ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristoffersson  (läst 218 gånger)

2024-02-11, 14:12
läst 218 gånger

Utloggad Sven-Erik Svenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:11
    • Visa profil
Hej, Min farfar föddes som oä i Järvsö. Jag har en y-dnalinje till Lång-Kristoffer. Troligen också till Erik Kristoffersson. Min teori är att någon med släktband till Erik K, kommit upp till Järvsö. Finns ett namn som är lite hett, Tåxxxring. Mest för att farfars andra hustru pratade ofta om en denna person med rötter i Gåsborn.
Fanns också en teori om att fadern skulle ha varit en tegelbruksägare från Arbrå. Tittat på dessa personer, men inte kunnat hitta något Kristoffersonskt.
Någon som kan hjälpa mig med lite input?

2024-02-18, 14:18
Svar #1

Utloggad Mikael Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-10-05, 12:59
    • Visa profil
Hej Sven-Erik!
Smed- och bruksarbetarsläkten Tångring fanns som du säger i Gåsborns socken, men också i grannsocknar och grannlandskap i Värmland, Dalarna, Västmanland t.ex.
Jag höll på med att söka på Tångringssläkten för 20-30 år sedan bland annat. Fjärrlånade i somras ett flertal böcker som hembygdsförening i Gåsborn har gett ut. Och för mig kända släkter dök upp i texterna om torp, byar och järnbruk.
Kan rekommendera alla att läsa på, om socknarna, för att förstå lokalhistorien i våra socknar och naturligtvis kopplingarna mellan släkter där!
Såg några Tångringar i Järvsö socken på Åke Norgrens hemsida då jag googlade nyss:
http://leon.amaroq.se/genealogi/alla/pd873f764.html
Antar att det är dessa som du funderar över?!
Bruksfolket i östra Värmland blandade sig ganska bra med övrig lokalbefolkning genom århundradena fram mot vår tid!
Så en koppling till Lång-Kristoffer förr i tiden är väl inte omöjlig alls. Men det gäller att hitta den! Brister på äldre kyrkböcker kan dock ställa till det. Att söka i mantalslängder, domböcker och i befintlig litteratur, kan också hjälpa. T.ex. Albert Palmqvist böcker.
Har återupptagit min forskning på östra Värmland sedan i somras. Ska hålla ögonen på ”Tångringarna” om de dyker upp då jag letar!
Med vänlig hälsning
Mikael Eriksson

2024-02-18, 15:27
Svar #2

Utloggad Sven-Erik Svenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 14:11
    • Visa profil
Hej, tack för svar. Tångring föll nog som intresse. Måste gå att härleda till Kristoffersson. Farmor har tydligen pratat mycket om Tångring i Kåsjö, Järvsö. En farbror hade funderat om min farfarsfar kunde finnas i Tångringkretsen. Jag kan inte hitta någon linje mellan Tångring och Kristoffersson.

Mvh

SvenErik Svenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna