ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader född på 1600-talet  (läst 105 gånger)

2023-08-16, 18:25
läst 105 gånger

Utloggad Johan Åkerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 16:49
    • Visa profil
Jag försöker identifiera vem som var fader till Anna Ravalsdotter. Hon gifte sig den 16/11 1700 med Olof Johansson från Miösund. Jag har letat i mantalslängderna efter fadern och hittar endast en matchning vid den tiden - nämligen Raval (eller Ravald) Matsson i Wästerbyn. Han finns i längderna t o m 1705. 1710 finns han inte med. Jag hittar honom inte i dödböckerna, men eftersom 1708 och 1709 saknas så misstänker jag att han dog då. En hustru till Raval Matsson i Wästerbyn dog i juni 1697. Så indicierna pekar ditåt s.a.s. Men jag skulle vilja ha mer kött på benen. Jag undrar om någon annan har uppgifter om honom, alternativt kan ge mig uppslag om var jag kan leta.


2023-08-16, 19:50
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 979
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 20:06
    • Visa profil
Har inget svar, men vet hur svaret kan forskas fram.
Att undersöka faddrarna är en arbetsmetod som inte går att undvara.
Släktingar står fadder familjerna emellan.

Nästa steg är att undersöka ägandeformen ifall de är bönder.
Det bästa är ifall Hemmanet är skatte eftersom de för varje generation löser ut övriga arvingar, och de har någonting att träta om vid Tinget.

Innan Häradsrättens Dombok läses är det bäst att vara klar med kyrkboksläsningen för samtliga anor som bor i samma Härad. Det blir flera genomgångar med att läsa domboken ändå, än att läsa domboken för varje gren i antavlan.

Västerby på Torö socken skrives i Sorunda socken i jordeboken och är ett Frälsehemman, vilket då är ägd av en Adelsman.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0055142_00214#?c=&m=&s=&cv=213&xywh=-227%2C628%2C7395%2C5142

2023-08-16, 21:42
Svar #2

Utloggad Johan Åkerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 16:49
    • Visa profil
Tack ska du ha för tipsen!

Jag letade vidare i dopboken och hittade lite matnyttigt. Den 5/1 1696 gifte sig Anna med en Lars Larsson i Kråkskär. Hon omnämns som Anna Rafwaldsdotter i Wästerbyn. De fick en son den 12/9 samma år. Som faddrar nämns bl.a. Peder Rafwalsson i Norrbyn (som f.ö. vigdes den 24/11 året innan). Även Brÿta Rafwalsdotter i Wästerbyn finns med. Gissningsvis är dessa med delat patronymikon syskon.

Maken Lars Larsson dog den 11/12 1698. Det är märkligt att hon inte omnämndes som änka vid nästa vigsel, men sådant förekommer trots allt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna