ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betyder symbolen?  (läst 159 gånger)

2023-10-03, 15:55
läst 159 gånger

Utloggad Kristin Wester

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 16:07
    • Visa profil
Snubblade över en symbol som jag inte lagt märke till tidigare, en cirkel med ett kors i och en prick i varje "tårtbit", bifogar bild. Den finns med på flera ställen i boken. Har försökt bildgoogla men får bara upp olika cirkeldiagram.
Boken i fråga är:

By AI17a, 1866 - 1876
Provins   Dalarna   Plats   Rossberga
Län   Kopparbergs   Sida   151
Församling   By

Det är säkert något välkänt men jag sitter mest själv och gräver så jag har ingen bildning...

2023-10-03, 16:00
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6988
  • Senast inloggad: 2024-06-04, 17:25
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En snabbtitt på denna och angränsande sidor visar att alla som har den symbolen också har ett datum i kolumnen Död. Det skulle eventuellt kunna ha ett visst samband...  :)
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-10-03, 16:04
Svar #2

Utloggad Kristin Wester

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 16:07
    • Visa profil
Aha! Gjorde samma lilla "scrollning" och du har såklart en mycket bra gissning här :)
Det kan ju se ut som ett kors och kanske sten om man har lite fantasi.
Men märkligt ändå, när datum står några kolumner bort, att de la tid på att rita till en krumelur också.

Stort tack för rekordsnabb spaning!

2023-10-03, 16:07
Svar #3

Utloggad Kristin Wester

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 16:07
    • Visa profil
Han vilade inte på hanen direkt, gifte om sig några månader senare...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna