ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoherde Stora Harrie-Virke, Skåne 1600-tallet.  (läst 421 gånger)

2004-03-14, 13:39
läst 421 gånger

Allan Andersen

Tomas Christensson (Winter)/Claus Benedicti.  
 
Jag söker uppgifter om frun till en kyrkoherde i Stora Harrie-Virke socknar i Harjager kontrakt, Skåna.  
 
Hans namn var Tomas Christensson (Winter), från ca. 1636 kyrkoherde i St. Harrie-Virke. Var kanske hans fru en dotter till förriga kyrkoherden i St. Harrie-Virke, Claus Benedicti, jag känner två kanske tre barn till Tomas, nämligen Nichlaudius Thomsen Winter, som flytt til Danmark. Christen Tomasson kyrkoherde 1674 i St. Harrie-Virke ock kanske Peder Guldsmed i Thisted, Danmark. Vem vet något.  
 
Kontakt: allan.andersen@privat.tele.dk
 
M.v.H. Allan M. Andersen, Danmark.

2004-03-14, 23:25
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Allan,
 
Lunds Stifts Herdaminne lämnar inte mycket uppgifter om Claus Bentsen och Thomas Christensen. Jag tror du redan känner till det som står där. Dina uppgifter om sönerna Nichlaudius Winter och Peder Guldsmed är helt okänta för herdaminnet. Efterträdaren Christen Thomasson sägs med all sannolikhet vara en son. Någon hustru till Thomas nämns inte.

2004-03-15, 00:34
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Någons teori om att det var Gösta Rosqvist som låg bakom alla inlägg av 'Ola Olsson' verkar stämma mycket bra.. Detta är heller inte första gången som det blivit rabalder kring Gösta Rosqvist (om det nu är det rätta namnet), så jag föreslår att G.R. hittar något annat forum för sin verksamhet.
 
(Allan, denna kommentar kommer här bara beroende på att det här idag dök upp en mängd onödiga inlägg under falskt namn; dessa är nu raderade och vi skall inte föra någon vidare debatt om detta här.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna