Efter en del efterforskning förstår jag nu att denna tråd är en fortsättning på en annan tråd som ligger här under Björsäter. Det handlar om den Magnus Persson som får sonen Per 19 sep 1760 på Ledet i Forshems pastorat, se Forshem C:3 sidan 221. Den Magnus gifte sig 17 okt 1756 med Margareta Persdotter, vigseln finns i Österplanas vigselbok, C:1 sidan 20. Han var då från Kårtorp, som ligger i Kinne-Vedums socken. Dit kom han tidigare samma år från Biörsäters pastorat, se inflyttningsbok Forshem C:3 sidan 575. Utflyttningsbok i Björsäter för åren runt 1756 finns faktiskt, men där saknas han tyvärr.
Han finns alltså inte i Björsäters födelsebok 1731, eller åren närmast runt, och boken är gemensam med de andra socknarna i pastoratet. Konfirmationslängder finns, men den första Magnus Persson som dyker upp där gör det 1751, vilket är lite väl sent. Då skall han ju vara 20 år. Den personen skall ha bott på Linneåhsen om jag tolkar det riktigt, men enligt mantalslängden var torpet Lindåsen i Bredsäter, tillsammans med ett annat torp, raserade. Där bodde ingen.
Kollar man igenom Björsäters pastorat i mantalslängden för åren före 1756 så fanns det en dräng Magnus hos avskedade kvartermästaren Werre på Hälgåsen, som var borta 1756 när "våran" Magnus Persson dyker upp på "ett nybygge" under Kårtorp i Kinne-Vedum. Kanske är det den Magnus, jag kan inte hitta någon annan. Det finns många källor att leta igenom men är ganska rörigt.