes döttrar bör vid det här laget ha varit gifta och bosatta i Västervikstrakten. Den yngsta dottern Elisabeth ingick senare äktenskap med prästen Johannes Törning från Västervik. Av misstag har jag på under Erik XIV:s frillobarn skrivit att Emeretia Olofsdotter dog 1639. Det är fel. Hon överlevde mannen och avled först 1661.

2006-04-04, 17:15
Svar #7

Göran Johansson

Texten i citatet rad 6 nerifrån blev fel:
 
hans persoon aldeles wäl wara nögde, Lofwade sigh ingen respect och wördning  
 
ska vara:  
 
hans persoon aldeles wäl wara nögde, Lofwade sigh ingen respect hafwa til hans ung-
dom, eller honom dherföre förachta, uthan lofwade honom all respect och wördning.

2006-04-09, 16:17
Svar #8

Göran Johansson

Borgmästaren Lars Lindebohm och greve Königsmarchs hauptman Olof Johansson Careel, var befryndade (källa. Folke Lindberg, Västerviks historia). Finns det någon som vet hur? Hauptmannen var enligt Folke Nilsson mycket illa omtyckt av borgerskapet i Västervik. Vad jag förstått också av adeln i Lofta socken som i samband med en kyrkoherdetillsättning 1659 fann sig, under hänsvisning till adelns previlegier,  föranledda att klaga på hauptmannen.

2006-04-09, 19:14
Svar #9

Utloggad Jan Fredrik Kindstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 13:09
    • Visa profil
Släktskapen torde ha gått via borgmästare Lindebohms andra hustru Christina Månsdotter, som var dotter till handelsmannen Måns Nilsson (Careel)d. 1694 och Anna Olofsdotter Careel d. 1703. Detta enligt G. Thimon, Stockholms nations studenter i Uppsala 1649-1800, 1 (1982), sid. 44.
Mvh Jan Fredrik Kindstrand

2006-04-09, 19:14
Svar #10

Utloggad Jan Fredrik Kindstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 13:09
    • Visa profil
Släktskapen torde ha gått via borgmästare Lindebohms andra hustru Christina Månsdotter, som var dotter till handelsmannen Måns Nilsson (Careel) d. 1694 och Anna Olofsdotter Careel d. 1703. Detta enligt G. Thimon, Stockholms nations studenter i Uppsala 1649-1800, 1 (1982), sid. 44.
Mvh Jan Fredrik Kindstrand

2006-04-10, 16:56
Svar #11

Göran Johansson

Tack Jan Fredrik. Denna Christina Månsdotter måste väl då vara densamma som blev gift med Peter Bauman - farfar till bruksägaren Cederbaum?

2006-05-24, 11:03
Svar #12

Lindha Jansson

Hej!
Jag söker efter ättlingar till min mormors mors syster Elisabet Johansson, kallad Lisa. Hon (Lisa) är född i början av 1900-talet (Jag har inte årtalet i huvudet) och flyttade till någonstans väster om Västervik (enligt min mors morbror) från Dalarna, antagligen från Norrbärkes-trakten. Lisas mor, Anna Carolina, flyttade på 40-talet från Norrbärke till Olofström och gifte om sig med en frikyrkopastor. Lisas far hette Gustaf Adolf. Förutom min gammelmormor Eva, hade hon fyra syskon till Albert, Anna, Rut och Evald.  
 
Jag vet att hon levde i slutet av 80-talet eftersom jag och min mormor hälsade på henne då. Jag var dock alldelens för ung för att minnas vart det var. Allt jag minns är att hon bodde på en stor bondgård och att boningshuset var rött. Jag är ganska säker på att hon gått bort nu för min mm m Eva sa att hon var ensam kvar innan hon gick bort.  
 
Eftersom jag inte har en aning om när Lisa flyttade eller om min mors morbros minnesbild stämmer så behöver jag hjälp. Jag ska ner till Västervik i helgen och besöka, och vara frivillig på, järnvägsjubileet och tänkte passa på att besöka släktforskar lokalerna så för att kanske hitta något där.  
 
Om det är någon som kanske vet något så tackar jag på förhand. //Lindha Jansson

2006-07-23, 23:49
Svar #13

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Hej!
 
I en gammal psalmbok tillhörande en släkting från Västerviktrakten finns namnet Anna Johansdotter Gunnerman, Västervik Juli 1772. Är det någon som har sett den damen i sin forskning? Jag försöker reda ut om hon är en släkting eller ej.
 
Mvh Monika Lindqvist

2006-08-06, 09:08
Svar #14

Lotte Jensen

Jag söker uppgifter på en man som hette Gabriel L?tkeman. Han var född 1807 i Visby och dig 1834 29/9 i Västervik. Han var verksam som Landsfiskal.  
 
Var han gift. Hade han familj?

2006-08-06, 12:40
Svar #15

Utloggad Agneta Allerstav

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Känner någon till något om hattmakare Lindgren i Västervik? Nils Johan född 1811 och sonen Nils Johan född 1857. Har följt gamle Nils Johan fram till dess det står att han flyttar till fattighuset men kan inte hitta fattighuset i Hfl. Sonen Nils Johan f. 1857 finns på sid. 146 i AI:62 och det står noterat att han flyttar 1871 men jag kan tyvärr inte tyda vart. Kan någon hjälpa mig komma vidare?
 
Det står även noterat att han är Borgare. Fanns några borgarbrev vid denna tid?
 
Tacksam för hjälp.
 
Med vänlig hälsning
Agneta Allerstav

2006-08-06, 19:01
Svar #16

Utloggad Jan Fredrik Kindstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 13:09
    • Visa profil
Det finnes en Borgare Book för Västervik, som omfattar perioden 1740-1864; det finnes också anteckningar om borgare för en tidigare period. Hattmakaren Nils Johan Lindgren blev borgare 1834 14/7. Han kallas då hattmakaregesäll i Valdemarsvik; hans löftesmän var gelbgjutaren Gustaf Nylander och handskmakaren Westerståhl. Denne Nils Johan är son till hattmakaren Nils Lindgren och hans andra hustru Anna Elisabeth Lindgren. Nils Lindgren blev borgare i Västervik 1795 18/4.
Mvh Jan Fredrik Kindstrand

2006-08-06, 19:24
Svar #17

Stefan Helgesson

Hej Lotte,
Detta fanns på PLF CD-1.
Mvh.
Stefan
 
Post VVK-V-3381
L?tkeman, Gabriel
Stadsfiscal
Sten, Carolina
Jungfru
Vigda 6/11 1832 i Västervik (H)
--------------
Källa: Västervik C:6
 
Post VVK-F-13226
Ulrica Elisabet Gabriella
Född 20/8 1833 i Västervik (H)
Far
Lutkeman, Gabr. Timoth.
Stadsfiskal
Mor
Sten, Carolina
21 år
--------------
Källa: Västervik C:6
 
Post VVK-F-13367
Wendla Lovisa Carolina
Född 12/1 1835 i Västervik (H)
Far
Lutkeman, G.
Avliden Stadsfiskal
Mor
Sten, Carolina
22 år
--------------
Källa: Västervik C:6
 
Post VVK-D-12630
L?tkeman, Gabr. Tim.
Stadsfiska (ålder: 26)
Död 29/9 1834 i Västervik (H)
Dödsorsak: Slag
--------------
Källa: Västervik C:6

2006-08-07, 17:42
Svar #18

Utloggad Agneta Allerstav

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jan Fredrik!
 
Tack för en innehållsrik uppgift om hattmakarna. en liten undran. Enligt födelsebok 1857 på Nils Johan Lindgren hette mamman Brita Lisa Lindgren. enligt din uppgift hette hon Anna Elisabeth Lindgren. Vilket är nu det rätta namnet? det känns ju ändå som om det är samma person.
 
Mvh
Agneta Allerstav

2006-08-09, 17:22
Svar #19

Utloggad Jan Fredrik Kindstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 13:09
    • Visa profil
Agneta,
Jag beklagar att jag skrev fel förnamn. Modern till Nils Johan Lindgren, som föddes 1811 9/12, hette som Du skriver Brita Lisa/Elisabeth Lindgren. Den Nils Johan L. som föddes 1857 hade Anna Margaretha Sundberg som moder.
Mvh Jan Fredrik Kindstrand

2006-09-20, 03:37
Svar #20

Utloggad Corinne Purnell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2019-09-28, 01:06
    • Visa profil
Hej!
 
I am seeking information on the parents of Stena Greta Stenström, born 17 Dec 1790 in Västervik.  I have learned that they were Sjöman Johan Stenström and Brita Stina Ankarström, age 30 at the time of the birth.
 
Does anyone have more information about these parents?
 
Ni får gärna skriva på svenska.
 
Tack, Corinne

2006-09-20, 11:45
Svar #21

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6082
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 12:21
    • Visa profil
Corinne!
 
From PLF:s CD1:
 
 
Britha Christina
Född 19/8 1763 i Västervik (H)
Far
Anckarström, Lars
Skjepp Re
Mor
Svensdotter, Maria
Källa: Västervik C:4
 
This is not certain, but his father?s name must be Måns. You have to check!
 
Johan
Född 31/7 1764 i Västervik (H)
Far
Nilsson Siöberg, Måns
Skjepstimmerman
Mor
Johansdotter, Maria
Källa: Västervik C:4
 
Månsson Stenström, Johan
Ankarström, Brita Chris.
Vigda 6/3 1785 i Västervik (H)
Källa: Västervik C:5
 
mvh
Birgitta B
Birgitta B

2006-09-23, 01:23
Svar #22

Utloggad Corinne Purnell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2019-09-28, 01:06
    • Visa profil
Tack igen, Birgitta!
 
A question about Lars Anckarström:  is Skjepp Re the same as skeppare?  
 
Further on this family:  I knew the name sounded familiar, but when I recently attended Verdi's opera A Masked Ball (Un Ballo In Maschera) I remembered that it was Count Anckarström who murdered King Gustaf III.
 
Do you have further information on my Anckarström or should I consult the group on Anbytarforum that discusses the count's family to see if there is any connection?
 
Perhaps someone else has information.
 
Corinne

2006-09-23, 10:45
Svar #23

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6082
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 12:21
    • Visa profil
Hej Corinne!
 
Skjepp Re is skeppare or skeppsredare, ship owner
I don?t think there is any connection to Jacob Johan Anckarström.
Västervik is a town where there used to live a lot of seaman and boatswains. There was a shipyard. Men working there often took names like Ankarström etc.
 
Birgitta B
Birgitta B

2006-09-26, 22:15
Svar #24

Klas Bergenstråhle

Känner någon till Nils Albrechts(son), skeppsbyggmästare, vars dotter Brita född 1718-12-03 i V-vik blev gift 1743-01-23 med Magnus Andersson Tenger, skeppare handlande och anläggare av Altona-varvet. Britas mor var Annika Didriksdotter. En av hennes faddrar hette Hoppe?, en annan Didrik de Rees.

2006-09-27, 09:50
Svar #25

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6082
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 12:21
    • Visa profil
Hej Klas!
 
Med hjälp av PLFCDn har jag hittat:
 
Nils f. 30/9 1693 i Västervik, son till Albrekt Nilsson och Sissela Olufsdotter. Sissela var änka vid vigseln i Västervik med Albrekt 5/6 1693.
Nils och Annika vigdes 15/5 1713 och hade förutom Brita barnen: Ravald 9/3 1715 och Helena 10/11 1716.
 
mvh
Birgitta B
Birgitta B

2006-09-27, 18:56
Svar #26

Utloggad Jan Fredrik Kindstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 13:09
    • Visa profil
Måhända kan man tillägga att Nils Albrektsson gifte sig en andra gång med Catharina Staffansdotter och i detta gifte fick sonen Staffan/Stephan f. 1723 2/4, som blev guldsmed och stamfader för släkten Westerstråhle. Särskilt känd är dennes son Stephan W. f. 1763 19/6, som blev guldsmed i Stockholm
Mvh Jan Fredrik Kindstrand

2006-10-05, 15:53
Svar #27

Klas Bergenstråhle


2006-10-06, 16:09
Svar #28

Leif Call

Hej, jag tror att Nils hade en syster som hette Helena Albrechtsdotter hon gifte sig med Petter Lundman som var bonde och gästgivare i Lunds by, men fadern står som lots.FÖ står det en del att finna i Sv.antavlor 240.
 
Mvh Leif Call Lunds by, Gladhammar

2006-10-06, 17:23
Svar #29

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6082
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 12:21
    • Visa profil
Hej Leif!
 
När är Helena född?
Jag har en anteckning om att hon föddes 1695, men i mars 1695 får Albrekt Nilsson och Sissela Olufsdotter en dotter Carin.
 
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna