ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigselnotis till mina anfäder i rakt stigande led  (läst 329 gånger)

2022-01-15, 19:45
läst 329 gånger

Utloggad Per Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-05-30, 18:57
    • Visa profil
Här är jag igen och frågar om lite läshjälp. Denna gång gäller det vigseln nr 12 på sidan. Den första raden kan jag tyda. Men sen blir det knepigare, tyvärr.

Israel Abrahamsson dräng hos fiskaren på karön i ronneby ? med pigan Sissa Månsdotter i Hakarp.
? god attest av ? Abraham Månsson ? Nils Andersson i hoby ?
Charta sigilla

Bräkne-Hoby (K) CI:5 (1750-1780) Bild 2420 / sid 477 (AID: v95551a.b2420.s477, NAD: SE/LLA/13047)



Bräkne-Hoby (K) CI:5 (1750-1780) Bild 2420 / Sida 477 (AID: v95551a.b2420.s477, NAD: SE/LLA/13047)

2022-01-18, 18:39
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Hej,
Jag tycker det ser ut som: Israel Abrahamsson dräng och fiskare på Karön i Ronneby socken med pigan Cissa Månsdotter i Hakarp. Han upvist god attest av probsten Henschen och hade tillika sin fader fiskaren Abraham Månsson med sig. Hon är född i församblingen samt sig här alltid uppehållit, och hade sin moders svåger, sockenskreddaren Nils Andersson i Hoby med sig,som både å egna och hennes moders vägnar gaf sitt bifall till detta äktenskap. Charta Sigillata bet(alt).

2022-01-19, 17:49
Svar #2

Utloggad Per Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-05-30, 18:57
    • Visa profil
Hej,
Jag tycker det ser ut som: Israel Abrahamsson dräng och fiskare på Karön i Ronneby socken med pigan Cissa Månsdotter i Hakarp. Han upvist god attest av probsten Henschen och hade tillika sin fader fiskaren Abraham Månsson med sig. Hon är född i församblingen samt sig här alltid uppehållit, och hade sin moders svåger, sockenskreddaren Nils Andersson i Hoby med sig,som både å egna och hennes moders vägnar gaf sitt bifall till detta äktenskap. Charta Sigillata bet(alt).

Tack Bertil! Då har jag hittat en generation till samt ett annat namn att jobb vidare med. Men det gav också födelse församling för sissa, så det var mycket värt och så hoppas jag mig lärt lite mer 1700-tals skrift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna