ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Olofsson i Visteberg (f ca 1689, d 1749)  (läst 326 gånger)

2020-02-04, 11:55
läst 326 gånger

Utloggad Claes Mattsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2020-02-04, 11:56
    • Visa profil
Måns Olofsson i Visteberg (f ca 1689, d 1749 i Visteberg).


Enligt första vigseln 1718 var han från Älvbäck.


Finns en Olof Olofsson nämnd i mantalslängden (Riksarkivets hemsida) åren 1685-1715. Kanske han var fader till Måns Olofsson i Visteberg?


Ett frågetecken är att i Älvbäck föds en Måns år 1706 (död redan 1708) som son till Olof Olofsson i Älvbäck. Fick Olof Olofsson två söner som fick namnet Måns?


Drängen Olof Olofsson i Älvbäck står som dopvittne till Måns Olofssons i Visteberg första barn Carin f 1719.


Måns Olofsson i Visteberg står som dopvittne till Jon Olofssons i Älvbäck (Jon Olofsson nämnd i domboken soms on till Olof Olofsson i Älvbäck) dotter Carin f 1719.


Enligt dombok (Arkiv Digitals hemsida) 1756 åtar sig Olof Olofsson i Korterud (från Älvbäck vid vigseln 1730 min anmärkning) att vara förmyndare till avlidne Måns Olofssons i Visteberg omyndiga barn. Olof Olofsson i Korterud och Måns Olofsson var bröder??


Måns Olofsson nämns också i domboken tillsammans med Karin Månsdotter och Olof Jonsson angående arv i Älvbäck.


Min fråga är om min Måns Olofsson kan ha varit en son till Olof Olofsson i Älvbäck nämnd i mantalslängden 1685-1715 Älvbäck?


Eventuell svar och kommentar uppskattas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna