ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Broström smedsläkt  (läst 1116 gånger)

2018-08-19, 16:37
läst 1116 gånger

Utloggad Anita Härenstam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:17
    • Visa profil

Hej!
Min släkt är smedsläkten Broström från Skinnskatteberg. Undrar om någon har kommit längre än anfadern bruksskrivaren Jacob Knutsson född 1631 boende i Broby Skinnskatteberg gift med Margareta Ersdotter.
Kan man komma längre tillbaka än 1663 i Skinnskattebergs kyrkböcker?
Hoppas på svar :)

Mvh Anita Härenstam

Skinnskatteberg (U) AI:1 (1663) Bild: 128 Sida: 124

2020-02-13, 14:35
Svar #1

Utloggad Marie Lenner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 11:10
    • Visa profil
Anita, Jag är lite sen bollen men jag forskar på Broström. Har dock inte kunnat knyta ihop smeder eller Valloner till mina Broströms. Alla Broströmssläktningar jag frågar är helt eniga om att vi hört Valloner och smedar nämnas sen barnsben.
Kanske sitter du på information som kan hjälpa.  Jag har spårat min tidigaste Nils Jönsson (Broström) till 28 MAY 1790 Broby, Kvistbro, Örebro. Vilket inte är jättelångt från Skinnskatteberg. Vill du hjälpa finns jag på violen88@hotmail.com

mvh Marie

2020-02-20, 22:53
Svar #2

Utloggad Anita Härenstam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 18:17
    • Visa profil
Hej Marie!
Tack för ditt svar. Jag och mina systrar har också hört att det ska finnas Valloner långt tillbaka. Men jag har inte funnit några ännu. Vår sista smed var Per Anders Broström född 1843 i Heds församling.
Men jag har Hittat Valloner på min mormors mammas sida Hilma Eugenia Eklund Broström. Långt tillbaka ska det finnas smeder i den släkten. Jag har hittat en konversation på Rötter där en av anfädrarna Samuel Persson Äpplet  född 1758 var byskräddare och soldat. Hans far hette Per Persson Cochois eller Cosswa.
Hammarsmed och stålbrännare i Davidshyttan.
Tydligen är det fler som har Cochois som anfädrar.

Hälsningar Anita Härenstam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna