ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Djursdala  (läst 872 gånger)

2016-12-07, 23:22
läst 872 gånger

Utloggad Per Holm

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-12-08, 19:31
    • Visa profil
Hej!
Har en fråga angående nämndemannen Per Mosesson (1728-1799) i Björkesnäs, eller rättare sagt hans hustru Kjerstin Jons(Jöns)dotter, enligt uppgift född 1734? i Marstad, gift 1752 med ovanstående och död 1806 i Björkesnäs. Problemet är alltså hennes härkomst: tittar jag i Djursdala födelsebok (C:1 1693-1824, sid 99) anges hennes far vara en Jöns Carlsson (1702-1773) i Marstad och tittar jag i Djursdala dödbok (C:1 1693-1824, sid 526) anges hennes far vara nämndemannen Jon Gudmundsson (1703-1785) i Marstad. Hmm... vilket är egentligen hennes rätta fäderne? Själv lutar jag åt Jon Gudmundsson och detta styrker jag dels genom att både svärson och svärfader är nämndemän samt dels genom att titta i mantalslängderna för Djursdala under några år i mitten av 1750-talet, för där anges en dotter Kjerstin till Jon Gudmundsson medan till Jöns Carlsson anges en dotter Karin. Har jag rätt eller...? Om det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut det här vore jag väldigt tacksam!

Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna