ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Problem med DNA-data transfer från MyHeritage.  (läst 1362 gånger)

2023-02-15, 19:06
läst 1362 gånger

Utloggad Hannu Koho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:44
    • Visa profil
Nybörjare vad gäller släktforska med DNA och köpte ett "billigt" test-kit från MyHeritage. Jag fick resultat i januari 2023 som jag titta på, men det var svårt få se vad verktygen kunde göra, tror inte jag fick någon provperiod. Det går tydligen inte att göra så mycket utan att betala en hel årsavgift i förskott! "Rabatterat" pris: 1200-2400 kr år f.n. Själv hade jag gärna provat någon månad men inte till priset för ett helt år med automatisk förlängning.

Dessutom vill jag komma längre med DNA-ursprunget efter att ha läst Karin Bojs böcker så jag titta på FamilyTreeDNA (FTDNA). Jag skaffade konto hos FamilyTreeDNA för att föra mina DNA-data från MyHeritage. Efter lite letande hittade information hur det skulle gå till: Logga in på FamilyTreeDNA och leta upp websidan för Autosomal Transfer, markera överföring från MyHeritage, logga in på MyHeritage, markera att du vill över föra och accepterar, klickar OK. Överföringen börjar, kopplas tillbaka till FTDNA för att direkt avbrytas med ett felmeddelande:
"Kit Number: BXXXXX
There was an error processing your Autosomal Transfer.
FamilyTreeDNA is only able to accept MyHeritage account transfers that contain DNA data created on or after March 1, 2019. You may instead purchase our Family Finder test here."

- Supporten hos FTDNA har försökt hjälpa mig och jag har provat deras förslag (byte av webläsare och dator), men inget har hjälp.

- MyHeritage Hjälp via websidan har ingen support för denna typ av problem utan man får anmäla ett ärende på websidan. Hittills har svaren från MyHeritage endast bestått av ett ärendenr, jag har 3 olika nu.
- Inget som helst svar eller hjälp från MyHeritage på mail.
- Idag försökte ringa deras telnr och kom till en telefonsvarare som hänvisade till den svenska websidan.... Och på webben hänvisar de till samma telnr för snabb support...

- Japp, nu är jag less på det här! Jag har försökt så många gånger att föra över DNA-data, så jag tror inte på det heller...

- Är det ingen annan som har problem med dessa överföringar från MyHeritage till FamilyTreeDNA?

Hannu Koho
(ny på Rötter också)

2023-02-17, 07:27
Svar #1

Utloggad Tommy Nordlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 440
  • Senast inloggad: 2023-12-24, 09:42
    • Visa profil
Hej
   
Det är en ofta förekommande fråga.
Kika på andra inlägg, jag sökte på "dna överföra"
   
https://forum.rotter.se/index.php?topic=190453.0
   
Mvh  Tommy N

2023-02-17, 08:25
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
"Dessutom vill jag komma längre med DNA-ursprunget".

Om du med detta menar:
 Y-DNA haplogrupp och/eller
 mtDNA haplogrupp
: så får du nog köpa dessa tester direkt från FTDNA.

 (MyHeritage DNA fokuserar på kromosomerna 1-22).

2023-02-17, 11:59
Svar #3

Utloggad Hannu Koho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:44
    • Visa profil
Tack för svar Tommy och Marcus.
Jag har letat på Forumet och tidigare funnit Peter Sjölunds informativa sida om hur det är tänkt att fungera. Och läst en del andra inlägg, tyvärr har det givit något svar på mitt problem.

Jodå, jag har insett att MyHeritage enbart har test för autosomalt DNA samt det som kallas "Hälsa". Tester för mtDNA och Y-DNA kommer att göras hos FTDNA, och deras autosomala test Family Finder.

- Om det nu är så att det ska kunna föras över DNA-data mellan företagen så ska det väl också fungera i praktiken! Annars är det bara lurendrejeri... Eller är det så att det krävs ett aktivt abonnemang hos MyHeritage för att kunna genomföra en DNA-överföring till FTDNA? Dvs. måste jag betala en lösensumma för att flytta mina DNA-data?
- Det har jag inte kunnat få reda på eftersom MyHeritage inte går att få kontakt med. >:(
- MyHeritage är välkomna att svara!

- Jag ser fram emot fler tips från Forumet och hoppas på en snar lösning samt tydligare information om vad som krävs för överföring av data mellan företagen.


2023-02-17, 15:56
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3551
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:30
    • Visa profil

Nu har jag bara gjort tvärtom, dvs från ftdna till myheritage så stor brasklapp  :)

Kan du inte ladda ner rådatan från myheritage först (utan ftdna inblandning) enligt?
https://faq.myheritage.com/en/article/how-do-i-download-my-raw-dna-data-file-from-myheritage

Och sen när du har filen, ladda upp till ftdna enligt?
https://help.familytreedna.com/hc/en-us/articles/4402392808463-Autosomal-DNA-Transfers-Guide#new-customer-upload-process-0-1

Jag tror inte någon från myheritage läser inlägg här. Då har du nog bättre chans via:
https://www.facebook.com/groups/dnaanor

Där finns också mer information om hur man gör om man söker lite bland inläggen.

2023-02-17, 20:14
Svar #5

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Precis testa med att spara råfilen från myHeritage DNA lokalt på datorn först. Och sedan ladda upp till FTDNA.

2023-02-18, 16:47
Svar #6

Utloggad Hannu Koho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:44
    • Visa profil
OK, bra med tipsen och brasklappen. Men det fungerar nämligen inte.
- Precis så försökte jag utan att läst mer än att jag kunde ladda ner mitt DNA-data från MH och gjorde det.
- Skapade sedan ett konto hos FTDNA och försökte ladda upp mina data från min egen dator: Det går inte på det sättet, kanske har gjort det tidigare...
- När du väljer MyHeritage (hos FTDNA för Autosomal Transfer) och klickar GO du flyttas över till MyHeritage websida där du loggar in som MH-användare och förs sedan över till sidan för att Bekräfta överföring av DNA-data och välja ett kit att överföra, markera kryssruta för att tillåta överföring till FTDNA etc.
- Sedan är det dags att klicka Överför DNA-data knappen varpå överföringen startar och bilden går tillbaka till FTDNA... Som raskt meddelar att ett fel uppstått... (Se ovan). Detta har jag provat åtskilliga gånger och nej, det fungerar inte!

- Jag tillhör också de som undviker Facebook på gott och ont...

2023-02-19, 10:17
Svar #7

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Om du har möjlighet kan du försöka överföra DNA-filen (MHDNA->FTDNA) från en annan dator eller via en annan webbläsare.(Men risken är väl stor att detta inte spelar någon som helst roll i ditt fall).

2023-02-19, 21:10
Svar #8

Utloggad Hannu Koho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:44
    • Visa profil
Tack Marcus, det är också ett utmärkt förslag... som jag fått från FTDNA Help desk.

FamilyTreeDNA skrev:
Are you using Google Chrome? We recommend using Microsoft desktop and Google Chrome as they are more compatible with our features.
You may experience incompatibility issues using different browsers, Apple products, tablets, and cell phones. Browser, cookies, and antivirus settings may also prevent the website from loading correctly.

- Den sista meningen var inte till så mycket hjälp, det svårt att veta om vad som inte fungerar när det enda resultatet är samma felmeddelande.
- Jag har provat 2 olika datorer med Windows 10; Firefox och Chrome; F-Secure och Windows brandvägg På/Av. Fick även förslaget att skapa ett nytt Kit att importera DNA-data till: - Det fungerade inte det heller....

MVH Hannu

2023-02-20, 20:02
Svar #9

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Hoppas du får adekvat hjälp snart Hannu!

2023-02-21, 15:30
Svar #10

Utloggad Hannu Koho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:44
    • Visa profil
Hej,
En liten uppdatering: FTDNA Helpdesk ska nu ha lyft problemet till sin IT-avdelning.
Det är ju bra eftersom det kan vara andra som också råkar ut för svårigheter.
- Finns det IT-problem borde det lösas!
/Hannu

2023-03-02, 18:07
Svar #11

Utloggad Hannu Koho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:44
    • Visa profil
En avslutande uppdatering...
Helpdesk på FTDNA ville att jag skickade mina DNA-data direkt till dem efter att problemet lyfts till IT. Sagt och gjort. Försöker sedan i några dagar se om transfer fungerar eller om FTDNA lagt upp filen åt mig. - Nej, det var inte upplagt och fungerade inte för mig att överföra det själv.

Några dagar senare får jag till slut ett mail från supporten på MyHeritage som beskriver hur jag ska ladda ner mina data lokalt. Vilket inte var problemet...
- Märkligt att jag fått response från MH, undrar om de har gjort något? Utan att säga det?

- Provar igen att utföra det "magiska reptricket" med direkt överföring mellan företagens web-sidor.
- Och vips, det fungerade! Mina DNA-data som jag försökt föra över i veckor hade äntligen flyttats över till FTDNA!
- Verkar som om någon har gjort det som behövde göras.
Hannu



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna