ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När prästen i Odensvi miste huvudet under Dackeupproret, 1543  (läst 160 gånger)

2023-08-02, 20:44
läst 160 gånger

Utloggad Thomas Hammarström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 20:42
    • Visa profil
Jag är uppvuxen i Odensvi kyrkby, Tjust härad. Byn blev indragen i Dackeupproret  1542-1543. Herr Nils, präst i Odensvi kyrka lyckades på okänt sätt bli inblandad i upproret och dömdes till döden, tillsammans med 5 eller 6 bybor, vid Tjusts Häradsrätt. Prästen och byborna fördes till Linköping där de, som jag förstår, samtliga, förutom en (som blivit trugad att deltaga i det ”förutvarande bullret”) blev halshuggna i augusti, 1543.

Jag har en kopia på ett brev från Gustav I Eriksson till Hövitsmannen Axel Eriksson som bekräftar historien.

Nu undrar jag om det är möjligt att forska djupare i saken. Går det till exempel att få fram domen från Tjusts Häradsrätt?

Finns det andra källor att söka bland?

Jag vill veta vad Herr Nils gjort som rättfärdigade en dödsdom, och vilka var hans olycksbröder?

Jag har sökt av och till i flera år, men nu står det stilla.

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

2023-08-02, 22:06
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7014
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 01:27
    • Visa profil
Nej, den enda källan är kungens brev till Axel Eriksson, från Söderköping 1543 3/8 (intaget i riksregistraturet och tryckt i Konung Gustaf I:s registratur, del 15 [1893], sid 460). Herr Nils hade uppenbart stött Dacke, vilket var tillräckligt för dödsdomen. Händelsen omnämns också i andra delen, sid 190, av Erik Jöransson Tegels Then stoormechtige, högborne furstes och christelighe herres, her Gustaffs, fordom Sweriges, Göthes, och Wendes konungs etc. historia (1622). Tjusts häradsrätts protokoll är bevarade först från och med 1600-talets början.

2023-08-03, 08:59
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10567
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:43
    • Visa profil
    • Gensvaret
I en äldre utgåva av Linköpings stifts herdaminne, del 3, från 1847, där för övrigt fel dödsår är angivet, finns också en källhänvisning till Olof von Dalins bokverk Svea Rikes Historia:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/H%C3%A5hlJI/titlar/Link%C3%B6pingsStiftsHerdaminne2/sida/306/faksimil?storlek=4

Detta är vad som står i S R H, del 3, band 1, sid 382:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/DalinOvon/titlar/SveaRikesHistoria3_1/sida/382/faksimil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna