ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Judiska släkter i Umeå / hjälp att hitta släktingar  (läst 116 gånger)

2024-05-14, 12:06
läst 116 gånger

Utloggad Sofia Wihlborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 12:46
    • Visa profil
Hej! Jag är relativt ny i den här världen men har kommit en bit. Lite bakgrund är att jag har en i min närhet som fått till sig av sin mamma att de är judar. Jag har därefter följt varje moder i släkten, där samtliga kommer ifrån Umeå-trakterna.

Nu har jag nått fram till en kvinna och försöker ta mig vidare till hennes mamma och sedan fortsätta därefter. Denna kvinna är Brita Eriksdotter född 1736 (Årtal verkar däremot inte stämma). Brita Eriksdotters barn heter Brita Stina Andersdotter född 1769.

Har i tidigare trådar hittat oklarheter kring födelsedatum då det verkar vara rörigt i kyrkoböckerna. Följande är taget från ett annat inlägg och berör samma kvinna, detta verkar vara den korrekta informationen:

"Modern heter Brita Eriksdotter och är född i Umeå lands 1737-10-27 och en Bouppteckning efter hennes moder klargör ytterligar släktförhållandena med mågar och söner".

Vad jag nu eftersöker är denna kvinnas moder och fortsättning på moderns sida för att hitta judiska rötter? Jag har hitintills inte hittat något som styrker denna tes om judiskt påbrå. Finns det kännedom om en judisk släkt i dessa trakter?

Tack på förhand!

Vänligen,
En ny släktforskare som önskar stöd.

2024-05-14, 12:37
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 17:16
    • Visa profil
Den som forskar på tänkta Judiska personer behöver läsa Historiska uppgifter om hur de fick bosätta sig i Sverige och när.
Att en kvinna i Västerbotten med ett så svenskt namn som Brita Eriksdotter född 1737 skulle ha något judiskt tidigare skulle jag vilja påstå är uteslutet.

Att födelseuppgifterna i Husförhörslängderna för personer födda på 1700-talet är felaktiga är vanligt förekommande.
Husförhörslängderna på den tiden hade till uppgift såsom minnesuppgifter för prästen om personernas katekeskunskaper och nattvardsgång. Personernas födelsedata var av föga vikt för detta.
Forskningen får bedrivas mera grundligt medelst att följa personerna tillbaka i tiden och kontrollera faddrarna till alla familjens barn.
Vad som står i vigselnotisen och Bouppteckningen och läsa mantalslängden en följd av år.
Därtill Domboksläsning och småprotokoll.

https://judiskamuseet.se/utforska/judar-i-sverige/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna