ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2015  (läst 3950 gånger)

2014-09-12, 17:29
läst 3950 gånger

Utloggad Bengt Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2015-10-28, 17:23
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för svaren Rune o Eva
 
MVH
Bengt Palm

2014-10-18, 15:46
Svar #1

Utloggad Markus Elmtoft

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-11-03, 10:10
    • Visa profil
Hejsan Släktforskarvänner!
 
Jag håller på och släktforskar i Skaftarp och kommit en bra bit. Platsen Sjöagärde under Skaftarp Norregård verkar ha varit i min släkts ägo under några generationer. Dock har jag nu fastnat och det verkar inte som det går att komma längre. Därför undrar jag nu om det finns någon härinne som har information om torpet eller dom som bodde där.  
 
Mitt sista stopp har kommit till familjen Anders Nilsson;
Far - Anders Nilsson, född 1694 (Osäker uppgift), död 1776-07-17 på Skaftarp Norregård Sjöagärde
Mor - Elin Jönsdotter, född 1723 (Osäker uppgift), död 1803-11-05 på Skaftarp Norregård Sjöagärde
Barn - Isaac Andersson, född 1763-07-27 på Skaftarp Norregård Sjöagärde
 
Några funderingar:
- Om jag inte har forskat helt galet så skulle Anders Nilsson vara ganska gammal när han får sin son Isaac (Uppemot 60-70år) samtidigt som det skulle skilja 27 år på Anders och Elin?
- Kan jag på nått sätt hitta rätt födelseår för Anders och Elin?
- Går det att komma längre?
 
Källor:
Husförhörslängd Rydaholm 1763-1774 Volym AI:1 sida 194-195, (GID nummer: 1126.1001.100500)
Husförhörslängd Rydaholm 1774-1786 Volym AI:2 sida 198-199, (GID nummer: 1126.2.28300)
Husförhörslängd Rydaholm 1802-1812 Volym AI:4 sida 480-481 (GID nummer: 1126.4.85700)  

2014-10-18, 19:35
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Följande uppgifter har jag:
Anders Nilsson född 1694-07-28, död 1776-07-17 gift 1762-12-08 med änkan Elin Jonsdotter. Hon var född (1723), död 1803-11-05.
Barn: Isak född 1763-11-27 gift med Kajsa Zackrisdotter. Uppgiften att en dotter Lisbeth född 1784 har jag ännu inte kontrollerat.
 
Elin var tidigare gift 1746-01-12 med änkemannen Måns Jonsson i Kolvarp Södergård. Elin kom från Horda Södergård vid vigseln.
Anders Nilssons föräldrar var ryttaren Nils Jonsson och Elisabeth Gummesdotter i Skaftarp.
 
Att komma lägre bak blir nog svårt.

2014-10-18, 20:42
Svar #3

Utloggad Markus Elmtoft

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-11-03, 10:10
    • Visa profil
Hejsan Rune!
 
Tack återigen för hjälpen! Du är en guldgruva för Rydaholmsforskarna!
Angående Lisbeth så är hon Isaacs och Majas dotter. (Ser att du skriver Kajsa, men jag tycker mig kunna uttyda Maja, rätta mig om jag har fel.)
 
Lisbeths födelseupggifter hittas i: C:5 sidan 49.
 
Tror du att det finns möjlighet att finna Nils Jonsson i soldatregistret? Hittar du Anders Nilssons födelseuppgifter via födelsebok eller Hfl?
 
//Markus

2014-10-19, 09:15
Svar #4

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
En kontroll i mina pappet. Hon heter Maja och inte något annat.
 
Anders födelse finns i födelseboken. Jag har tagit uppgiften från de koncept jag och Ingemar Fenander skrev av för födda. döda och vigda för Rydaholm och dessa uppgifter finns nu på KGF-skivan.
 
Finns anteckningar från domböckerna? Endast rubriker gjordes så det blir att gå in i domboksmaterialet och läsa vad det står
 
1697-09-21 finna något om ryttaren Nils Jonsson
1704-02-22 finns antecknat att tredingsryttaren Nils Jonsson i Skaftarp hustru Lisbeth Gudmundsdotter för talan i sin mans frånvaro.
 
Jag har inte Smålands Husarregementes mönstringsrullor för 1692 och 1706. Där kan finnas noteringar om Nils Jonsson.

2014-10-19, 09:43
Svar #5

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Smålands Husarers mönstringsrullor är mitt framför ögat på mig! Arkiv Digital Militaria och Jönköpings län där finns de!
I rullan för 1706 finns antecknat att sventjänaren Nils Jonsson är död 6 dec 1707.
Ingen notering i 1692 eller 1710 års rullor.

2014-11-14, 15:32
Svar #6

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 09:51
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Dotter till Dragon Sven Lundberg d 1813 i Pommern. Enl. alla hfl som jag följt denna flicka/kvinna så tycks hon född i Rydaholm, men så är inte fallet. Hon återfinns född i Jönköpings Kristina C:6 (1780-1806) Bild 199 / sid 391 (AID: v34662.b199.s391, NAD: SE/VALA/00170).
 
Mvh Siv

2015-02-08, 09:57
Svar #7

Utloggad Inger B. Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2015-12-27, 15:17
    • Visa profil
Artur Herman Johansson född 19010519 i Ullared,Halland död 19830713 i Hovmantorp, var min farmors brorson. Han var gift med en Hulda Elise född 18970201 från Rydaholm. Det sägs att han varit stins i Emmaboda och Hovmantorp Är det någon som vet något om dessa personer eller som foton.... Vi har tappat kontakt med denna gren av släkten och det vore roligt att få veta något.

2015-03-08, 14:43
Svar #8

Utloggad Lisa Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2015-05-04, 19:53
    • Visa profil
Söker vart syskonen Persson tog vägen när de år 1800 flyttade från Ryssby till Rydaholm (utan sina föräldrar)
Petter född 1787 24/11
Carl född 1790 20/4
Bengt född 1793 24/1
 
(Meddelandet ändrat av Tessen 2015-03-08 15:02)

2015-03-08, 19:57
Svar #9

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Du skall gå till biblioteket och låna en bok som landstingsrådet Harald Persson i Växjö har skrivit om sin anmoder Anna i Finshult. Tyvärr hittar jag inte boken i bokhyllan.
 
När jag fick se Finshult, Anna intagen på hospitalet och kontroll var föräldrarna var födda så föll alltsammans på plats. Ett tragiskt öde som Anna fick uppleva. Barnen lär ha kommit till släktingar i Upplid för där var föräldrarna födda.
 
Boken kom ut i början på 1990-talet.

2015-03-10, 17:37
Svar #10

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Två viktiga detaljer fel i mitt förra inlägg.
Författaren heter Halvard Claesson och boken heter Anna och rättvisan och gavs ut 1999.

2015-06-24, 19:57
Svar #11

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
I Rydaholm AI:2 ( 1774-1785) sid 12 finns Elmeliden angiven som gård. I nästa husförhörslängd finns inte gården med länge. Har någon uppgift om var denne gård tar vägen eller om den byter namn?

2015-06-24, 20:15
Svar #12

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10324
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 22:27
    • Visa profil
    • Gensvaret
Carin, platsen finns i Rydaholm AI:4 (1802-1812) sid 9 och går också att hitta i mantalslängden dessförinnan, se t.ex. Jönköpings läns landskontor EIII:35 (1789-1790) Bild 4690 / sid 433.

2015-06-24, 20:44
Svar #13

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
De personer jag söker som bodde på Elmeliden,  Johan Persson b. 1713 and Brita Jönsdotter b. 1730 ska ha avlidet 23 Nov 1792 resp 23 Nov 1796 och jag försöker verifiera detta och hitta dem och deras familj i husförhörslängden som omfattas av AI:3. Jag hittar inte roten som anges i AI:2 Rybarpla (?) rote.

2015-06-24, 21:00
Svar #14

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15190
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 10:18
    • Visa profil
På pärmens insida står att AI:3 är defekt.
Ser ut som om hela Rubblarps rote  saknas.

2015-06-24, 21:09
Svar #15

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10324
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 22:27
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det handlar om Sävrarp-Rubblarps rote och det ser ut som om redovisningen där inte är fullständig i den aktuella volymen.

2015-06-25, 08:38
Svar #16

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Sidorna i denna husförhörslängd om Rubblarps rote är utrivna. Någon forskare har helt enkelt gjort det bekvämt för sig. Jag skall kontrollera om sidorna finns i rullfilmen, när mormonerna fotograferade av kyrkböckerna i början av 1950-talet.
 
Ett annan tänkbar förklaring är den att gamla släktforskare i Rydaholm har sagt att fanns graverande uppgifter om någon rubblarpsbo.

2015-09-30, 12:36
Svar #17

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver hjälp med födelse för Ingrid Jonasdotter som vigs 15/3 1794 i Slätthög med Petter Svensson. Där står nämligen att hon är från Rydaholms socken. (Slätthög CI:3 s.309)
Om man tittar i husförhören står det att både hon och hennes man är födda 1760. (Slätthult AI:6 s.281)
Senare nämns också datum för de båda, 5/2 för honom och 11/3 för henne. (Slätthult AI:8 s.453)
Dock har Petters födelseår och datum visat sig helt fel. Han föddes 11/2 1771 i Mistelås. Man kan ju då undra om Ingrid verkligen skulle vara 9 år äldre?
Tittar jag i födelseboken för Rydaholm på utsatt datum eller år finns hon inte med. 5/12 1766 finns en Ingrid Jonasdotter, men hon gifter sig 1786 med en Olof Johansson och flyttar till Sjöatorpskvarn i Hjortsberga.
 
Har lite problem här, all hjälp uppskattas!
Mvh Jonatan

2015-10-01, 09:55
Svar #18

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Du har funnit två personer som även jag har bekymmer med. Kollar man när Petter dog och hur länge han levt får man 1760-05-01 som födelsedag, Min undran är om du har säker uppgift på att Petter är född i Kexås Norregård 1771 eller har du sökt igenom födelseböckerna efter lämplig person?

2015-10-01, 19:15
Svar #19

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Jag kan inte fastställa det 100% , men jag har en del som talar för det.
 
-Vid vigseln nämns ju Petter Svensson från Föreberg, och vid den tiden finns bara en person med det namnet där; sonen till Sven Jonsson. (Slätthög CI:3 s.309)
 
-Många födelseår i husförhören verkar vara improviserade, de två äldsta barnen till Sven Jonsson, Petter och Cajsa, anges födda 1760 resp. 63. (Ej födda i Slätthög)
Barnen därefter föds 75, 78 osv i Föreberg. Men de tidigare barnen föds i själva verket i Mistelås 71 resp. 73, ungefär 10 år fel. Det felaktiga året 1760 stannar dock kvar på Petter. (Slätthög AI:5 s. 199)
 
I detta husförhör står dock Petter som gift i Moheda Sochn. Detta måste vara ett misstag av prästen då jag kollat igenom vigda i Moheda mellan 1788-97 utan att hitta nån Petter Svensson från Slätthög. Men det stämmer ju att han gifter sig inom den här perioden, 1794. Petter bor med hustrun o barn på Lillahult på s.203.
 
-I husförhöret (Slätthög AI:6 s. 281) sätts året 1760 på både Petter och hans fru. Dock känns detta lite osannolikt med tanke på att de båda skulle vara 34 när de gifte sig. Det känns som att de har hamnat 10 år fel.
Kan det vara så att de egentligen var ungefär lika gamla, men eftersom Petter felaktigt fått året 1760 så fick även hon det?
 
Känns som det var nåt mer men jag lägger till det om jag kommer på det!
 
 
Det kan ju vara så att Lillahult ligger under Föreberg(?) så att det skulle kunna vara en annan Petter S. som bor i Föreberg men det känns lite osannolikt.
 
Om Petter Svensson som vigs 1794 är son till Sven Jonsson på Föreberg så är han född i Kexås Norregård i alla fall. Sven flyttade till Föreberg runt 1774.
 
 
Mvh Jonatan

2015-10-01, 19:17
Svar #20

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil

2015-10-01, 20:50
Svar #21

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Jag kollade upp mina noteringar och när pantuppbudet på Bästerna dök upp - Vad sjutton har jag inte skrivit på Rötter om detta? Totalt glömt bort denna notering. Bra med påminnelse,
Lillahult är ett torp under Föreberg och det är vår familj som bor där.
 
Det halmstrå vi nu skall få tag i är om dopvïttnen kan vara syskon till Petter och Ingrid.

2015-10-02, 10:33
Svar #22

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Det här är vad jag fått fram:
(Slätthög CI:3)
s.15
Sven 2/4  
Sven i Kulla, Anders och Nils i Bygget, h. Catharina i Misterhult.
 
s.39
Daniel 19/10
Dr. Anders, Måns och Nils i Bygget, h. Catharina i Svarvarehult, p. Catharina och Stina i Hulevik.
 
Det verkar inte finnas några barn mellan 1796-1806.
 
s.135
Anders 5/2 (Står i sidan, inga dopvittnen skrivna)
 
s.163
Catharina 22/1 (Moderns ålder(!) 37 år, f. ca 1770-71)
Jonas Andersson i Moheboda, dr Johan Johannisson i Slätthögtorp, h. Maja Johansdotter i Föreberg, p. Catharina och Stina Jonadotter i Hulevik, Mistelås Sochn.
 
s.179
Johannes 11/3 (Moderns ålder 42 år, f. ca 1767-68)
Dragonen Jöns Styf, dr. Carl Carlsson i ?, h. Catharina Christiansdotter i Bygget, p. Maja Lisa i Prästeg.
 
s.205
Maria 19/9 (min ana) (Moderns ålder 41 år, f. ca 1770-71)
Sven Johansson i Banke, dr Nils Svensson i Föreberg, dr Anders Jonasson i hulevik, h. Catharina Pehrsdotter i Skräddareboda, p. Anna Svensdotter i Banke, Catharina Jonadotter i Hulevik.
 
 
Det verkar ju som att Catharina, Stina och Anders i Hulevik är syskon till Ingrid. Petters bror Nils är ju med på s. 205.
Ingrid kanske inte alls är född i Rydaholm, utan Mistelås?

2015-10-02, 17:17
Svar #23

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Cztharina, Anders och Stinas föräldrar är Jonas Månsson (1734-1819) och Anna Jonsdotter (1738-1816) Bouppteckningen 1816 efter Anna Jonsdotter är inte Ingrid nämnd. Tyvärr spricker detta spår,
Nu skall jag pricka av övriga dopvittnen för att kontrollera om det kan finnas släktskap,
Ingrids födelsesocken är inte Rydaholm, Mistelås, Slätthög eller Gällaryd,  
Man orkar inte att läsa igenom Rydaholms hfl AI:3 (1787-1802) efter Ingrid Jonasdotter-

2015-10-03, 21:15
Svar #24

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Hm.. såg det sen..verkar vara krångligt det här. Men får leta vidare.
Nej, den vill man ju helst inte behöva gå igenom.

2015-11-09, 18:21
Svar #25

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 18:29
    • Visa profil
Hej,
Sergeant J Dahlén och Maria Björkman får sonen Carl Wilhelm 1722-06-18 enligt Rydaholms födelsebok  C/6 1803-1825, men var bor familjen i Rydaholm? Sergeant Dahlén bör väl ha tillhört Kronobergs reg. men är det Sunnerbo komp, norra eller södra eller något annat komp.?  
 
Hälsningar
Annette

2015-11-09, 18:52
Svar #26

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15190
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 10:18
    • Visa profil
Sergeanten bor i Lagmansryd (Rydaholm AI:6 sid 121a).

2015-11-09, 20:26
Svar #27

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 18:29
    • Visa profil
Hej Eva!
Funnit dem!
Tack!
 
Hälsningar
Annette

2015-12-12, 08:41
Svar #28

Utloggad Olof Holm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2022-03-28, 13:39
    • Visa profil
Hej
Jag är intresserad av min ana Bonde Arvidsson som föddes i Rydaholm 1672 som son till Arfwed Nilsson. Han har tydligen döpts ytterligare en gång i Baptistkyrkan i Österåkers församling, Vingåkers kommun, D-län 16740507.
Även Arfweds andra son Peder döptes 16760730 i samma kyrka.  
Någon som känner till något om frikyrkornas verksamhet i Rydaholm och även om Baptisternas kyrka i Österåker
under denna tid?  
Denne Bonde Arvidsson var en driftig bonde som brukade flera gårdar i Rydaholm och Slätthögs församlingar.  
I Slätthög fanns under denna tid en annan man med samma namn vilket gjort att en viss sammanblandning skett. Detta kompliceras ytterligare då de båda släkterna tydligen kände varandra väl.
Finns det någon som forskar om samma släkt så hör gärna av dig.
Hälsningar  
Olof

2015-12-12, 21:56
Svar #29

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Var kommer uppgiften ifrån om frikyrkorna varit verksamma under 1670-talet i Rydaholm?
Något som intressear mig är att Bonde Arvidsson brukade gårdar i Slätthög. Kan du namnge vilka gårdar det är?
Jag har namnen Bonde Snickare samt Bonde Eriksson i Upplid,
Bonde Arvidsson i Klasentorp Skåningagård var född 1670, gift med Ingrid Nilsdotter och de bosatte i Bästerna Norregård

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna