ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petronella Persdotter och Olof Trast  (läst 495 gånger)

2020-01-28, 18:57
läst 495 gånger

Utloggad Matts Wiberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 14:30
    • Visa profil
Hej Allerumskännare!

Jag söker information om tre personer som hänger ihop, Petronella Persdotter, Casten Arvidsson och Olof Trast.  Återger här en del av det jag känner till med hopp om att någon känner igen sig!

Petronella Persdotter får 1805-01-09 sonen Anders (fader okänd, står senare som Anders Jakobsson),
platsen är Löparehuset (DDSS/Födelseboken) som ligger vid Döshult.  1810-11-21 gifter sig Petronella med den ganska nyblivne änklingen Casten Arvidsson från Döshult.  Hans tidigare hustru Dorothea Sörensdotter avlider 1810-01-24 i Allerum (DDSS).
Petronella och Casten finns kvar i Döshult och får barnen Per (1811-10-23) och Anna (1814-07-25).

Petronella gifter om sig 1819-02-26 med rotesoldaten Ola/Olof Tufvasson Trast i Allerum (DDSS).  I vigselboken uppges att äktenskapet är beviljat av Kunglig majestät, "Olof Trast och dess syskonbarn", jag tolkar det som att de är syskonbarn/kusiner?

När Casten avlider hittar jag inte i böckerna i Allerum?  Sista spåret är mantalslängden för Allerum 1817 (bild 141) där det finns en Casten Arvidsson på gården Gränselund (Hittarp/Kulla Gunnarstorp).  Mantalslängden för Allerum 1818 har en änka Petronella 34 år på Pilshult (bild 330).

Ola/Olof Tuvfasson Trast är soldat nr 83 Luggude kompani Norra Skånska Infanteriregementet och finns med i Generalmönsterrullorna från 1812 när regementet sätts upp, uppges där bara komma från Skåne. 

I husförhörslängderna för Allerum som startar 1813 går det att följa dessa tre.  Födelseuppgifter för Petronella och Olof finns
med ortsangivelse först i Hfl 1837-1846 (bild 213, sida 393).  Petronella uppges vara född 1783-03-22 i Kvistofta
och Olof 1786-05-02 i Farhult, de bor då på Dufvebolet nr 1.  Casten är född i Helsingborgs stadsförsamling (Vattenkvarnarna) 1753.

Jag söker främst efter Petronella Persdotters föräldrar, jag har inte lyckats hitta något i Kvistofta som stämmer. 
Jag hittar heller ingenting om Ola Tufvasson i Farhult.  Ola/Olof är ju intressant som koppling till Petronellas ursprung
om det är så att de är kusiner.

Olof Trast avlider i Allerum 1849-03-15 (Dompeng) och Petronella Persdotter i Allerum 1851-12-03 (Damhus).
Finns inte heller några spår i bouppteckningen efter Petronella vad jag kan utläsa.

Nu hoppas jag att någon annan kanske har kopplingar till dessa tre och kan sprida lite ljus över deras ursprung?

Blir glad för minsta lilla ledtråd!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna