Ja, jag har kollat Kristdala men inte hittat Sven (i Bråhult, Kristdala har jag förresten en anfader, fast på en annan gren av släkten). Det finns också ett Kristberg i Östergötland, men där hittar jag inget.
När det gäller Christina Maria Bruse så finns hon 1834 i Inflyttningsboken för S:t Olai i Norrköping. Det står att hon ska till en glasmästare Sandberg i Åby, men det är många sidor att leta igenom och jag har inte hunnit än. Hon måste vara tillbaka 1842 för då gifter hon sig i Döderhult med Kaptenen Johan Erik Petterson. De får snabbt 4 barn (ett dör som spädbarn) och när det sista barnet John Mauritz föds 1850-05-28 dör hon i barnsäng. Det är ett av de barnen som senare gifter in sig i min släkt. På nätet har jag hittat Maries gravsten, den finns fortfarande i Oskarshamn.
https://grav.rotter.se/Gravsokview.php?g_id=312944. Jag undrar om du vet vad
Coopvaerdie kaptenen betyder?
Kapten Petterson står ensam med tre små barn och gifter snabbt om sig 1851 med Rebecka Carolina Constantia Dahlman f. 1829-05-17 i Västervik, dotter till guldsmeden Haqvin Dahlman och Johanna Elisabeth Baeckstadius. De får 5 barn tillsammans.
Tack för uppgiften om Jon Dahlstedt och Kerstin Nilsdotter. Jag ska leta vidare...
Birgitta