Hej!
Jag har hittat en man, Sjöman Robert Augustin Olsson, f. 25 FEB 1887 i Lycke, Göteborgs och Bohus. Död 17 MAY 1917. Det står "Olyckshändelse båten torpederades i Nordsjön". Lycke (O) B:2 (1895-1921) Bild: 990 Sida: 41
Jag har dock svårt att hitta vilken båt det var som han fanns på. Jag har hittat en sida som listar två svenska båtar som torpederades 17 MAY 1917, vilka var Viken och Vesterland
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_shipwrecks_in_May_1917 men inga besättningslistor. Frågan är alltså, hur får jag reda på vilken båt han fanns med på?
Enligt kyrkoboken tillhörde han Göteborgs sjömanshus men hittar honom inte där Lycke (O) AIIa:2 (1910-1946) Bild: 1680 Sida: 158
Hans bror gick det långt mkt lättare att hitta då kyrkböckerna listade både båtens namn och var den förliste.Rickard Verner Olsson, b. 14 AUG 1892 at Lycke, Göteborgs och Bohus. Drowned 20 OCT 1919 at Dogger Bank whilst working as a stoker on the ship Hollandia. The combined cargo and passenger ship, en route from Gothenburg to Antwerp, sank after striking a mine in the North Sea. Only four crew survived. The master and seventeen crew, and two passengers, perished. Dogger Bank is a large sandbank in a shallow area of the North Sea about 100 kilometres (62 mi) off the east coast of England. Another man from Tjuvkils Mellangård also parished on the same boat, Max Julius Karlsson, b. 20 OCT 1976.
Uppskattar hjälp att hitta vilket fartyg som Robert Augustin Olsson fanns med på.
Tackar på förhand
Anna