ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp av dansk text födsel 1812  (läst 208 gånger)

2023-10-28, 23:52
läst 208 gånger

Utloggad Orvar Safstrom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 12:53
    • Visa profil
Jag försöker reda ut vad som verkar vara ett rejält missförstånd, och som isf kommer att påverka rätt många släktträd, eftersom det verkar som om två helt olika personer (Anders Olsson f januari 1812 i Sverige och Anders Olsen f oktober 1812 i Danmark) har blandats ihop och detta har sedan fortplantat sig i många träd.

Kan någon tyda vad det står om denne Anders i bifogade bilderna?

Mvh

2023-10-29, 03:11
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5083
  • Senast inloggad: 2024-09-24, 00:32
    • Visa profil
Hej Orvar!
 
Notisen på bilden gäller en Anders, döpt den 13 september 1812 som son till gårdmannen Ole Andersen (moderns namn omnämns ej) i byn Ugledi i Allerslev sogn; jag tyder notisen på följande sätt:
 
16 Söndag efter Trinit: d: 13 Sept:
Anders Gd: Ole Andersens Sön i Ugledie.
Test: Gd: Hans Frandsens Kone i Amme-
drup, Jens Hansen, Peder Kristensen og
Peder Jascobsen alle Gaardmænd i
Ugledie.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-10-29, 08:39
Svar #2

Utloggad Orvar Safstrom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-05-03, 12:53
    • Visa profil
Tusen tack. Det var ungefär vad jag trodde. Hittat många träd där man har listat Olsens far som Ola Sövesson (som var far till "min" Anders Olsson född på Hasslö, Blekinge samma år. Följdaktligen är hela deras släkt innan helt fel pga det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna