ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27  (läst 3437 gånger)

2003-12-20, 22:42
läst 3437 gånger

GÖSTA ROSQVIST

Det jag vet har Du säkert redan!
Det är endast ang. hans far Anders Rosqvist.

2004-05-15, 20:18
Svar #1

Ann-louise

Hej Jag skulle vilja veta nåt om min mormor och morfar Anna och Thelfrid Andersson Bosatta i Torrarp,Norra åkarp ,Bjärnum någon som vet nåt om dem????

2004-05-16, 08:57
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anna,
 
Här har du Telfrid enligt Sv dödbok
 
18961203-3572
Andersson, Telfrid
Torrarp 9
280 20  Bjärnum
Död 6/1 1980.
Kyrkobokförd (1974) i Norra Åkarp, Hässleholms kn, Kristianstads län. Mantalsskriven (1974) på samma ort.
Född 3/12 1896 i Norra Åkarp (Skåne, f d Kristianstads län).
Gift man (23/6 1922).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Norra Åkarp, Hässleholms kn, Skåne län
Födelseförsamling i källan:
N ÅKARP (Kristianstads län)
Källor:
SPAR 80, RTB 80
 
och här har du Anna
 
19031025-3521
Andersson, Anna Pernilla
Ringv 22H
280 20  Bjärnum
Död 1/8 1994.
Folkbokförd (1992) i Norra Åkarp, Hässleholms kn, Kristianstads län.
Född 25/10 1903 i Norra Åkarp (Skåne, f d Kristianstads län).
Änka (6/1 1980).
--------------
Folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Norra Åkarp, Hässleholms kn, Skåne län
Födelseförsamling i källan:
N ÅKARP (Kristianstads län)
Källor:
SPAR 95, RTB 94, SPAR 92

2004-06-20, 17:27
Svar #3

Utloggad Ewa Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2010-08-31, 18:53
    • Visa profil
Hej!
 
För mig är det helt ofattbart att ingen i hela Norra Åkars fs vet något om min morfar(se tidigare inlägg ovan), det finns ju många både
äldre och yngre forskare i församlingen, och släkten Roskvist är ju ganska stor så någon borde väl sitta innne med någon information,
eller???

2004-06-20, 21:01
Svar #4

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Ewa,
 
Tillåt mig att småle .
 
Att säga att det är ofattbart att ingen känner släkten Roskvist är väll lite väl hårt...... och tycka att andra ska få fram information åt dig.  
 
Skulle råda dig att se om det kan finnas någon hembygdsförening eller så som har Norra Åkarp i sitt distrikt.  
 
Lena
 
ps brukar inte vara grinig  men kunde inte låta bli idag. ds

2004-06-22, 23:19
Svar #5

Kenneth Bengtsson

Söker efter dödsdatum för Pernilla Persdotter född 1859-06-15 i L.Mölleröd, N.Åkarp som dotter till Per Håkansson och Pernilla Månsdotter.
Samt efter modern Pernilla Månsdotter född 1824-04-18 i Orrelyckan, N.Sandby som oäkta dotter till Hedvig Nilsdotter.

2004-06-26, 10:52
Svar #6

Utloggad Ewa Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2010-08-31, 18:53
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Vill först säga att du verkar vara på bettet i de mesta inläggen här ditt namn figurerar ofta.
Vill bara påpeka för dig att jag har väldigt mycket information om min släkt ca 10 generationer bakåt som JAG SJÄLV forskat fram, men det kan ju finnas vissa luckor som man kan behöva fråga andra om som en hjälp, men jag låter inte andra göra jobbet om det nu var det du trodde, isåfall kanske du är intresserad av att hjälpa till?
 
Vad det gäller hembygsförening så finns det, en som jag själv är medlem i sedan flera år tillbaka, det kom jag på helt själv. Men i detta fall kunde de inte hjälpa mig. Det är sista gången jag frågar på denna sida om det nu är så att man blir anklagad för att åka snålskjuts på andra. Tack för mig.

2004-06-26, 11:25
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Ewa,
 
Då verkar det väll nästan som om det inte är så enkelt att få fram uppgifter om honom i och med att du även är med i hembygdsföreningen.  
 
Det är ju bättre att du informerar om alla utvägar du försökt. Det förenklar för andra.  
 
Mitt vanliga bett är faktiskt att försöka hjälpa andra efter bästa förmåga med dom resurser jag har.
 
Du verkar ju enligt ovan vara en van forskare så jag kan ju inte mer än önska dig lycka till i ditt eftersökande av uppgifter om din morfar.
 
Snålskjutsen får stå för din egen tolkning.
 
God fortsättning på midsommarhelgen.
 
Lena

2004-06-26, 17:15
Svar #8

Utloggad Ewa Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2010-08-31, 18:53
    • Visa profil
Hej Lena!
Nä, det var just det att det inte var helt enkelt att få fram uppgifter om just morfar, annars hade jag inte behövt be om hjälp.

2004-06-26, 19:04
Svar #9

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Kan se att Peter varit här och tagit bort några inlägg.
 
Kan bara säga det att här fick jag ordentligt på käften.  
 
Hoppas att helgen blir bättre för er andra med lite sol precis som vi har haft här i norra Roslagen idag.
 
Hej på er alla.

2004-06-26, 20:20
Svar #10

GÖSTA ROSQVIST

Eftersom mitt inlägg tydligen har CENSURERATS så måste jag upprepa att den här sidan fungerar i praktiken som en klubb för inbördes beundran av de gamla uvar som varit med här sedan tidernas begynnelse!
Vi nykomlingar behandlas av dessa gamla uvar som något katten släpat in såvida vi inte är tysta och fogliga och inte har egna åsikter som måhända sticker i ögonen på de gamla uvarna!!

2004-06-27, 00:09
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Gösta!
 
Jag ser inget som helst problem med att vi tar bort inlägg som bara kommer med en massa dumma påståenden. Lena med många flera hjälper till mycket flitigt här i forumet.
Åsikter som sticker i ögonen - minns jag inte helt fel så har du ofta kommit med inlägg som väl inte precis gjort det lättare att få hjälp heller (se t.ex här och här). Då fick jag korrigera dig ett flertal gånger om att inte e-postadress var ett krav, och minns jag rätt så har det varit annat på tapeten också som inte känts helt positivt.. (Och det kom från dig.)
 
Sedan har vi ju min kommentar här från nu i vår också - och när jag nu börjar tänka efter känner jag väl igen din adress från ett flertal inlägg som jag har raderat under vintern/våren.. (Här fanns visst också något intressant, då du hette Ola Olsson)
 
-Kanske är det dags att allvarligt fundera på att börja med något annat GÖSTA - (istället för att försöka slå i folk att vi är så ogina mot nybörjare.  

2004-06-27, 01:11
Svar #12

GÖSTA ROSQVIST

Peter!
 
Dumma påståenden är det minst lika mycket Du och Dina gelikar som kommer med!!
Jag har mina åsikter om olika saker och de sticker jag inte under stol med - MEN dessa mina åsikter har, vilket Du själv erkänner ovan, gjort det svårt för mig att bli hjälpt här (trots att jag hjälpt till med det lilla jag kan)!!
Det verkar som om Du i och med Ditt erkännande ovan, målat in Dig själv i ett hörn (och jag skrattar gott åt Din lapsus):-)!
Du verkar också vara lite paranoid - vem är Ola Olsson, INTE I ÄR DET JAG I ALLA FALL!!
Du gör Dig endast till åtlöje genom att komma med ogrundade anklagelser!!
Till sist så har Du även erkänt ovan att Du sysslar med censur och Du erkände även att om man som jag har egna åsikter så är denna klubb för inbördes beundran MYCKET ogin ifråga om eventuell hjälp!!

2004-06-27, 10:50
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Dumma blev fel ordval av mig; Ohyfsade/otrevliga menade jag. (Och sådant hör inte hemma i Anbytarforum.)
Du tjatar om censur, men detta är ett modererat forum där jag fritt kan plocka bort inlägg som bryter mot ordningsreglerna bland annat. Det sker var och varannan dag och drabbar även 'klubbmedlemmar'.

2004-06-28, 19:16
Svar #14

GÖSTA ROSQVIST

OK!
Så Du bytte alltså ord från dumma till ohyfsade/otrevliga!
Men ohyfsad/otrevlig är Du själv minst lika mycket som jag genom att anklaga mig för att vara en annan person och för att svänga i fråga om emailadressers vara eller icke vara (när jag gick med i detta diskussionsforum så sades det att man skulle ange emailadress, vilket det sedermera har visats att man INTE behöver ange)!
Jag håller med om att jag måhända bryter mot några ordningsregler, men jag är inte en sån person som stillatigande tolererar vilka påhopp som helst och dessutom är jag LÅNGT IFRÅN ensam om att bryta mot några ordningsregler!
Däremot så är det först och främst mina inlägg som censureras medan andra som är lika kritiska (eller som Du tycker: Ohyfsade/otrevliga) som mina får vara kvar!
Jag är beredd att trots Ditt bemötande stryka ett streck över detta och låta det bero - men Du kan ge Dig på att om jag får mothugg så kommer jag att bemöta detta!
Till sist: Jag har INTE fått någon som helst hjälp här i detta forum (men väl utanför av forats medlemmar), men trots att Du (och ev. andra gamla uvar) och jag har diametralt motsatta uppfattningar om saker och ting så hjälper jag gärna till där jag kan och förväntar mig själv hjälp!
Låt nu detta vara och hjälp varandra istället - var dessutom toleranta mot nybörjare!!

2004-06-29, 18:53
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Ewa Lindberg,
eftersom jag får anta att du är en erfaren forskare (jag har väldigt mycket information om min släkt ca 10 generationer bakåt som JAG SJÄLV forskat fram) och det ändå inte är helt enkelt för dig att finna uppgifter om din morfar och hans eventuella tidigare äktenskap/barn, så måste jag fråga:  
Var har du hittills sökt i denna sak?
Bortsett alltså från Anbytarforum där en förfrågan om detta inflöt redan i maj förra året.
 
Jag (och många fler) kan ge dig besked om i vilka arkiv du lämpligen söker, så om du vill ha råd för egen sökning och inte bara önskar alla uppgifter serverade på bricka här, vänligen berätta var du hittills sökt och vad du funnit. Liksom i maj 2003 undrar jag också vilka uppgifter du har om din morfars eventuella barn före äktenskapet med Viola Elvira Ericsson - jag fick inget svar då.
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-30, 08:17
Svar #16

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
PS. När jag i dag läser mitt ovanstående inlägg, så inser jag att det låter rätt otrevligt och ber om ursäkt för det. Jag var något irriterad när jag skrev det, men troligen mera på andra inlägg här än på dina.
Dock borde det inte vara något problem att ta reda på var din morfar befann sig 1920-1938 och om han då var gift och hade barn. Och därav min undran vilka efterforskningar du gjort och var du stött på svårigheter.  
Jag hjälper dig gärna med råd om jag kan och om du vill ha dem, men behöver då veta var och varför det blivit stopp i dina eftersökningar.
Hälsar vänligen
Maud

2004-07-01, 19:16
Svar #17

Utloggad Ewa Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2010-08-31, 18:53
    • Visa profil
Hej Maud!
 
Efter ditt ganska så otrevliga bemötande ovan anser jag att jag inte behöver redovisa för dig var jag sökt och vilket material jag har om min släkt. Inte heller vet du något om dem och då kan det ju kvitta. Eftersom du forskar själv begriper du väl att det kan bli stopp på en viss person vid en viss tidpunkt.
 
Ursäkten kan jag te emot, men någon hjälp kommer jag då aldig mer att be om på denna sida, för då kanske det tolkas som man är lat och vill att andra skall göra jobbet. Det var allt från mig.

2004-07-01, 21:37
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Ewa,
självklart behöver du inte redovisa någonting vare sig för mig eller någon annan - om du inte vill ha/behöver hjälp med upplysningar om hur du själv söker svar på frågorna om din morfar.  
 
Och jag tycker inte alls att du ska sluta ställa frågor här, men det lönar sig troligen inte att ordagrant upprepa just den om din morfar - det har du ju gjort ett flertal gånger ända sedan 1999 utan att någon kunnat svara.  
 
Nog tror jag att du förstår att dina formuleringar För mig är det helt ofattbart att ingen i hela Norra Åkars fs vet något om min morfar, någon borde väl sitta innne med någon information, eller??? kan tolkas som en önskan att andra skall göra jobbet, även om du inte menade det så. På samma sätt - det vill säga att du vill ha konkreta uppgifter och inga råd för egen forskning - uppfattar jag dessvärre även din senare formulering Inte heller vet du något om dem och då kan det ju kvitta.    
 
Till sist, erbjudandet står kvar: om du trots allt skulle vilja ha ett och annat råd är du välkommen att höra av dig, även privat till mig via e-post.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2004-07-14, 00:16
Svar #19

Utloggad Malin Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Har läst igenom ert bråk här på sidan. Jag kom in här för att se om det ev fanns något jag kunde hjälpa till med, men det verkar inte finnas mycket jag kan göra tyvärr...  
 
Däremot undrar jag hur vuxna människor orkar hålla på som ni alla gör här.  
 
Läser man här är det mer en sida där man kan gnälla på varandra än en där man hjälper varandra.  
 
Ewa...
Jag vet att jag stötte på en amerikansk sida för släktforskare en gång, där man kunde leta efter personer. Själv har jag släktingar i cannada och hittade av en slump skeppslistor där man kunde se vilka som imigrerat till Cannada under en viss period. Kanske det finns något liknande för USA.  
Google använder jag mycket när jag söker efter något på nätet...  
Hittar jag sidan jag nämde ovan, återkommer jag med adressen.  
 
MVH
Malin
http://home.tiscali.se/malinjo/slaktfor.htm

2004-07-14, 01:22
Svar #20

Utloggad Malin Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ewa!
 
Har hittat en sida med en del länkar till sidor där du kan leta släktingar i USA där du kanske kan hitta information om vad han gjorde under de saknade åren.  
 
http://www.familysearch.org/Eng/Search/WebSites/frameset_websites.asp
 
Lycka till!
 
Malin

2004-12-05, 16:47
Svar #21

Utloggad Hjördis Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2022-05-14, 10:48
    • Visa profil
    • www.hjordis.n.nu
Västersockens byalag har gett ut en ny bygdebok. Den heter rätt och slätt Västersocken. Västersocken omfattas av byarna Hågnarp, Hillarp, Skulkarp, Torrarp, Hässleberga och Möllarp.
 
Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan

2005-01-04, 21:09
Svar #22

Kathleen Lannholm

Hej  
Behöva bekräftelse att Jag är anslutande rätt Per Nilsson till fru och barn, deras information är rätt. Jag fann information vid: www.ddss.nu
i Norra Åkarp fsl
 Per Nilsson, född: 1822 Dec 22 i Mårnarp.  
 gift med Nilla Åkes(dotter)1848 Oct 03.  
Nilla Åkesdotter,född: 1827 Mar 03 i Ramsberga.
 barn: Nilla, 1849 Nov 26. Olena, 1852 Dec 15.
 och Olof Pehr, 30 Dec 1855.
Tack för hjälp
Kathleen

2005-01-04, 22:14
Svar #23

Kathleen Lannholm

Hej Mer detaljer till lägga till.
Per Nilsson och Nilla Åkesdotter barn: född i Ramsberga.
Även vi tro, Per (Pehr) Nilsson, född i Mårnarp
fader: Nils Perhsson, född: 1800 Oct 19 i Ramsberga
moder: Karna (Karena) Olasdotter,född: 1803 Apr 19.
Är Nils Pehrsson's fader: Per Mårtensson, född:
1778 Apr i Ramsberga?
Tack för hjälpen.
Kathleen

2005-01-07, 07:35
Svar #24

Kathleen Lannholm

Tack vare allt som hjälpte oss.
Vi har beslutat till titta dessa upp på mikrofilm av kyrkan uppgifter.  
Denna meddelande styrelse har varit underbar till lära om. Dess varit en fin  
uppleva för att se så många mån folk hjälpande andra.
Önskande du allt det bästa.

2005-01-08, 19:13
Svar #25

Kathleen Lannholm

Hej!
Anyone connecting?  
 Nils Pehrsson född 1800 Oct 19 i Ramsberga,
 och Karna Olasdotter född:1803 Apr 19 i Ramsberga.
With Kind Regards
Kathleen

2005-02-15, 23:05
Svar #26

Kathleen Lannholm

Hej!  Ny e-mail adress =>  Någon anslutande?
Nils Pehrsson född: 1800-10-19 i Ramsberga,
och Karna Olasdotter född: 1803-03-19 i Ramsberga.
vigde: 1822-06-27 i Mårnarp, Norra Åkarp fsl
barn:
Per Nilsson född: 1822-12-22 Emigrated till Amerika  i 1869
 
Hälsningar
Kathleen

2005-02-27, 15:32
Svar #27

Utloggad Yrsa Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2008-04-08, 19:10
    • Visa profil
Jag letar efter Johannes Persson f 1829-07-06 - enl Hfl i Norra Åkarp - men jag kan inte hitta hans födelsenotis och alltså inte heller hans föräldrar! Har letat förgäves på dd.ss! Fann däremot en Johannes Persson f 1824 den 6 juli i Brunnby - det kan väl inte vara samme man? Man KAN ju se fel på en 9-a och en 4-a! Vad tror ni, Norra Åkarpsforskare - är det någon av er som stött på honom? Hans hustru hette Nilla Persdotter från Torrarp f 1830-11-05. Hennes släkt har efter vad jag kan se bott i Torrarp i generationer. De är min mm ff o mm fm.
Tacksam för all hjälp!
Yrsa i Frankrike där f n mandelträden och mimosan blommar

2005-02-27, 20:55
Svar #28

Utloggad Hjördis Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2022-05-14, 10:48
    • Visa profil
    • www.hjordis.n.nu
Jag tror att Johannes föräldrar heter Pehr Andersson och Maria Gustafsdotter. I hfl i N Åkarp står att han är född i Hörja, men jag hittar honom inte där. Om du söker på DDSS hittar du 4 av Pehrs och Marias barn födda 1833, 1836, 1839 (tvillingar) i Norra Åkarp.
 
Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan

2005-02-27, 22:40
Svar #29

Utloggad Yrsa Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2008-04-08, 19:10
    • Visa profil
Tack, Hjördis!  
Toppen!
Häls Yrsa
(dotterdotter till framlidna Nils Oskar Brandt o h h Alma i Klippan)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna