ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnus Pehrsson  (läst 175 gånger)

2024-05-15, 17:14
läst 175 gånger

Utloggad Inger Gustafson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2024-11-03, 16:52
    • Visa profil

Jag hittar inte föräldrarna till Magnus Pehrsson f. 1731 Björsäter, d. Kinne Vedum.

Bästa hälsningar
Inger9

2024-05-15, 20:37
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5633
  • Senast inloggad: 2024-11-08, 22:17
    • Visa profil
Efter en del efterforskning förstår jag nu att denna tråd är en fortsättning på en annan tråd som ligger här under Björsäter. Det handlar om den Magnus Persson som får sonen Per 19 sep 1760 på Ledet i Forshems pastorat, se Forshem C:3 sidan 221. Den Magnus gifte sig 17 okt 1756 med Margareta Persdotter, vigseln finns i Österplanas vigselbok, C:1 sidan 20. Han var då från Kårtorp, som ligger i Kinne-Vedums socken. Dit kom han tidigare samma år från Biörsäters pastorat, se inflyttningsbok Forshem C:3 sidan 575. Utflyttningsbok i Björsäter för åren runt 1756 finns faktiskt, men där saknas han tyvärr.

Han finns alltså inte i Björsäters födelsebok 1731, eller åren närmast runt, och boken är gemensam med de andra socknarna i pastoratet. Konfirmationslängder finns, men den första Magnus Persson som dyker upp där gör det 1751, vilket är lite väl sent. Då skall han ju vara 20 år. Den personen skall ha bott på Linneåhsen om jag tolkar det riktigt, men enligt mantalslängden var torpet Lindåsen i Bredsäter, tillsammans med ett annat torp, raserade. Där bodde ingen.

Kollar man igenom Björsäters pastorat i mantalslängden för åren före 1756 så fanns det en dräng Magnus hos avskedade kvartermästaren Werre på Hälgåsen, som var borta 1756 när "våran" Magnus Persson dyker upp på "ett nybygge" under Kårtorp i Kinne-Vedum. Kanske är det den Magnus, jag kan inte hitta någon annan. Det finns många källor att leta igenom men är ganska rörigt.

2024-05-16, 14:25
Svar #2

Utloggad Inger Gustafson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2024-11-03, 16:52
    • Visa profil
Tusen tack för svar! Denna Magnus Pehrsson har gäckat mej mycket, men nu förstår jag att det är min ana, släkten kommer från Gällsjön.

Släkten i Forshem blev riktigt stor med en hel del emigranter.

Än en gång tusen för ditt engagemang!

Inger

2024-05-22, 11:49
Svar #3

Utloggad Niklas Petrusson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 12:14
    • Visa profil
Det finns dock en Magnus Persson född i Björsäter 1730-4-7 som verkar rimlig. [Björsäter C:3, sida 389]
Föräldrar anges i husförhör som Per Jonsson ohh Elin Bengtsdotter i Nohlskogen (torp under Hälgåsen). [Björsäter AI:1, sida 19]
De har bott där åtminstonde 1725-1739. [mantal]

Antar också att drängen Magnus hos Werren kan vara samma som flyttade till Vedum. Nohlskogsfamiljen verkar lämnat torpet kring 1740
och har inte funnit (eller letat) var de bott därefter, men att leta efter Magnusar i grannsocknarna 1753 och innan kanske kan leda till nåt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna