ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-07  (läst 2427 gånger)

2003-02-24, 05:46
läst 2427 gånger

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Bromma forskare!
 
Nu är jag tillbaka igen! Peter slängde in lite uppgifter från födelseböckerna i Bromma och då bl.a. detta:
 
Clemed Ingwars son Pär i Bossjö född 27/5 1761
 
Är det någon som har fler uppgifter på denna Clemed och gärna lite uppgifter på hans barn och föräldrar?
 
Har någon tittat i mantalslängderna omkring 1700 för Bromma och sett om åbon Oluf Nilsson i Bussjö nr 1 som föddes omkring 1690 och som dog 1735-06-13, finns med där som son till någon Nils? Hans hustru Boel Bengtsdotter är ju född i Snårestad så då ökar ju chansen att Oluf Nilsson är född i Bussjö nr 1!
 
Angående Mätta Andersdotter som var gift med Jöns Trulsson åbon i Bussjö,(JT som dog mellan 1709-1711 i Bussjö nr1), hennes far uppgavs innan vara Anders Torstensson i Snårestad. Är hennes fader inspektorn på Snårestad gård? Alltså samme man som är far till Oluff Andersen 1640-1716 och till Torsten Andersen bonden på Solberga? Oluff Andersen är också en av mina anor, likaså hans far!
 
Jag flyttar min frågan om Gagge/Gaggar(!) i Stora Köpinge till den sockenen istället så titta gärna in där!
 
Med vänliga hälsningar från ett morgontidigt Rydsgård

2003-02-24, 15:36
Svar #1

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej igen allesamman.
Jaha, då fortsätter jag där jag slutade.
 
Nämndeman Per Ingvarsson i Sälshög, Tryde socken.
Efter genomgång av mina anteckningar, så vill jag korrigera mina uppgifter lite gällande gården i Sälshög, som har nr.15.
Tvisten påbörjas d.23 maj 1688 i Ingelstad häradsrätt och pågår som sagt över många år. År 1699 d. 13 juni och 24 okt. får vi veta, att Per Ingvarsson överlät gården, eller kraven på densamma, till sin svärson nämndeman Nils Clemetsson för fem år sedan.  
Per Ingvarsson är återkommande stockeman på tinget i Ingelstad härad från 1658 till 1683, då systemet med 12 permanenta nämndemän infördes. Per Ingvarsson blir en utav dessa första nämndemän.
Per Ingvarsson dog (begrovs d.7 nov.) år 1700 i Everöd, Tryde socken. Åldersuppgiften på honom kommer ifrån ett vittnesmål han avlägger i Herrestad häradsrätt 1699 d. 15 mars, då han uppges vara 80 år gammal. Han skall således vara född ca. 1619.
Jag vet inte hur många gånger han varit gift. Hustrun Kirsten är känd i Ingelstad häradsrätt 1669 d. 8 febr., men jag vet inte om hon är mor till hans barn. Ej heller vet jag om hon är identisk med den hustru till honom, som nämns vara död ca. 1687 ( Herrestad häradsrätt 1701 d.24 maj). Per Ingvarsson gifte om sig ca. 1688 med änkan Hanna Månsdotter från Månstorp i Smedstorp socken. De skildes 1690 för att P.I. bedrivit hor med sin förra hustrus kusin. P.I. förlorade härmed också sitt nämndemannauppdrag.
( Ingelstad häradsrätt 1689 d. 19 okt. och Lunds domkapitels äktenskapsmål 1690.)
Per Ingvarssons säkerställda barn är, dottern Mätta Persdotter, f. ca. 1661, gift med nämndeman Nils Clemetsson i Spjutstorp, och dottern Hanna Persdotter, gift med Mårten Olsson i Everöd, Tryde socken. Se Herrestad häradsrätt 1701 d.24 maj, där de båda svärsönerna tvistar om en del saker efter P.I.  
 
Vad gäller vår okände Ingvar, så har jag i 1618 års mantalsregister funnit en Inguor Piersönn i Bussjö, men det finns också en Inguor Lasönn i St. Herrestad, samt en Inguor Piersönn i St. Köpinge, samma år. Jag skulle inte våga sätta Ingvar Persson i Bussjö som fader till vår syskonskara. Speciellt inte med tanke på deras barns ganska vida giftermålsområde.
 
Ingvar Trulsson/Truls Ingvarsson i Bussjö.
Ingvar Trulsson,f.ca.1658, son till Truls Jönsson och Elna Ingvarsdotter i Bussjö. Gifte sig som bekant till Lilla Köpinge. Han har en son, Truls Ingvarsson, f. 1695 L. Köpinge, som blev bonde i Bussjö. Han måste vara identisk med drängen Truls Ingvarsson, som 1718 d. 27 maj i Herrestad häradsrätt, har antagit nr.10 i Bussjö, som varit öde och är bristfälligt till 119 dlr. smt.,varför han begär attest på de två frihetsår han lovats. år 1719 d. 22 okt. är han åter på tinget. Denna gång tituleras han bonde och berättar, att han blev knektskriven ifrån hemmanet år 1718, varför han begär ännu ett frihetsår.
Trulls Ingvarsson i Bussjö trolovas d.30 nov. 1718 i St. Köpinge med pigan Sillu Jönsdotter. Av trolovningsmännen kan nämnas, nämndeman Per Andersson i L. Köpinge och nämndeman Harald Trulsson i St.Herrestad. Det bör vara Sillu Jönsdotter som avlider 1721 i Bromma socken, och  nämns endast som Truls Ingvarssons hustru.
 
Mantalslängd år 1721 Bromma socken, Bussjö nr.10
Truls Ingvarsson, h., pig. Bengta.
 
Truls Ingvarsson i Bussjö förekommer ett flertal gånger som trolovningsman i St.Köpinge socken. Hans bomärke är snarlikt faderns.
 
 Jag har ingen aning om var ifrån Ingvar Trulsson, f. ca. 1674, kommer. Han blev vigd 1710 med änkan Dorothea Jöransdotter i Bussjö, som var änka efter Torsten Andersson på nr.7 Bussjö.
 
Mantalslängd år 1710, Bromma socken, Bussjö nr.7
Ingvar Trulss., h., p. Agda, dr. Lasse.
 
Bromma katekismilängder år 1716:
Ingvar Trulsson, h. Dorethe.
Truls Ingvarsson (ogift),pigan Bengta.
 
Bromma katekismilängder 1726:
Ingvar Trulsson, h. Dorethe.
Truls Ingvarsson, h. Hanna.
 
Hälsningar
Birte
Birte Boström

2003-02-24, 18:43
Svar #2

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Birte!
 
Ja du fortsätter verkligen där du slutade! Per Ingvarssons svärson Nils Clemetsson, vad känner du till om honom. Är det han som har en son som heter Clemmed Nilsson, bosatt i Bollerup, gift med en Christina Jönsdotter. Detta par får sonen Nils Clemmedsson i Bollerup 1762-10-03? För i så fall har du gjort det igen, ännu en ana till mig?! Men som sagt ännu inget bevis på det.
 
Per Ingvarsson bedrivit hor med sin förra hustrus kusin! Ja som du sa, otroligt släktkära var man i alla fall! J
 
Truls Ingvarsson, han i din förra insändare, hade en bror vid namn Lave, ibland skrivet Lars, född omkring 1700 i Stora Köpinge. Är det inte den Lars/Lave Ingvarsson som är far till Gertrud Larsdotter och Ingvar Larsson i Lilla Köpinge nr 1, den Ingvar Larsson som var född 1730 och gift med en Elna Månsdotter? Eller har jag missuppfattat det hela?
 
Jag hoppas nästan att jag har fel om Nils Clemetsson! Med vänliga hälsningar
Magnus

2003-02-24, 18:52
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej igen.
 
 Jag ser nu att Nild Clemetsson gifte sig med Mätta Persdotter som var född omkring 1661, alltså bör man tidigast vara gift 1686. Det gör det hela nästan omöjligt med ett barnbarn som skulle vara född så sent som 1762. För säg att Mätta fick barn så sent som 1700, dvs nästan 40 år gammal, då skulle min Clemmed Nilsson vara över 60 när han fick sin son 1762.  
 
 Låter osannolikt.  
 
 Men visst jag har faktiskt andra anor som fick barn lika sent. Så jag får nog undersöka detta i alla fall.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-02-24, 21:06
Svar #4

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Nej Magnus. Nils Clemetsson har ingen son i Bollerup, men väl en son Clemet Nilsson i Spjutstorp.
 
Jag vill göra dig uppmärksam på, att det finns en Ingvar Larsson, som trolovas i St.Köpinge d.20 okt. 1728 med pigan Karna Månsdotter. Det bör vara de som återfinns på nr.33 St.Köpinge i Mtl. år 1733 (ej där i Mtl. 1742)
Blanda alltså inte ihop dem med Lars Ingvarsson i L. Köpinge, som trolovas d.15 okt. 1727 med Kirstina Mårtensdotter i St. Köpinge, vilkas trolovningsmän var: Truls Ingvarsson, Måns Persson, Jöns Andersson och Rasmus Mårtensson.
 
Enligt bouppteckning i Herrestad häradsrätt 1764 d.14 dec. efter åbon Lasse Larsson på nr.1 L. Köpinge, så efterlämnade han änkan Hanna Larsdotter och en son Lars 1 1/2 år gammal. På sonens vägnar var närvarande dess faderbroder Ingvar Larsson i L. Köpinge ( på nr.9 enl. Mtl. och AI.1), samt mostermännen nämndeman Nils Olsson i Bussjö och bonden Per Eriksson i L. Köpinge.
Änkan Hanna Larsdotter blev förresten omgift med Anders Jönsson från nr.28 St. Köpinge, se AI:1, son till Jöns Andersson Gagge.
 
Jag har för länge sedan slutat förundra mig över dessa ständiga ingiften. Många gånger har jag varit tveksam, men alltid blivit överbevisad.
 
Birte
Birte Boström

2003-02-24, 21:11
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Och så glömde jag, att i bouppt. nämndes också en kusin Mats Clausson från Gärarp.
Birte Boström

2003-02-28, 13:12
Svar #6

Bengt Olsson

Hej!
 
Jag har nu läst igenom allt som skrivits under den här socknen men har tyvärr inga nya rön att komma med.
Här har Birte med flera verkligen gjort rent hus - mycket intressant läsning...
 
hälsar Bengt i Borrby

2003-02-28, 15:42
Svar #7

Peter Larsson

Hej Bengt!
 
Vore intressant att veta vilket led Du är ättling på. Jag försökte skicka ett direktmail till dig men du har inte angivit någon e-postadress.
 
Hälsningar
Peter Larsson

2003-02-28, 16:50
Svar #8

Bengt Olsson

Hej Peter!
 
Jag har nu skrivit in min mailadress.
 
Vilket led!  
Jag stammar från två led, dels Elna Ingvarsdtr i Bussjö men även hennes bror Rasmus Ingvarsson i Bromma.
Genom Elnas son Ingvar Trulsson gm Gertrud Olofsdtr i L Köpinge 1, deras dotter Mätta f 1712 gm Jöns Mårtensson f 1703 i Köpinge Mölla men bosatta på L Köpinge 1.
 
Genom Rasmus Ingvarssons dotter Hanna f omk 1665 gm Anders Jonsson f 1632 i Simris, bosatta S Kverrestad 2, där deras dotter Kristina föds omk 1685 gm Anders Persson f 1682 L Köpinge 3, bosatta på Glemminge 38.
 
Så ligger det till hälsar Bengt

2003-02-28, 20:32
Svar #9

Nils-Olof Witting

Hej forskare!
 
Ja, ja har bara stått på strandkanten och bevakat er. Min fd fru har också dessa anor i sina led, själv trode jag att jag skulle få två led men jag fick bara ett. Jag tar Rasmus Ingvarsson och hans son Lasse Rasmusson. Min fd tar Elna Ingvarsdotters son Harald Trulsson.
 
MVH
Nils-Olof

2003-02-28, 22:11
Svar #10

Bengt Olsson

Hallå Nils-Olof!
 
Såg i vår medlemstidning att du presenterade Peps Perssons anor. Jag kan glatt informera om att jag är släkt med denne man, jojomensann!!
Våra första gemensamma anor är VI 68 Lars Åkesson o h h Elna Hansdotter i Sövde.
 
Så det så hälsar Bengt i Borrby

2003-03-01, 13:10
Svar #11

Leif Mörkfors

Hej !
Själv har jag både Harald och Lasse bland mina anor och dessutom den mystiske Ingvar Trulsson samt Anders Olsson.
Hälsar
leif

2003-03-01, 15:53
Svar #12

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej allihopa.
Då dessa släktförbindelser känns lite väl intensiva emellanåt, så företog jag en liten undersökning gällande Ingvar Larsson i Lilla Köpinge, som i bouppteckningen efter Lasse Larsson på nr.1 L.Köpinge, nämns vara en broder.
 
Ingvar Larsson på nr.9 L.Köpinge är född 1730 enligt uppgifterna i St. Köpinge AI:1.
St.Köpinge C:2, år 1730 d.27 sept. döps Lars Ingvarssons i L.Köpinge son Ingvar.
 
Lars Ingvarsson på nr.1 L.Köpinge (enl. Mtl. 1743 -1748) dog 1758 i en ålder av 57 år 3 månader och 14 dagar, och uppges vara född i L. Köpinge. Hustrun Kirstina Mårtensdotter dog samma år, i en ålder av 53 år 2 månader och 14 dagar. Hon uppges vara född i St.Köpinge.
Båda två begrovs den 14 april 1758.  
 
Lars Ingvarsson finner vi döpt d.16 dec. 1700 som son till Ingvar Trulsson i L. Köpinge. Det finns ingen annan att ta fel på 1700/1701.
Hustrun Kirstina Mårtensdotter finner vi född d.6 febr. 1705 som dotter till Mårten Gagge och Metta Lassdotter i St. Köpinge. Ingen annan finns att ta fel på.
 
I de bouppteckningar jag presenterat, anade jag att det var någonting som inte stämde med syskonskaran Larsson. Efter ny genomgång av mina anteckningar såg jag, att i bouppteckningen 1764 d. 14 dec. efter Lasse Larsson på nr.1 L. Köpinge, så har jag tyvärr glömt en viktig person. Nämligen änkan Hanna Larsdotters fader, rusthållaren Lars Mårtensson i St.Köpinge, som också var närvarande.Men här nämns ju också sonen Lars mostermän nämndeman Nils Olsson i Bussjö och Per Eriksson i L. Köpinge och de är enligt flera andra bouppteckningar gifta med systrar till Ingvar Larsson i L. Köpinge.
Mostermän måste här vara en felskrivning för fastermän.
 
Hanna Larsdotter på nr.1 L.Köpinge uppges i St.Köpinge AI:1, vara född 1742 ( det står vid nr.11 St.K., men är överstruket). Hennes make är Anders Jönsson, f. 1738 vid nr.28 St.K.
Bland barnen finns sonen Lars Lasson f.1763 och sonen Lasse Andersson f.1766.
 
I St. Köpinge C:2, 1742, finner vi d.9 febr. Lars Mårtenssons och dess hustru Sillu Andersdotters i St. Köpinge dotter Hanna född.
 
Tack och lov finns en bouppteckning i Ingelstad häradsrätt 1765 d.1 juli, efter rusthållaren på nr.19 St. Köpinge Lars Mårtensson. Han har ingen dotter Gertrud ( hustru till Nils Olsson i Bussjö), ej heller någon dotter Karna ( första hustru till Per Eriksson i L.Köpinge), men han har en dotter Hanna Larsdotter, 24 år gl., trolovad med Anders Jönsson i L. Köpinge.
 
Jag hoppas detta blev till hjälp för den som brydde sina hjärna med just detta problem.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-03-15, 11:28
Svar #13

Nils-Olof Witting

Hej alla!
 
Jag vill efterlysa 3 st i från Bromm. 1) Håkan Olsson f 1749-03-13, som är gift 1785 i Balkåkra med Boel Sörensdotter f 1763-01-02 i Balkåkra. 2) Måns Lassesson f ca 1735 vigd 1774-10-09 iBromma med 3) Kirsti Hansdotter f ca 1739 i Bromma.
 
MVH
Nils-Olof Witting

2003-03-15, 23:40
Svar #14

Peter Larsson

Hej, Nisse!
 
Håkan Olsson född 1749 är mycket intressant, jag har en sådan, dock inte på den datum som Din är född fast samma år och i Balkåkra.  
 
Jag är i Thailand två veckor från imorgon men maila mig sedan privat så ser vi vad även detta kan ge.
 
Bästa hälsningar från vännen på hin sian järed!
Pidder

2003-03-16, 00:03
Svar #15

Peter Larsson

Hej igen!
Har kollat lite kring Håkan och hans fru! Den Håkan Olsson jag har är född i Balkåkra den 9/9 1749, ett datum som av en presumtiv amatör möjligen skulle kunna förväxlas med den 13/3 samma år.  
 
Jag har även kollat vem Boel var. Hon var dotter till Sören Persson i Balkåkra, födelsenotisen lyder:
d. 2 january föddes Sören Pährss och Sidssa Pährs dotters pigebarn och döptes d. 6 dito wid namn Bodel. Test: Hans Anderss: Hans Pährss: uti Kiärragårdarna, nemndemannens Bengt Pährss: hustru Karna bar barnet, Ingwar Nilss hust: Bodel.
 
Notera särskilt namnet Ingwar Nilsson. Jag anar att du kanske anar en viss släktskap på detta håll mot Bromma och de övriga Ingvarna. Kanske ej helt fel.
 
Ha' det...
 
Pidder

2003-03-20, 17:34
Svar #16

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Leif Mörkfors.
Du får förlåta mig, men jag har rört ihop Sövestad och Sövde i min uppgift om Torsten Anderssons och Dorothea Jöransdotters vigsel.Rätt ort är Sövde.
Sövde C:1:
1706 d.30 mars trolovades änklingen Torsten Andersson från Bromma socken och Bussjö med pigan Dorothea Jöransdotter från Assmusa, egentligen Assmåsa. Löftesmän var Ingvar Trulsson från Köpinge och Per Nilsson i Assmåsa.
De vigdes samma år.
 
Kanske kan drängen Christen Jöransson i Assmåsa vara en bror till Dorothe.Han trolovas och vigs i Sövde år 1706 med pigan Sara Andersdotter från Tågröd. Löftesmän var Lars Jönsson i Syntelejet och Anders Persson i Tågröd.
 
Christen Jöransson i Assmåsa förekommer som fadder i Sövestad ( denna gången är det rätt!)år 1703 på Jacob Cortz barn Sven och Margaretas dop.
Jacob Cortz Måhlare är instämd till tinget samma år för att ha bedrivit sängelag med sin hustru under hennes änkeår. Hustrun/änkan bodde i Årsjö och Jacob kom från Kärragården.(Herrestad häradsrätt 1703 d.5 nov.)
Någon gång mellan 1704 och 1706 har Jacob Cortzson och hans hustru flyttat till Bussjö. I mantalslängden 1710 skrivs han på nr. 11 Bussjö, men brukar också nr.15 och 21 därstädes. Den 21 okt. 1719 blir han nämndeman i Herrestad häradsrätt. Hustrun heter Elisabeth Jöransdotter. Gravsten i Bromma kyrka finns bevarad. Enligt denna var Jacob Cortzon född 1679 och dog 1738. Hustrun Elisabeth Jöransdotter var född 1676 och dog 1749. Jag har ej följt upp alla deras barn, men år 1706 på deras dotter Anna Catharinas dop står en Anders Jöransson fadder.Likaså år 1709 på sonen Hans dop, då Anders Jöransson nämns vara ifrån Toglössa.Jag behöver väl knappast nämna att Torsten Anderssons hustru också återfinns bland faddrarna.
 
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2003-03-22, 08:48
Svar #17

Leif Mörkfors

Hej Birte !! Tack för ett som alltid jättebra svar ! Jag svarar under Sövde istället !!!

2003-03-27, 20:04
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej igen allesamman.
Leif och jag har haft en fortsatt diskussion under Sövde om Dorothe Jöransdotter, där vi också kom in på nämndeman Jacob Cortzsons i Bussjö släkt. Under diskussionens gång, både här och under Sövde, så har det kommit fram uppgifter som fått mig att kika lite närmare på Jacob Cortzsons styvson Jöran Svensson. Anledningen till detta är ännu en gravsten i Bromma kyrka, som jag varit tveksam till om jag skulle nämna. Personligen är jag övertygad om att denna gravsten är lagd över Elna Ingvarsdotter och två av hennes makar, men problemet är att två inskrifter finns på den. En ursprunglig text, huggen av en skickligare hand och en senare av en sämre hand. Egentligen krävs det att ni själv beskådar gravstenen för att kunna bilda er en egen uppfattning, men här kommer min tolkning av texten.
 
Den grå stenen, som är delvis sliten, ligger några meter till vänster om Häradsd. Rasmus Ingvarssons sten. Hela originaltexten kan läsas i den lilla ovalen överst på stenen och lyder: HVILAR OC HER UNDER DEN S.MAN TRULS IENSON SOM OC DÖDE I BUSIÖ.
I Den större ovalen kan av originaltexten läsas:
DENNE STEN HÖRER DEN AERLIGE OC VEL_HCTE NEMDEMAN I HAERRESTA HAERED T__E_____E__SON I BUSIÖ OC HANS_______TIL. OC HVILER HERUNDER HANS S. HUSTRU DEN ERLIGE QVINDE ELNE _____RS.D. SOM DÖDE I BUSIÖ____I SIT 75 ÅR. GUD GIF _____ EN GLEDELIG UPSTANDELSE PA ____E__S_____DAG_____.
 
Texten där mansnamnet T__E_____E__SON står, har ändrats till JORENSVENSON av den sämre handen.
Obs! Det är lite svårt att avgöra exakt hur många bokstäver som fyller tomrummen.
 
I Kanten runt stenen har samma sämre hand huggit följande text: ___BESKEDLIG MAN SALIG HOS GUD JÖRN SVNSON SOM BODE OC DÖDE I BOSIÖ ANNO 1765 LEFDE I 70ÅR_________________________OC HANS GUD FROTIGA HUSTRU TÖRE OLSDOTER BODE I BOSÖ ÅR 17_____.
 
Det är kombinationen Truls Jenson, Elne, Bussjö och nämndeman, som gör mig övertygad om att vi här har gravstenen över Elna Ingvarsdotter och hennes första make Truls Jönsson, samt tredje maken, nämndeman Torsten Andersson.
Jöran Svensson var mig veterligen aldrig nämndeman. Han vigdes 1738 med pigan Töre Olofsdotter i Bussjö. Hon var dotter till Ola Nilsson och Boel Bengtsdotter på nr.1 Bussjö  (Katekismil. och Mtl.). Boel Bengtsdotter var som bekant gift första med Jöns Trulsson, som var son till Truls Jönsson och Elna Ingvarsdotter.
Jöran Svensson dog 1765 i Bussjö, 69 år gl.
 
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2003-03-27, 21:25
Svar #19

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Leif.
Jag har kikat lite på Anders Olsson och kommit fram till, att det troligen är endast en Anders Olsson och hustru som får barn i Bussjö perioden 1735 - 1754, nämligen Anders Olsson och hans hustru Karna. Förmodligen är ingen av de två Anders Olsson som gifter sig i Bromma 1726 och 1728 identisk med denne Anders O.
Visserligen kan Anders Olsson, som vigs 1726 med Elna Nilsdotter i Bussjö vara identisk med honom, men i så fall har han och Elna inte fått barn i socknen. Ej heller är Elna antecknad död eller Anders omgift 1726 - 1735. Då ingen Anders Olsson med hustru Elna finns antecknad i katekismilängderna 1732 - 1735, så är det väl troligt att just detta par lämnat socknen. Det kan i och för sig vara samma Anders, vars hustru Elna avlidit, som återvänder till hemmasocknen med en annan hustru.
 
Andreas Olsson som vigs år 1728 med Anna Ingvarsdotter i Bromma, är kända i Bromma katekismil. 1732 - 1734. Jag har inte funnit några barn till dem. År 1734 bor Kirstena Olof Anders och dottern Elna inhyses hos dem. År 1735 har de lämnat socknen.
Troligtvis är denna Anders/Andreas Olsson son till stenhuggaren Olof Andersson och hans hustru Kerstina Hansdotter.
I Bromma katekismil. 1726 så finns i Bromma, Olof Andersson, hustr. Kerstena, son Anders Olsson. Familjen är ej antecknade år 1721, då de befinner sig i Borrie, där döttrarna Maria och Elna föds 1720 och 1721. År 1718 - 1719 finns de i St.Herrestad, där dottern Sissela föds 1718 och avlider 1719.
Det finns en bouppteckning i Vemmenhögs häradsrätt 1747 d.18 maj efter avlidna stenhuggaren Olof Andersson i Anderslöv, som efterlämnat hustrun Kirstina Hansdotter, nu boende i Bromma, samt dottern Elna, g.m. soldaten Nils Bom, och sonen Anders Olsson, soldat i Stockholm.
Möjligen har sonen Anders också varit stenhuggare och kanske har hans hustru återvänt till Bromma, för här antecknas i kyrkoboken, att år 1767 d.1 nov. begrovs stenhuggaränkan Anna Ivarsdotter i Bromma, som dog d.26 okt., 82 år gammal.
Anna Ingvarsdotter bör vara identisk med den Anna I. som är dotter till Ingvar Nilsson på gathuset nr.8 i Bromma.( Mantalslängder och katekismil. 1699 - 1721.)
 
Anders Olsson och hustru Karna i Bussjö, nämns i Katekismil. för första gången år 1734 ( ej där 1733) och de är kända i längderna fram till dessa slutar år 1745. Ingen annan Anders Olsson finns i Bussjö dessa år.
De får barnen Ola 1735, Jöns 1737, Bengta 1740, Per 1742, Lars 1745, Hans 1748, Hanna 1751 och Mätta 1754.( Jag har ej sett efter vilka som ev. avlidit.)
Anders Olsson i Bussjö dog 1756 d.14 jan., begravd d.25 jan., och var 54 år, 7 månader och 13 dagar gammal.
År 1789 d.25 juli dog Anders Ols änka Karna i Bussjö, 80 år gl.
Hustrun Karna kommer troligen från någon annan socken, men Anders Olsson kan vara en son till Olof Persson i Bussjö.
1701 d.31 maj föddes unge Olof Pers barn i Bussjö Anders.
I Katekismil. 1716, så finns i Bussjö, Olof Persson, hustru Agda, ( barnen) Metta Olofsdotter och Anders Olofsson. Ingen annan Olof Persson fins då i Bussjö. År 1721 finns Olof Persson ej antecknad, kanske han avlidit?  
Möjligen är Per Olsson i Bussjö en son till honom, för hos denne och hans hustru Una finns inhyses hustru Agda. Men Agda är troligen ej Anders Olssons mor, utan hon heter nog Bengta eller Metta.  
I Mtl.1699 har vi två Olof Persson i Bussjö. Den ene på nr.10 med hustru Bengta och den andre på nr.16 med hustru Metta. De finns där också i Mtl. 1710, dock nämns hustrurna då ej vid namn.
Jag har inte letat efter dessa Olof Perssons med Hustrur i kyrkoboken och vet således inget mer om dem. Likaså brydde jag mig inte om att anteckna de dopvittnen som förekom på Anders Olssons barns dop, men det dopvittne som Leif nämnt,  Metta Ingeman Åkes/Metta Per Lars i L. Köpinge, fann jag i St.Köpinge kyrkobok. År 1726 trolovas änklingen Ingeman Åkesson i L.Köpinge med pigan Metta Olofsdotter i St.Köpinge mölla. Trolovningsmän var, Olof Jönsson i L.Köpinge, Erik Persson i L.Köpinge, Anders Jönsson i Köpinge mölla och klockaren Holger Hansson.
Jag har inte kunnat se något släktsamband med möllaren Anders Jönsson .
År 1742 trolovas drängen Per Larsson med änkan Mätta Olesdotter i L.Köpinge. Trolovningsman var Måns Jöransson i St.Köpinge.
 
Kanske kan en undersökning av dopvittnena hos Anders Olsson bekräfta ovanstående.
 
Birte
Birte Boström

2003-03-28, 11:08
Svar #20

Bengt Olsson

Hej Birte!
 
Det var verkligen trevliga nyheter. Vem gravstenen var huggen för verkar ganska uppenbart med tanke på texten du fått fram med både Truls Jönsson,Elna och nämndemannens sporadiska bokstäver.  
Jag har faktiskt inte varit och beskådat gravstenarna trots att jag inte har mer än 3 mil till Bromma men det ska det bli ändring på.
 
Soliga hälsningar från Bengt i Borrby

2003-03-30, 13:10
Svar #21

Nils-Olof Witting

Hej Birte!
 
Jag tackar för de senaste inläggen. Jag kommer från Anders Olssons dotter Bengta. Jag har också varit och kollat gravstenarna men m?sade några. Får åka dit en gång till.
 
MVH
Nils-Olof

2003-03-31, 21:53
Svar #22

Leif Mörkfors

Hej Brommagänget !
Vad gäller Anders Olsson så verkar det stämma. En Bengta Andersdotter finns med på min ana Hanna Andersdotters barns dop.
 
Namngivningen på Anders barn varkar ju stämma att det är rätt med Olof Persson. Både Olof och Per bland namnen.
Dottern Hanna ger däremot inte någon av sina döttra till Karna vad jag kan se utan istället Lucia 1774, Mätta 1779 och Kerstin 1785....
 
Enligt samma princip kanske Karna borde vara en Jönsdotter ???
 
Att Olof Perssons 1:a (?) skulle vara en Bengta verkar ju av samma anledning troligt.
 
Torsten ingvarssons dotter Bengta gifte ju sig med skräddaren Per Olsson (ca 1746-1805) också i Bussjö. Han var eventuellt tidigare gift med Mätta Jöransdotter. Dopvittne är vid ett av barnens födsel Olof Andersson m hustru Anna i Bussjö. Kan detta vara föräldrar och passar de in på stenhuggarsidan ?
 
Hälsar
Leif

2003-04-01, 17:27
Svar #23

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hejsan.
Anledningen till att Anders Olofssons dotter Hanna inte namnger någon dotter till Karna, kan bero på att hennes mor, änkan Karna Anders Ols dog först 1789. För Hanna har väl ingen dotter född efter 1789? Hur är det med Anders Olofssons dotter Bengta. Har hon någon dotter Karna?
 
Jag tror inte att Olof Andersson med hustru Anna i Bussjö, som väl bör figurera som dopvittnen efter 1766, hör hemma i stenhuggarsläkten. Stenhuggaren Olof Andersson dog ju 1747 och det var den troliga sonen Anders Olofsson som var gift med Anna Ingvarsdotter i Bromma. Är det inte sannolikare, att dopvittnet Olof Andersson med hustru Anna i Bussjö är identisk med Anders Olofssons och hustru Karna i Bussjö son Olof f. 1735 ?  
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-04-02, 15:49
Svar #24

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Jag har kollat Bengtas barn och dom är: Per 1763, Per 1764, Marna 1765, Hanna 1767 och Mätta 1770. Bengtas man Sven Persson är Lasse Rasmussons barnbarn (1637-1704), namngivningen ser ut att komma från hans sida.
MVH
Nils-Olof

2003-04-03, 09:29
Svar #25

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Birte
 
I Katekismislängden 1684 Bromma så finns det tre döttrar till Rasmus Ingvarsson namngivna! Förutom de kända Hanna och Bolla så finns det en Lusse(?). Kan  det inte vara hon som gifter sig med Lars Månsson Gagge i Stora Köpinge?
 


 
 
Hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-04-03, 15:40
Svar #26

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Magnus.
Det står inte Lusse utan Lars. d. framför Lars betyder i detta fall dräng. Se övriga drängar i katekismilängderna detta år.
 
Hälsningar från  
Birte
Birte Boström

2003-04-04, 08:02
Svar #27

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Birte
 
Jag blev lurad av prästen extra sväng på sista bokstaven. Så här brukar han skriva Lars (Hämtad text från nästa sida i katekismilängden).

 
Dessutom så är denna katekismilängd från året efter det att Lars Månsson Gagge ansöker om giftemål med sin nästkusin. Så hon är nog gift och bosatt i Stora Köpinge vid det här laget.
 
Beklagar mitt fel hälsningar
Magnus

2003-04-07, 09:10
Svar #28

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
Hittade följande bland vigda i Bromma socken 1712.
 
D.6 Januarij Copuleras Ola Nilsson med Jöns Truls änkia ifrån Bussiö.
 
Om jag inte tar fel så måste detta vara vigseln mellan Oluf Nilsson och Boel Bengtsdotter som fick barnen Christensa 1714, Christensa 1715, Christensa 1716-08-26, Anna 1720-11 och Elsa 1722-12-21 i Bussjö nr1, Bromma (M). Och eventuellt även sonen Nils född omkring 1717, men han saknas i födelseböckerna.
 
Boel var ju tidigare gift med Jöns Trulsson, son till Truls Jönsson och Elna Ingvarsdotter.

2003-04-07, 10:10
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 15:35
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Till Anbytarvärden Peter! Går det bra att skriva y med två prickar över (se ovanstående inlägg)? Förut blev jag varnad att det kunde störa! Det ska dessutom utskrivas ij fick jag också påpekat för mig!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna