ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker efter Lars Larsson  (läst 1005 gånger)

2018-10-29, 09:29
läst 1005 gånger

Utloggad Christoffer Lindén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-07-01, 11:40
    • Visa profil
Söker lite information om Lars Larsson. Han är en släkting på min fars sida. Han skall vara född 1744 på Skattegården, Mockeltorp, Bällefors. Född 4/8. http://www.arkivdigital.se/aid/info/v28843.b84.s157

Tyvärr finns ju inga husförhör före 1777, varför jag har svårt att följa Lars.
Är det någon som har några tips? Jag är relativt ny inom släktforskning.

Det jag tror mig veta är att hans far heter Lars Andersson, hans mor heter Kerstin Larsdotter. Han fick barn som heter Anders Larsson Blid. Hans fru och mor till barnet heter Lisa Andersdotter Dal.

Vore tacksam för lite bra ledtrådar :-)



2018-10-29, 14:33
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Kan du berätta när och var  sonen Anders föddes så är det lättare att ha en utgångspunkt.

Eagle

2018-10-30, 13:15
Svar #2

Utloggad Christoffer Lindén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-07-01, 11:40
    • Visa profil
Jag tänker att Anders är född i Yllestad (R) 15 juli 1781. Fader är Lars Larsson och mor är Lisa Andersdotter (dal).

Han heter sedermera Anders Blid (soldat 572 skaraborgs reg).

Det är flera saker som är svåra att få ihop i denna familj. Dels husförhören och dels att finna föräldrar. Det fattas husförhör, det fattas sidor och några sidor kan vara skadade. Jag har jobbat hårt för att hitta rätt.

Anders Blid dör sedan på Axevalla Sjukhus (enligt generalmönsterrullar) 10 augusti 1821.
Han och hans barn och fru bor i Åsaka, västra Götaland.

tack för råd :-)

2018-10-31, 17:24
Svar #3

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Ja du Piloten,
Det här var ingen enkel fråga.
Det framgår ingenstans att Anders Blid heter Larsson, vilket innebär att man kan inte var säker på att hans far hette Lars Andersson, den familjen går inte heller att finna i Yllestad.
I vigselnotisen framgår inte heller vilka som var Anders föräldrar. Inte heller finns hans patronymikon i Generalmönsterrullorna.
Jag har också försökt titta på dopvittnena till Anders barn, men inte heller där hittat något spår.

[/size]Jag känner mig inte säker nog att ge dig ett svar.[size=78%]
[/size]
Mvh
[size=78%]

[/size]Christina[size=78%]
Eagle

2018-10-31, 19:36
Svar #4

Utloggad Christoffer Lindén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-07-01, 11:40
    • Visa profil
Nä jag vet! Fattar inte! Det har varit en riktigt svår knut att lösa!
Irriterande svårt. Provar kanske lägga upp den på Facebook-gruppen...

2020-07-08, 12:37
Svar #5

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-07-08, 14:12
    • Visa profil
    • www.ing-aur.se
Ser att det är en gammal tråd men försöker klura ut mina anor på min mors sida i området. Har hittat lite med hjälp av mantalslängder i kombination med, fö,vi,dö. Mor till Lars Larsson f. 1744 var Kerstin Larsdotter från Ekeskog, skattegården i Möckeltorp och hon var f. 1716-08-12 på samma ställe, föräldrar Lars Olofsson och Elin Månsdotter, dom vigdes 1716-07-08 så hon måste haft magen i vädret. Elin dog på Möckeltorp Skattegård 70 år gammal 1744-07-19, står som hustru men hittar inte hennes man Lars Olofsson i samma bok. Lars Andersson finns i mantal där till och med 1746 så måste ha flyttat någonstans med Kerstin och kanske svärfar följde med någonstans. Lars andersson kommer från Vad och Vads Nohlgård återkommer bland vittnen i deras barns dop. Även vittnen från Möckeltorp Nohlgård finns som kan vara nycklar till Lars och Kerstins släkt.
Lars Larsson är svår att hitta men fanns på Hjälstad Frälsegård i husförhörslängder, där han flyttat från och till på början av 1760-talet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna