ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Wallengren ifrån Helsingborg?  (läst 944 gånger)

2020-03-07, 15:19
läst 944 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Han blir vigd d. 17.11.1786 i Helsingborg. Är där någon av er som vet när han var född så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig om detta? Och ännu mer mycket tacksam skulle jag vara om ni även kan informera mig om i vilken församling han var född i?


Med vänliga hälsningar
        Berndt Boberg

2020-03-07, 17:28
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Det var en besvärlig person. Familjen i Helsingborg sf (Maria) AI/3 sid 41, men inga födelseår anges. Finns dock inte vad jag kunnat se under nr 194 i angränsande hfl.
Ingen Jöns Wallengren bland de döda i DDSS-databasen, däremot hans hustru Svarvare-Enkan Elisabeth Lovisa Wallengren död vid 50 års ålder 1813-02-08 (FI/2 sid 241)

2020-03-07, 22:38
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Berndt!
 
Även jag letar efter denne Jöns Wallengrens födelseort, men tills vidare kan jag åtminstone bidra med att han tycks vara son till ”kvinnspersonen” Kersti Persdotter (född omkring 1738, död 1783 14/12 i Lund; bouppteckning 1783 27/12 i Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FIIa:27, s. 475). Vid hennes bouppteckning 1783 berättade nämligen borgaren Ola Nilsson, som Kersti hade bott och avlidit att hos, att hon efterlämnade utomäktenskaplige sonen svarvargesällen Jöns Wallengren som hon skänkte all sin kvarlåtenskap, utan att hennes arvingar skulle få något i arv efter henne.
 
Eftersom utomäktenskapliga barn vid denna tid inte har juridisk arvsrätt efter sina föräldrar hamnade ärendet vid Lunds rådhusrätt, där vittnen intygade att Kersti hade bestämt att endast sonen Jöns skulle ärva henne, ”och hennes Bröder skulle ei hafwa något efter henne, hälst de aldrig brydt sig om henne eller giordt henne något godt” (Lunds rådhusrätts och magistrats dombok 1784 12/1, § 2). I samma dombok finns även inbundet ett brev från Jöns Wallengren:
 
”För att komma i åtniutande af den Ägendom, som min Salig moder Kirsti Pehrs dotter sig efterlämnat, nödsakas jag /: såsom af oägta härkomst :/ anhålla, att Pedellen Magnus Möllerström, Smeden Graeger, Borgaren Ola Nilsson och Jöns Hansson, samt Enckan Anna Håkansdoter, måge blifwa inkallade, att wid Wällofl. RådstufwuRätten Edeligen updaga, thet förenämde min moder tillärkänt mig all sin Egendom; Och på det min Salig moders närmaste Arfwingar, måge enligt Lag härom blifwa underrättade, anhålles tillika att af wittnesmålen ärhålla utdrag, för att dem tillställa”.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-03-08, 19:44
Svar #3

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Först ett tack till KG Hammarlund för din information i detta ämne, ja jag har ju också sökt information om honom i DDSS-databasen, angående hans änka så hade jag ej haft intresse av att spåra henne, men nu vet jag ju att Jöns Wallengren har avlidit innan den 08.02.1813.
Sedan ett tack till även Markus Gunshaga, ja när jag läser din information om även hans mor Kersti Persdotter, så förstår jag ju att han var ett oäkta barn, hans biologiska far var kanske samma person som den som var far till kvinnan Christina Wallengren som eventuellt var född år 1749, hennes födelseplats är okänd för mig, och hon avled den 02.07.1823 i Helsingborg?
Så denne Jöns Wallengren var eventuellt en halvbror eller en kusin till den aktuella kvinnan Christina Wallengren? Wallengren är ju inget efternamn som var mycket vanligt vid denna tidpunkt i Helsingborgs området. Jag försöker säkerställa ett mycket svårt släktforsknings ärende igenom att hitta nu levande personer som har ett nära släktband till den aktuella kvinnan Christina Wallengren, så det är därför jag också har ett intresse även för den aktuella herren Jöns Wallengren.


Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg
       

2020-03-09, 10:30
Svar #4

Utloggad Malin Edström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-01-23, 23:49
    • Visa profil
Hej Berndt,
Har du sett Pontus Möllers lista kring en släkt Wallengren.
https://pontusmoller.se/2007/12/10/slakten-wallengren-fran-svinarp-esarp-och-wallby-kyrkheddinge-skane-lan-med-slaktgrenen-moller/


Jöns finns inte med där, men du kanske finner någon koppling. Då skulle jag gärna få veta det.


Hälsningar
Malin


2020-03-09, 13:06
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag hittade svaret med hjälp av Lunds stifts herdaminne! Det visade sig nämligen att Christina Wallengrens make Wulf Sverdfeijer tidigare hade varit gift med en prästdotter, så jag letade upp denne präst i Lunds stifts herdaminne, kyrkoherden Hans Eurodius (1703–1756) i Förslöv-Grevie pastorat, och där står följande om hans dotter Hedvig Eleonora Eurodia:
 
Hedvig Eleonora, f i F[örslöv] 1741 24/1, död i Sthlm Hedvig Eleonora 1798 6/5, g 1:o i Helsingborg 1761 7/8 m skol- och hospitalsföreståndaren, slutl kyrkoinspektorn Wulf Sverdfeijer (Schwertfeger), död i Helsingborg 1800 26/6,’72 år’, i hans 1:a gifte, äktenskapet upplöst 1769 24/5 enligt dom i domk prot (g 2:o i Helsingborg 1772 18/10 m Christina Wallengren, f i Hyby 1750 12/1, död i Helsingborg 1823 2/7, dotter av inspektorn på Klågerup Johan W och hans 2:a hustru Magdalena Katrina Tillman)” (Lunds stifts herdaminne, band 10, 1985, s. 414).
 
Detta förklarar en märklighet jag stötte på, nämligen varför Christina Wallengren döper en av sina söner till Severin Thilman 1776. Detta förnamn har jag aldrig sett förr, men då tycks hon alltså ha använt sin egen mors efternamn som mellannamn på sin son? Sådant har jag dock funnit en del exempel på, bland annat i prästsläkten Bruzelius där deras mors efternamn Sommar upptogs som mellannamn, och min egen farmors farmors kusin Johan Secher Carlberg (1864–1909) fick sitt ovanliga mellannamn från sin morfar, som i sin tur hade fått det från sin mors efternamn Secher.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-03-09, 13:07
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil


För säkerhets skull letade jag även fram Pontus Möllers omfattande artikel ”Släkten Wallengren från Hyby” i Släktforskarnas Årsbok 2009, och där sägs det också (sid. 259) att Wulf Sverdfeijers hustru Christina Wallengren var dotter till inspektorn Johan Wallengren och Magdalena Catharina Tillman på Klågerup – dock med födelsedatumet 1747 12/2. När man jämför med Hybys födelse- och dopbok är detta datum det korrekta, för i Lunds stifts herdaminne har man tydligen blandat ihop Christinas födelsedatum med den yngre systern Hilla Britas födelsedatum 1750 12/1.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-03-10, 21:08
Svar #7

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Jag vill framföra ett varmt tack till både Markus Gunshaga & Malin Edström för er information i detta ämne. Jo det där med den aktuella Jöns Wallengren är ju kanske mycket svårt att säkerställa om den aktuella Johan Wallengren var eller ej var hans biologiska far?


Med vänliga hälsningar
    Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna