ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver hjälp med mina ana Anders Andersson, förpantningsbrukare född 25 April 1775 i Hammar.  (läst 1139 gånger)

2018-06-16, 08:37
läst 1139 gånger

Utloggad Louise Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 07:54
    • Visa profil
Jag har hittat honom här nedan i Kommorps ägor, Nybygget, med fru och barn. men det står att han, eller dem, är inflyttad från nåt jag inte ser vad det står. Kanske 1815....

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0015598_00125?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=124&z=210.4306%2C1226.3631%2C2386.6917%2C1335.1511&c=0&m=0&s=0

Kan någon hjälpa mig? Och så tänkte jag även höra om det är någon som vet vem hans föräldrar är? Boken för födelsebevis är knappt läsbart, så om någon har info vore jag jätte tacksam.

2018-06-16, 11:28
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Inflyttade från Kristberg 1815. Ska titta på födelseboken i Hammar, återkommer.

2018-06-16, 12:49
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Forts...

I Kristberg finns familjen i Tällekullen AI:7 s 6. Inflyttade från Hammar 1813. Dottern Clara är född 1812-09-06 i Gråbo (Slätrask ägor), Hammar, se C:4 Hammar s 280. Skräddaren Anders Andersson och h Catharina Persdotter, 30 år. I hfl för Tellekullen anges födelsedatumet för Catharina vara 1783-03-22 (i Fornåsa 1785). Sonen Anders Magnus föddes 1810-04-04 på Slätrask ägor (C:4 s 264), föräldrarna kallas då för skräddaren Anders Wästerberg och h  Catrina Malmberg, 28 år.

I hfl AI:2b Hammar, Slätrask ägor s 195 finns sockenskräddaren Anders Andersson f 1775-04-25, h Catharina Persdotter född 1782!-03-22, son Jan Peter f 1804, dotter Dorothea f 1807.

C:4 Hammar s 83
*1782-03-20 Catharina, Hulta ägor
Peter Malmberg och Cajsa Persdotter.

Se hfl AI:1a Hammar, Hulta ägor s 138.
Avsked sold. Peter Malmberg f 1751 Bjälbo
h Catrina Andersdotter? f 1752 Viby
D Catrina f 1782-03-20
fl(ickan) Anna Cajsa f 1774

Familjen flyttar till Askersunds socken (landsfs) 1791. Det finns en notis också, fader sold. i Östergl rymdt? Modern född i Hultet, ......död.

Anders Andersson tror jag är den som föds 1775-04-16 C:4 Hammar s 38. Son till sockenskräddaren Anders Olofsson och Maria Persdotter, barnet döpt i Askersunds landskyrka. Det finns dubbla födelseböcker här, titta även i C:2 Hammar s 119, där det anges två datum 1775-04-16 och 1775-03-13, födelseplatsen är i så fall Stubbetorp.

Återkommer med mer info...


2018-06-16, 13:58
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Vigda Askersunds landsfs E:1 bild 250 - 1804-01-05 Sockenskräddaren i Hammar, Anders Andersson med soldatdottern pigan Katrina Persdotter i Boda.

Se AI:2 Askersunds lf s 278, Boda soldattorp:
Fadern har nu fått ett nytt soldatnamn. Han var ju tidigare avskedad soldat i Hammar. Sold. Peter Boman f 1751, h Catharina Andersdotter f 1752, d Catharina f 1782-03-22 (här börjar felskrivningen av dagen, 20 till 22). Måg Anders Andersson - Catharina och Anders flyttar till Hammar 1805.

AI:3b s 800 Boda soldattorp, AI:3b s 805 Kvarnkärret, AI:4b s 177 Kvarnkärret (felaktigt skrivet -fallet här) Peter Boman död 1821-01-12, AI:5b s 176 Kvarnkärret. Änkan omgift med Jan Christophersson. AI:6b s 176 Kvarnkärret. Catharina Andersdotter död 1826-12-28 enligt hfl.

AI:1b Hammar, Stubbetorps ägor s 84:
Anders Olofsson f 1740-05-02  Vasshammar (Askersunds lf, min anmärkn). Längst ut till höger står det: till proffession skräddare. Bo på Nynäs ägor, gå till nattv(ard) i Hammar. Nynäs i Askersunds lf. Hustru Maria 64 år född i Undenäs (R). Son Anders till Ängetorp 1795, s Jan f 1781, till Askersund 1798, d Maria till Nykyrka 1793 (V Ny, E?). Familjen finns även i AI:2a Hammar s 188 under Stubbetorp med notisen på Nynäs ägor. Hustrun Maria född 1741, sonen Anders har nu fått det felaktiga födelsedatumet, 1775-04-25 istället för 16/4.

2018-06-16, 13:59
Svar #4

Utloggad Louise Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 07:54
    • Visa profil

2018-06-16, 14:28
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jovisst, men det skrev jag redan tidigare i mitt svar här ovan att det är den rätta födelsenotisen...1782 ska det också vara!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna