ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder  (läst 264 gånger)

2024-05-14, 22:40
läst 264 gånger

Utloggad Christian Lernberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 17:04
    • Visa profil
Jag vet inte om detta är rätt plats att ställa min fråga.....
Jag har en släkting som föddes i Kville vid namn Henrik Andreasson. Han föddes 6 augusti 1844. (föräldrar Andreas Andreasson och Anna Fredrica Falck). Han flyttade sedan till Göteborg, och fick då flyttbetyget som sa:

Läser innantill Luthers Katekes: Någorlunda
Utantill, förklaringen deraf med bibelspråk: Ganska osäkert
Förstår salighetsläran: Otillräckligt, varför han icke kunnat framsläppas till Herrens nattvardsbord.
Till fränden: Oklanderlig
Till äktenskap: oberättigad.

Har man gjort något speciellt för att inte få ta nattvard (var det inte nattvardsplikt?) - och varför blev man oberättigad till äktenskap?

Väl i Göteborg arbetade han som månglare och slaktare, och gifte sig sedan med min morfars farmor.

Jag försöker förstå... Var det ett straff, och sedan upplöstes det i Göteborg? Någon som vet?
Tack! /Christian

2024-05-14, 23:30
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6994
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 01:00
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Förstår salighetsläran: Otillräckligt, varför han icke kunnat framsläppas till Herrens nattvardsbord."

Han hade alltså inte tillräckliga kristendomskunskaper för att konfirmeras och ta nattvarden.

Att han var "oberättigad" till äktenskap berodde på att han var för ung. Han flyttade i februari 1862 (i vart fall flyttade han in till Domkyrkoförsamlingen då), när han bara var drygt 17 år.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-15, 12:54
Svar #2

Utloggad Christian Lernberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 17:04
    • Visa profil
Hej
Tusen tack för svar.
Har jag fel i att det var nattvardsplikt i sverige fram till 1861 eller 1863? Hur gick det ihop om man då inte fick ta nattvarden för kyrkan? Vad innebar det då för livet i övrigt?

Och om man inte fick konfirmeras, fick man då aldrig ta nattvard.  Och påverkade det något i övrigt?

Tack!

2024-05-16, 07:52
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6994
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 01:00
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Något formellt tvång att ta nattvarden fanns mig veterligt inte. Men i praktiken var man tvungen, eftersom den som inte tog nattvarden varje år inte räknades som vittnesgill. Och då kunde man inte gifta sig, inte vara fadder/dopvittne, inte ingå skriftliga avtal och inte vittna inför tinget.

Men om prästen ansåg att en persons religionskunskaper inte var tillräckliga, så kunde han alltså hindra denne från att ta nattvarden och därmed också hindra att personen t.ex. kunde gifta sig.

Denna fundamentalistiska dårskap avskaffades 1863.

Det kan tilläggas att Anders Henrik Andreassons attest från Kville (daterad den 18/10 1861) är undertecknad av den fanatiske schartauanen Johan Henrik Holmqwist (Domkyrkoförs. HIIa:47, s. 20959; AID v204391.b910.s20959). Så då är det kanske inte så underligt att hans kristendomskunskaper inte godkändes...
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-17, 18:09
Svar #4

Utloggad Christian Lernberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 17:04
    • Visa profil
Intressant! Tack för info!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna