ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reisende slekt  (läst 405 gånger)

2023-09-19, 22:32
läst 405 gånger

Utloggad Marianne Svee

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 17:23
    • Visa profil
Hei.

Min oldefar het Aksel Andreas Larsen (f 1894, Rudeneiet, Tingelstad, Gran, Innlandet, Norge). Han var søskenbarn til Berthe Gulina Gulbrandsdatter Holmberg (f 1874 Tingelstad, Gran, Innlandet, Norge), hun gikk også under navnet "kurv-Lina".

Kurv-Lina var mor til Berthe Matilde Olafsdatter Holmberg (f 1895 Næs, Romerike) som reiste med bl a Karl Otto Fredriksen Hartmann (f 1863 Røros).


Aksel Andreas sin oldefar igjen het Arne Olsen (f ca 1784), jeg fant ham i Fantefortegnelsen (1859) da hans ene sønn Andreas Arnesen (f 1841) ble satt bort i Vardal (Solbergeiet) til smed Erik Svendsen og kone. Et annet av Arne Olsens oldebarn (via Andreas Arnesen) het Ragna Matilde Antonsen / Andreasen. Hun ble gift med Johan Petter Bystrøm Hallin på Brandbu i 1937.


Jeg har tatt dna test, og har en god del treff med nålevende av reisende slekt. Blant annet triangulert treff med 6 personer (noe som evt antyder en felles ane), der den eneste jeg kan finne felles er Bodin. Samtidig har jeg vært i kontakt med Jonny Mydland som ikke vet hvem Arne Olsen og Agnete / Anne Pedersdatter er, og som foreslår at de opprinnelig var av bonde/husmanns slekt, men som havnet på fantestien.


Arne Olsen reiste så vidt jeg vet i områdene Gjerdrum, Fet, Hurdal, Stor Elvdal, Gran og Vardal. Barn med Anne / Agnete Pedersdatter, Ragnhild Hansdatter (Vattumseie), Pernille Christiansdatter samt en dame jeg bare har identifisert som "mor til Karelius" (hans sønn). Det er Arne Olsen og Agnete / Anne Pedersdatter som er mine direkte aner.

Jeg hadde blitt veldig glad dersom noen hadde tips til hvordan jeg kan finne ut av dette!

2023-09-23, 16:25
Svar #1

Utloggad Marianne Svee

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 17:23
    • Visa profil
Jeg har dessverre brukt et stigmatiserende ord / uttrykk for å forklare hva som skjedde da mine forfedre begynte å reise. Det ble nok tidligere kalt "å komme på fantestien" (leser at Eilert Sundt bruker ordet "fant" som et skjellsord) dersom ikke-reisende begynte å føre et reisende liv.

Jeg beklager at jeg i iveren brukte dette uttrykket, og håper ingen ble støtt eller tok seg nær av dette. Klarer ikke å redigere mitt eget innlegg (er ny på Anbytarforum), så svarer derfor meg selv her.   

2023-09-28, 10:42
Svar #2

Utloggad Kai Ødegård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-07-23, 10:23
  • Leter etter min Svenske familie.
    • Visa profil
    • Travelling storyteller.
Hei Marianne,

ikke noe problem.

Her har du noe.....
rundt 40+ kommentarer, fordelt på 3 "tråder".

https://forum.rotter.se/index.php?board=12031.0

Hilsen
Kai

2023-09-29, 16:14
Svar #3

Utloggad Marianne Svee

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 17:23
    • Visa profil
Takk skal du ha!

Jeg har nok sett trådene om Byström / Hallin før, men skal lese på nytt i tilfelle jeg har gått glipp av noe :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna