ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragon Lars Nor(d)ström (1699-1737) anor  (läst 239 gånger)

2020-12-18, 20:34
läst 239 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Min FF FM FF FF, Lars Norström, senare Nordström, var dragon 11 i Majorens kompani vid Hans von Fersens Upplandsdragoner. Han förflyttades 1721 till Nylands infanteriregemente och fick ett rote i Böhle, Karislojo. Han var sannolikt i tjänst till sin död 1736. När han anslöt som dragon 11  till Majorens kompani 1719 hade han redan varit i tjänst sedan 1718 och då deltagit i fälttåget mot Norge.

I tråden Upplands Ståndsdragoner har Anders Hellster hjälpt att lösa noteringen ovan Lars Norströms namn i mönsterrullan för 1719. I första kolumnen står nämligen: "11. Matz Hubert rymd (...) 5 Julj 1718. I stället tillsat af Landzbetienterne i Falu Lähn och Borgmästaren Holenius (...) 19 Octob. 1718 Lars Norström".

Lars Norström är angiven "Vestmanlänning" i senare mönsterrullor men även "Kopparberg". Jag har funderat över om det kan ha varit Stora Kopparberg som avsågs.

Anders Hellster har noterat att borgmästaren var en av rusthållarna i Falun. Själva händelsen att Lars Norström tillsattes av borgmästaren Holenius och lantbetjänten kan tyda på att Holenius de facto kände Lars Norström och dennes familj.

Jag har inte funnit någon passande Lars, i Falu Kristines, Aspebodas eller Stora  Kopparbergs dopböcker (särskilt eftersom namnet Norström kan vara ett taget soldatnamn).

Kanske någon vet eller har någon idé andra vägar att finna ut.
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna