ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ruck Mikael Olofsson sonen Erik blir Källman?  (läst 529 gånger)

2020-03-22, 16:39
läst 529 gånger

Utloggad Stefan Källman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 11:38
    • Visa profil
Hej alla, är ny här på forumet och rotar i min släkt som blev Källman i Forsse och Långsele.
Har ju varit en del om Ruck Mikael (el Mickel) Olofsson förut men det jag skulle behöva hjälp med hur ena sonen; Erik Mikaelsson (f. 18160926) lade till Källman i efternamnet. Som det verkar från andra källor var han det enda barnet som hade Källman i efternamnet. Någon som vet hur det gick till.
De bodde i Östervallsta.

Hoppas på tur!
Stefan Källman

2020-03-23, 20:48
Svar #1

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 23:46
    • Visa profil
Hej!
Först 1901 fick Sverige en namnlag.
Före det var det fritt fram att ta sig ett nytt efternamn, det var bara tala om för prästen.
Han tar nog det när han kommer till Forse Bruk i Långsele, Han är koldräng när dottern Märta Britta
föds 1846, det finns fler som heter Källman på bruket det var kanske någon som ha gilla och därför
tog samma namn.
Hälsning Anita

2020-03-24, 11:47
Svar #2

Utloggad Stefan Källman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 11:38
    • Visa profil
Hej Anita och tack för svaret.
Ja det är nog inte unikt vad jag sett i andra linjer. Tex blev Olofsson Hamberg på min morfars sida.
Tack igen.

Med vänlig hälsning
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna