ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns det nån släkt Hammar, i Lund på 1600-talet?  (läst 175 gånger)

2024-04-18, 23:44
läst 175 gånger

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 10:48
    • Visa profil
T.ex en Carl Fransson Hammar, ståndsdragon, född cirka 1686 och då kanske även nån Frans Hammar?



Mvh Roger

2024-04-19, 20:14
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5060
  • Senast inloggad: 2024-05-26, 12:53
    • Visa profil
Hej Roger!
 
I min forskning kring Lunds befolkning 1650–1820 har jag stött på denna familj som nog kan vara intressant för din del, men som jag tyvärr ännu inte funnit särskilt mycket uppgifter kring:
 
Frans Hammar, var fadder vid Hans Fransson Hammars sons dop i Lund 1696; död i pesten 1712 23/9 i Lunds domkyrkoförsamling. Gift med NN, död i pesten 1712 17/9 i Lunds domkyrkoförsamling (varken Frans eller hustrun fördes in i dödboken under den kaotiska pestepidemin, men återfinns bland de avlidna inom rådmannen Santessons del av staden i ”Förteckning på de afdöde här i staden Lunda sedan den smittosamma siukdomen påkom och huru många wijd war omwäxling med H:rar Rådmannen som Disposition med de siukas skiötzel och dödas begrafning hafft, effter deras annotation”; i Lunds stadsarkiv: Rådhusrättens och Magistratens arkiv, vol. GIX:1, 1670-1712, inget sidnummer)
Barn?
 
1) Marna Fransdotter, var fadder vid Hans Fransson Hammars sons dop i Lund 1696, själaringning i mars 1705 i Lunds domkyrkoförsamling och begravd därstädes 27/3 samma år. Gift 1697 17/6 i Lunds domkyrkoförsamling med borgaren Johan Eriksson, själaringning 1710 15/3 i Lunds domkyrkoförsamling.
 
2) Olof Hammar, var fadder vid Marna Fransdotters barns dop i Lund 1699 men sedermera icke påträffad i källorna.
 
3) Hans Fransson Hammar, levde i Lund åtminstone 1696–1699 men är sedermera icke påträffad i källorna. Gift 1696 21/4 i Lunds domkyrkoförsamling med Edela Hermansdotter. Barn: Trued, hemmadöpt 1696 12/12 i Lunds domkyrkoförsamling (vid hans dop sägs fadern felaktigt heta ”Frans” i förnamn) och Sören, född 1699 11/9 i Lunds domkyrkoförsamling.
 
I denna syskonskara skulle det absolut kunna passa in en son Carl född omkring 1686; och jag ser nu i generalmönsterrullan för Västgöta ståndsdragoner 1714 att han mycket riktigt sägs vara ”född i Skåne och Lundz Stad”, vilket ju är väldigt specifikt. Tyvärr återfinns han inte i Lunds domkyrkoförsamlings födelse- och dopbok (inte Marna, Olof eller Hans heller, för den delen), men det är ju inte helt ovanligt att den plats där personen växte upp från späda barndomen emellanåt anges som födelseort i både husförhörslängder och generalmönsterrullor. I vilken socken bodde Carl Fransson Hammar, någonstans i Halland?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2024-04-19, 21:37
Svar #2

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 10:48
    • Visa profil
Hej Markus!

Carl Fransson Hammar dyker upp i Steneby socken, Dalsland.

Jag har en sockenbok, del 1 och två av Gamla Steneby. Där i del två, i kapitlet om Kronoskogen, så ägnas en hel del av det kapitlet, till just denne ståndsdragon Carl Hammar. Det är väl inte direkt i positiva ordalag, han var nästan vad man kan kalla för en kleptoman :) Han stjäl både hästar och getter och kläder som hänger på tork, plus en massa annat. Han rymmer från häktet och sticker till Norge, återkommer, får nästan en dödsdom på sig, men klarar sig och får behålla huvudet på axlarna :) Jag skrattade när jag läste om hans eskapader  8) Han höll på att förlora sitt hemman Kronogården, men verkade få behålla det. Han avled där den 21 februari 1737. Han var gift med en Annika Bengtsdotter, en son, Frans Carlsson Tomdahl, också en Dragon.

Anledningen till att jag forskar om honom, det är att en av mina förfäder, Länsman Jakob Nilsson Lundeblad, ska ha varit gift med en Elisabet Hammar, deras två döttrar, Margareta och Christina gifter sig båda i just Steneby, den 14 Okt 1702 i Steneby och den 6 Mar 1717 i Steneby. Jag försöker finna eventuellt släktskap mellan Elisabet och Carl Hammar. Elisabet bör vara en generation äldre än Carl, då döttrarna är födda på 1680-talet.


Mvh Roger

2024-04-22, 05:58
Svar #3

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2024-05-28, 10:48
    • Visa profil
Hej igen Markus!

Enligt Stenebyboken, så står det att Carl Hammars fader, det var en avskedad Löjtnant vid norra skånska kavalleriregementet, vid namn Frans Hammar. Har du lust att kolla upp det. Jag inte duktig nog på dessa militära register.


Mvh Roger


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna