ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, dödsorsak (latin- och medicinkunnig?)  (läst 291 gånger)

2023-10-02, 09:32
läst 291 gånger

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 12:12
    • Visa profil
    • Släktträdet
Hej, forskar lite på dödsorsaker, vill se vilka (ev. ärftliga) sjukdomar som kan finnas i släkten. Här är min mm f som dog 46 år gammal i 1932.


Men i vad? Jag får inte riktigt till det med vad det motsvarar idag.


Bjuvs kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/LLA/13025/F I/3 (1920-1933), bildid: 00109284_00067, sida 63
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00109284_00067


Tack på förhand!

2023-10-03, 01:01
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5076
  • Senast inloggad: 2024-07-25, 14:02
    • Visa profil
Hej John!
 
Det låter som ett intressant projekt! Jag gjorde en liknande kartläggning av dödsorsakerna i min släkt, och så småningom gick det faktiskt att se återkommande mönster i släktträdets olika grenar.
 
När det gäller din mormors far så tyder jag dödsorsaken ordagrant på följande sätt:
 
Ulcus callas. duodec.
+
Peritonit och Broncho-
pneumonia acut.
 
Den sekundära dödsorsaken uppvisar inga konstigheter, det är peritonitis (bukhinneinflammation) och bronchopneumonia acuta (akut inflammation i de s. k. bronkerna, som sitter i de mindre luftrörens väggar), men när det gäller den primära dödsorsaken misstänker jag att prästen i Bjuv har skrivit av dödsattesten från Helsingborgs lasarett inkorrekt. Jag tror nämligen att det egentligen borde stå ”Ulcus callos. duoden.”, alltså ulcus callosum (ett kroniskt, icke-läkande magsår) duodeni (i duodenum, alltså i tolvfingertarmen).
 
För säkerhets skull kontrollerade jag SCB-utdraget över avlidna i Bjuv 1932, och där skrivs dödsorsaken på exakt samma sätt som i originaldödboken, så det var inte mycket till hjälp. Där får man dock även veta att han avled på den kirurgiska avdelningen på Helsingborgs lasarett, vilket bekräftas av SCB-utdraget över avlidna på Helsingborg lasarett 1932 (som detta år intressant nog är uppdelat på avdelningar; öron-, näsa- och halsavdelningen, medicinska avdelningen, barnbördsavdelningen samt den kirurgiska avdelningen). I sistnämnda SCB-utdrag står det för övrigt bara att dödsorsaken är ”Magsår”, vilket ju tekniskt sett överensstämmer med ulcus, så man specificerar alltså inte närmare vilken sorts magsår det rör sig om.
 
Om du är nyfiken på att undersöka saken närmare (där du förhoppningsvis även bör kunna bekräfta min hypotes rörande den primära dödsorsaken) skulle du kunna kontakta Regionarkivet i Lund och begära ut journalen från Erik Grips sista sjukhusinläggning och död på Helsingborgs lasaretts kirurgiska avdelning 1932, där anteckningarna förhoppningsvis ger mer utförlig information rörande dödsorsaken.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-10-03, 10:38
Svar #2

Utloggad John Wassberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 12:12
    • Visa profil
    • Släktträdet
Tack så väldeliga, Markus.

Magsår alltså, inte att leka med. Om jag hittar fler sådana kanske jag går till botten med det.

Återigen, tack för ditt fylliga och kunniga svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna