ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Jonas Hindriksson Ekegren i Jutagården Östorp  (läst 915 gånger)

2017-05-28, 15:15
läst 915 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej,

Min anfader - soldat Petter Jonsson Ekegren i Bräddhagen,Tråvad (R) var gift med Kerstin Jonsdotter. De fick barnen Jan, född 1747 (död 1747-01-12), Britta, född 1748-09-14 (min ana) samt Katarina, född 1751-01-14 (död 1752-05-30). Alla barnen födda i Tråvad. Petter Ekegren blir skadad i ryggen vid fästningsarbete i Landskrona och får därför avsked som soldat, enligt GM rulla 1759 (se inlägg under Tråvad). Hans hustru Kerstin Jonsdotter dör 40 år gammal år 1771-11-24 i Bräddhagen, Tråvad. I dödboken står hon felaktigt som Kerstin Andersdotter. Petter Ekegren dör 86 år gammal år 1806-09-26 i Bräddhagen, Tråvad. Han kallas då för Petter Ek. Hustrun Kerstin Jonsdotter har jag inte kunnat spåra, men Petter Ek finns i husförhörslängden för Tråvad under Bräddhagen (A1:1,sid.31). Där anges att han ska vara född 1722 i Vinköl (R).

I födelseboken för Vinköl hittar jag en Petter som föds i juli 1723 (Vinköl C:1,sid.273). Fader var soldaten Jonas Ekegren. Moderns namn nämns inte. Som dopvittnen nämns: "Anders i Jutagården och hans hustru, Fältväbelns hustru i Östorp, Sven Kagg (Ragg?) och hans hustru."

Jag hittar soldat Jonas Ekegren i GM för Skaraborgs regemente 1720-1721 (Bild 194). Han står då under Skånings kompani under Östorp Jutagården. Han benämns Jonas Hindriksson Ekegren och ska vara 29 år gammal och gift. Tjänat i 10 år. Födelseort kan jag inte utläsa (W...?). Någon som ser vad det står? Jag har inte följt honom vidare i GM rullorna ännu.

Vet någon mer om denna släkt och vad hustrun till Jonas Ekegren hette (Petters mor)?

Tacksam för all info,

Med vänlig hälsning
Helena

2017-05-28, 16:52
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil

Födelseorten är inte närmare preciserad: Västergötland.
Hälsar vänligen
Maud

2017-05-30, 10:35
Svar #2

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Denna släkt var en svår nöt att knäcka för mig :(
Letade i dödboken för Vinköl för att se när/om Jonas Hindriksson Ekegren dött, men hittade inte honom där. Däremot hittade jag en dödsnotis för hans hustru som dog 1743 och begraven 17/4 1743 i Vinköl (Vinköl C:1, bild 172, sid.331). Hon benämns bara som "Soldaten Ekegrens hustru, 63 år gammal". Det tycks vara en återkommande tema i Vinköls kyrkoböcker vid denna tid att man inte nämner namnet på hustrun.....

I bouppteckningsregistret för Skånings härad hittar jag ingen Jonas Hindriksson (Ekegren). Kanske gjordes bouppteckningen då hans hustru dog 1743, men eftersom man inte vet vad hon hette så blir det också svårt att hitta den.

Någon som vet hur man kan komma vidare med de här förutsättningarna?

Med vänlig hälsning
Helena

2017-06-06, 11:03
Svar #3

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Jag har följt Jonas Henriksson Ekegren i GM från 1714-1736, då finns han med där som soldat under Jutagården, Östorp i Vinköl. Han var soldat nr 732, Skånings kompani (nr 132), Skaraborgs regemente. Finns det inga GM för Skaraborgs regemente före 1714?

I de GM jag följt honom i står att han ska ha antagits som soldat år 1709. Han bör ha varit född någon gång ca 1691-1693.

Han finns inte längre med i GM för år 1741, istället är där en Måns Ekegren som ersatt honom.

I 1714 års rulla står att Jonas Henriksson Ekegren är gift.

Finns det någon som har tillgång till mantalslängder för Vinköl där man kan följa Jonas Henriksson Ekegren? Var han född i Vinköl? En hustru till honom dör 1743 (Vinköl C:1, sid.331), men hon är namnlös. Hon bör dock ha varit född ca 1680.

Jag hittar bara ett barn till Jonas Henriksson Ekegren, född i Vinköl år 1723, vid namn Petter (min ana). Moderns namn nämns inte. Dopvittnen var: "Anders i Jutagården, och hans hustru." "Fältväbelns hustru i Östorp", "Sven Ragg och hans hustru".

Man kunde ju tänka sig att dopvittnena var släkt med föräldrarna på något vis, men hur? Fältväbeln - är detta fältväbel Kindstedt de menar? Och vad var namnen på alla hustrur?

Och till sist, har Jutagården Östorp alltid hört till Vinköl? Eller ska man titta i någon annan socken också?

Tacksam för all hjälp,
Med vänlig hälsning
Helena Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna