ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En speceriaffär i Kämpinge  (läst 1328 gånger)

2000-05-13, 22:20
läst 1328 gånger

JoacimWendin

Jag har ett kuvert adresserat till min fars faster Mimmi Olsson f: Wendin och hon hade en speceriaffär i Kämpinge mellan 1925 & 1940. Känner någon till något om denna affär när hon hade den? Foto, historier och annat material är av intresse. Visste själv inte om denna affären förrän tills förra året då Mimmi gick bort 92 år gammal, och fick alla hennes anteckningar och brev.  
 
All hjälp är välkommen.

2003-04-12, 18:21
Svar #1

Utloggad Ingrid Berglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 21:03
    • Visa profil
Hej Joacim!
Jag är uppvuxen i Kämpinge by Rängs församling.
Efter att ha läst din fråga har jag gjort lite efterforskningar angående speceriaffärer i Kämpinge. Någon Mimmi Olsson Wendin kan jag inte finna. Det fanns däremot en affär som drevs av Maria och Maja Olsson under denna period. Källa är en kvinna bland annat som arbetade i Maria Olssons affär samt en äldre man som levt hela sitt liv i byn. Kontakta mig gärna på denna sida så kan vi diskutera detta mera.  
Med vänlig hälsning Ingrid Berglund

2003-04-13, 09:42
Svar #2

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Ingrid, jag har också lite intresse i denna fråga. Under 20-talet och, tror jag, en bit in på 50-talet bodde mina kusiner i Kämpinge. Kjell och Allan Grahn. De drev vad jag minns taxirörelse i Höllviken. Har du någon aning om affärens läge. Kan det ha varit mot Höllviken?
mvh
Kurt

2003-05-22, 12:03
Svar #3

Utloggad Ingrid Berglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 21:03
    • Visa profil
Hej Kurt
Inte långt från dina kusiner fanns en affär som ägdes av Fundahn. Det är möjligt att det kanske funnits någon affär längre ut mot Strandhotellet eller närmare Höllviken. Mina sages män (kvinnor) har inte vetskap därom. Vi kom däremot att diskutera huruvida Kjell och Allan Grahn var släkt med den Grahn som bodde på Norra Mariavägen. Han hade tydligen en Skadda (flatbottnad fiskebåt) i Kämpinge. En person jag inte hört talas om tidigare trots att jag intervjuat en del i Kämpinge angående fisket då jag skrev en uppsats i etnologi om ålfisket i Kämpinge. Vet du något om detta? Bara allmänt intresserad av min hembygd.Med vänlig hälsning Ingrid.

2003-05-22, 19:59
Svar #4

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Ingrid, jag har inte forskat i Grahn-släkten på Kjell Och Allans fars sida. Så de kan mycket väl vara släkt med den Grahn, som bodde på Norra Mariavägen.
Kjells och Allans far var Agnar Gottfrid Grahn, född 1900-02-05 i Trelle, död dec 1960
mvh
Kurt

2004-01-19, 16:27
Svar #5

Joacim Wendin

Hej Ingrid!
Tack för svaret angående speceriaffären i Kämpinge. Jag återkommer med mer uppgifter om den senare. Minns bara såhär på rak arm att den stod skriven på Mimmi Olssons man Folke Olsson. Men jag återkommer med mer uppgifter..
 
Joacim Wendin

2004-02-21, 15:25
Svar #6

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej. Kulturföreningen Calluna i Höllviken har 2003 givit ut en bok Från sillabör...till snabbköp. Den berättar om alla affärer i Höllviken och Kämpinge förr i tiden. Maria Olssons affär finns med liksom den äldsta s.k. Gammelstugan.
mvh
Kurt Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna