ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Född 7 september 1699 i Åtvid  (läst 117 gånger)

2023-06-18, 14:21
läst 117 gånger

Utloggad Jan Rydh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 00:01
    • Visa profil
Jonas Olofsson är född 7 september 1699. Hans far heter Olof någonting men exakt vad kan jag inte tyda. Står kanske Måne eller Månsson eller liknande. Kan någon tolka texten är jag tacksam. Står det även moderns namn är jag lycklig. (se bild)

2023-06-18, 22:57
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 991
  • Senast inloggad: 2024-06-06, 20:03
    • Visa profil
Det står den 17 september (döptes) Oluff Månes son i Månehult Jonas Oluffsson. Moderns namn står inte, vilket är vanligt vid den tiden.
Enligt Ortnamnsregistret finns inget ortnamn i Åtvids socken: Månehult.
Däremot finns ett torp under Gissebo med namnet Månebo.
Kan det vara en felskrivning av ortnamnet i dopnotisen månne.

Att Oluf heter Måne kan tyda på att han var Indelt Ryttare eller Soldat. Kan dock inte hitta någon med det namnet i Rullorna.
Det är dåligt med Mantalslängder för just året 1699 och något/några år före och efter.

Hur säkert är att det rätt dopnotis 1699 i Åtvids Födelsebok för den sökta Jonas Olofsson?

2023-06-19, 02:38
Svar #2

Utloggad Jan Rydh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 00:01
    • Visa profil
Stort tack! Är imponerad av att du kunde tyda texten. Beträffande Månehult så kan de ha varit namnet på något lite torp. Hittade ett Månhult i Malexander, men är osäker på inom vilket geografiskt område man bör leta. Födelseuppgiften kommer från Åtvids kyrkoarkiv, men har ingen aning om huruvida dess geografiska område var detsamma då som nu. Antar att jag måste leta vidare och hitta mer info innan man kan dra några slutsatser.

2023-06-19, 11:37
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 991
  • Senast inloggad: 2024-06-06, 20:03
    • Visa profil
Åtvid tillhör till störta delen till Bankekinds Härad. Gränsar söder och väster därom till Kinda härad. Malexander socken ligger bortom Kinda i Ydre Härad vid sjön Sommen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna