ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brandmän i Örebro  (läst 534 gånger)

2003-10-06, 14:35
läst 534 gånger

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Var letar man. Har fått en uppgift att min farmors far Erik johansson var brandman i Örebro i början av 1900-talet. Finns det en förteckning över dessa brandmän någonstans så att man kan leta? Han står nämligen ej med i SCBs fb för farmor, som alltså föddes utanför äktenskapet. Har fått ett namn av farmor, så jag vet vad han heter, men inte mer om honom än att han var brandman.

2003-10-13, 12:20
Svar #1

Utloggad Marie Esplund-Lynn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 21:37
    • Visa profil
Hej Uffe!
Eftersom brandkåren var en kommunal angelägenhet så kontakta Örebro stadsarkiv så kanske de kan hitta honom i personalakterna.
 
stadsarkivet@orebro.se
 
 
Mvh
Marie

2003-10-28, 09:27
Svar #2

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Nu har jag provat med denna mailadress, och det fanns faktist en brandman i Örebro, Fabriksgatan, under 1910-talet som hette Erik Johansson, född 1883-11-01. Återstår nu att undersöka om det är rätt man. Tack för söktippset, Marie.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna