ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Andersson född 1736  (läst 181 gånger)

2022-03-07, 12:13
läst 181 gånger

Utloggad Annelie Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-11-19, 09:11
    • Visa profil
Hej!
Söker information om födelseort, föräldrar och syskon till Måns Andersson född 1736.
Det jag hittat om honom är:

Vigsel med änkan Anna Nilsdotter 15 november 1767 i Sya, C:2 sid.199. Där står att han är från Björkebergs socken.

Utflyttning från Sya till Berg i Rappestad 9 februari 1771, Sya C:2 sid 393

Barn:
Nils Månsson född 8 september 1768 i Sya C:2 sid. 275
Anna Maria Månsdotter född 7 oktober 1771 i Rappestad (min ana) C:4 sid. 45

Måns död 27 juni 1791 i Rappestad C:4 sid 183 där beskrivs han som bonden Måns Andersson.

Bouppteckning Valkebo häradsrätt F II:10 sid 154, där beskrivs han som rusthållare. Min ana Anna Maria är omyndig och till förmyndare utses hennes farbror Olof Andersson i kallkula.

När jag följde Måns till Björkeberg enligt vigselattesten hittade jag en Måns Andersson i husförhörslängden 1747-1775 i Kullersbro sid. 151 samt Lind sid. 157, han är född 10 augusti 1736 men det står inte var födselorten är. Däremot står det att han är utflyttad till Västerlösa och när jag letade där så finns en Måns Andersson född 18 oktober 1736, kan detta vara min Måns?

Finns det någon släktforskare som kan hjälpa mig med detta så vore det väldigt vänligt, man vill ju inte forska vidare om man är fel ute.

Ha en fin dag Mvh Anne-Lie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna