ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med att koppla en oäkta dotter  (läst 776 gånger)

2020-12-29, 10:00
läst 776 gånger

Utloggad Mattias Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 22:12
    • Visa profil
Hej,
Jag har stött på problem i Undenäs böcker som jag behöver hjälp med...
Jag har en ana som var född oäkta; Sophia Lagerqvist 1859-05-19 i Hjälstad
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0050699_00060#?c=&m=&s=&cv=59&xywh=2635%2C751%2C3493%2C2294
I notisen står följande: 1859 24/7 undergått hemlig skrift i Wad. Böterna betalda med 1 Riksdaler Riksmynt


När jag letat runt så har jag kanske hittat en potentiell fader men måste hitta kopplingen och där stöter jag på problem i Undenäs böcker.
Mannen heter Petter/Peter Lagerqvist senare i livet men föddes av föräldrarna Peter Pehrsson och Greta Andersdotter den 18/9 i Bällefors:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0049791_00056#?c=&m=&s=&cv=55&xywh=122%2C-580%2C3267%2C2146
Jag återhittar honom inte i Bällefors men det är en annan del av forumet...


Jag hittar honom i Dödsboken
Och också i Församlingsboken 1895-1913 (1911)

Där börjar jag bli förbryllad med att det står Fredriksfors Bruk och Sätra Socken och det enda jag kan hitta är Forsviks Bruk - är detta samma? Gick igenom och försökte hitta honom där men hade ingen lycka.
Försökte också via Folkräkningarna, men hade återigen svårt att hitta honom i husförhören...
[/size]https://sok.riksarkivet.se/folkrakningar?Fornamn=pet*er&Efternamn=Lager*ist&DatumFran=1819&DatumTill=1819&Fodelseforsamling=b%C3%A4llefors&Folk1860=true&Folk1860=false&Folk1870=true&Folk1870=false&Folk1880=true&Folk1880=false&Folk1890=true&Folk1890=false&Folk1900=true&Folk1900=false&Folk1910=true&Folk1910=false&Folk1930=true&Folk1930=false&Lan=16&Hemforsamling=&Fodelselan=&Land=&Yrke=&Hemort=&Kon=&Civilstand=&Faders_efternamn=&Moders_efternamn=&StatistikFalt=&AvanceradSok=False
[/size]Försökte via hans son Karl August ([size=78%]1864-07-19[/size][/font]) också, men samma problem:

Hur hittar jag i dessa Bruksförteckningar?
//Mattias

2020-12-29, 10:36
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6904
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:12
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På den sidan som du länkar till i Undenäs församlingsbok AIIa:3, står överst "Fredriksfors bruk, Sättra rote", inte Sätra socken. Socknen är ju Undenäs.

Och enligt Rosenberg är Sätra en bruksegendom i Undenäs socken, och där under finns bl.a. Fredriksfors järnbruk. Och Petter står ju också noterad som f.d. smed.

Du frågar också "Hur hittar jag i dessa bruksförteckningar?" - men länkar till en födelsebok. Vad är det för bruksförteckningar du menar?

Om du följer honom baköver i tidigare husförhörslängder, så finns han här, hela tiden på Fredriksfors bruk:

AI:19 (1870-1895), uppsl. 245.
AI:16 (1861-1870), uppsl. 221.
AI:13 (1856-1861), uppsl. 198.
AI:10 (1845-1856), s. 287.

AI:13 omfattar alltså den tiden när Sophia föddes, men varken där eller i senare längder finns någon notering om att han fått en oäkta dotter. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan vara han som är fadern, men det är i vart fall inget som är officiellt noterat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-29, 11:00
Svar #2

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Undenäs AI:13 har ortsrgister både på insidan av bakre pärmen (från tiden, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0053135_00247), och i början (modernt, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0053135_00009).

Den Peter L du söker finns på sidan 198 i AI:13.
mvh /staffan -- BFiles

2020-12-29, 13:49
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6904
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:12
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den attest som Sofia hade med när hon flyttade till Karlstad 1876 finns i Karlstad stadsförsamling HIIa:25, n:r 340 (https://app.arkivdigital.se/aid/v53046.b335 - den finns inte hos SVAR).

Som synes står inget patronymikon. Det hade ju varit käckt om det hade stått t.ex. Pettersdotter Lagerqvist  :) , men sådan tur hade du alltså inte.

Här står också att hon föddes i Hjälstads församling, men födelsesocknen är Vad. Ordet "församling" användes förr i Västergötland (och kanske också på andra håll) i betydelsen pastorat. Vads socken hör till Hjälstads pastorat, och hela pastoratet har gemensam födelsebok. Och i Vads socken ligger Vaholm, där modern då bodde. De finns också i Vads hfl:

AI:8 (1843-1860), s. 15.
AI:9 (1861-1879), uppsl. 91.

Redan här står Sofia med efternamnet Lagerqvist. Det är m.a.o. inget namn som hon tagit själv efter att hon flyttat hemifrån. Prästen lär alltså ha vetat vem fadern var.

Om man söker i den s.k. folkräkningen 1880 (som är den första som är registrerad), så finner man några Lagerqvistar i Skaraborg. En del är uppenbart för unga, men andra är tänkbara kandidater. Men det är ju inte säkert att den 'skyldige' var kvar i Skaraborg då... (Jag sökte på "lagerq*" för att få med både de som stavas med v och u. "lagerk*" ger inga träffar.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-29, 16:34
Svar #4

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
En sökning i Befolkningen i Sverige, hos AD, med

  • män
  • efternamn Lagerq*
  • födelseår 1844 eller tidigare
  • bostadsort Skaraborgs län
plus lite massage av den resulterande listan på 89 träffar kokar ner till 26 kandidater ... varav några är otroliga, och Lagerqvistarna från Bällefors väl är vettigast att börja med -- Peter verkar ha ett antal bröder ...

mvh /staffan -- BFiles

2020-12-29, 17:56
Svar #5

Utloggad Mattias Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 22:12
    • Visa profil
Tack Jörgen och Staffan,
Tackar så mycket för svar!
Känner mig lite ringrostig då det var ett tag sedan jag höll på med detta. Då jag gjorde det sist, så var det med AD och nu testar jag Riksarkivet en sväng och trevar mig fram.
Jag hittade alltså inte Fredrikfors Bruk i registren och kunde då inte följa honom i tiden, men med era svar så är det uppenbart att det var framför mig hela tiden,
men jag såg det inte bara...

Inga tydliga bevis på att det skulle kunna vara han än så länge. Tänker att detta måste kunna finnas i kyrkans räkenskaper då Sophias moder fick plikta en riksdaler.
Antar att det var kyrkan som tog dessa pengar?

Återigen tack för hjälpen! Jag får stånga detta problem ett tag till :-)

//Mattias

2020-12-29, 18:37
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Kolla även domböckerna. Där kan det stå något.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-01-01, 13:25
Svar #7

Utloggad Mattias Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 22:12
    • Visa profil
Har betat av Peter och hans bror Anders men har inte fått några indikationer på att dessa skulle vara den okände fadern.
Går vidare med ytterligare en broder Johan f. 1821-07-02 i Bällefors.
Gick via folkräkningen 1880 in i Undenäs
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0053140_00038#?c=&m=&s=&cv=37&xywh=72%2C3015%2C3672%2C1932
Ser dock inte vad det står för ort som han har flyttat från?
Hittar honom inte heller i inflyttningslängden för 1886
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00099798_00023#?c=&m=&s=&cv=22&xywh=-213%2C-147%2C2919%2C1917
Är det någon som kan se vad det står?


EDIT ---- Såg nu att det stod se ovan :-) -----

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna