ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödnotis Bengtshedsnäs  (läst 133 gånger)

2022-11-17, 08:44
läst 133 gånger

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:32
    • Visa profil
Hej,

jag behöver hjälp med att tyda Margareta Andersdotters från Bengthedsnäs dödnotis. De fyra första kolumnerna kan jag läsa men efter ett par rader i den femte blir det svårt. Någon son känner sig manad?

Svärdsjö (W) F:2 (1775-1793) Bild 191 (AID: v132029.b191, NAD: SE/ULA/12229)

2022-11-17, 10:08
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5469
  • Senast inloggad: 2024-05-15, 14:59
    • Visa profil
Grufdrängen Hans Jonssons hustru Margareta Andersdotter från Berghedsnäs. Blef född till wärlden år 1728 d 17 sept.
Fadern war Anders Hansson modern hust Malena Larsdoter på Bengthedsnäs.
Hösttiden 1754 gifte hon sig med sin efterlemnade man Hans Jonsson ifrån Böhle och har i sitt äktenskap blifwit wälsignad med 6 Barn, 3 söner 3 döttrar,
ibland hwilka sönerna och en dotter efterlefwa.
Hennes upförande har warit ärbart stilla och sagtmodigt samt uti lefnaden Christerligt utur(?) Guds saligm ord, det hon wäl kunnat med egna ögon se har hon - tillstånd för bättring och
tröst mot åkommande bekymmer.
har flera år warit beswärad af lungsot hwilken sjukdom ju mer och mer medtog hennes lifskrafter och som hon deraf kunde sluta till sin - död
lätt (lät) hon under - wördnad, en wecka för sin död sig bespisa med Herrens h nattward samt oftast(?) - ropat sin förlossare med den 4de versen under Nr 291. ( sen tror jag prästen skriver början på en psalmvers)
den 6te i denna månad afled hon som vi hoppas genom en salig död . hennes ålder 56 år 2 m 5 d.


Jag får inte ut riktigt helanoteringen, men du har det mesta.

2022-11-18, 08:02
Svar #2

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:32
    • Visa profil
Tack så jättemycket Margaretha! Vilket arbete du lagt ner. Jag uppskattar det verkligen.

/Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna