ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var änglamakerskan?  (läst 689 gånger)

2016-12-09, 19:05
läst 689 gånger

Utloggad Hilda Jonasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 21:44
    • Visa profil
Hej! Jag jobbar för fullt för att förstå min släkt och dess historia. Dessvärre tar det tvär stopp efter min farmors mormor. I Björketorp skall det ha funnits ett gästgiveri . Dit kom ofta rallare och fick ta åt sig av torpets privilegier. Där bland flickorna som jobbade där, det skall också ha varit min farmors mormor. En dag blev hon gravid med vad som sägs skall varit en adelsman. Prästfrun skall ha stöttat henne men dock tvingades farmors mormor lämna sitt barn till en änglamakerska i trakten. Vem var änglamakerskan?
Finns det någon som känner till detta?
Hilda Jonasson
hildajonasson@hotmail.se

2016-12-10, 17:06
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:20
    • Visa profil
Jag tror du skall testa med att ge detaljer, som vilket år föddes barnet eller när föddes farmors mormor och vad var hennes fulla namn. Har du sökt något i källorna eller är det bara en muntlig historia?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna