ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Råberg  (läst 3050 gånger)

2000-09-13, 07:17
läst 3050 gånger

Utloggad Anders Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej finns det någon som har släktforskat på släkten Råberg som flyttade till Borgsjö i
början på 1800-talet. Släkten skall ursprungligen
ha kommit från Kalmar-trakten.

2000-09-13, 16:32
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Gå in på http://www.dis-syd.m.se/ och sedan på DISBYT/internetsökning/sök i databasen. Gör där en sökning på Råberg och Kalmar. Där kan du gå vidare för att fråga efter Råbergare. Det finns väldigt många i hela landet.
 
mvh
Lena Thelin

2004-02-23, 20:09
Svar #2

Klara Björkman

Hej Anders. Hittade din efterlysning, så gammal att du kanske redan forskat färdigt om denna släkt, men jag svarar ändå. Jag har också hittat bilden av Johan Edvin Råberg i Porträttfynd.Hans farfar, Johan Jonsson Råberg f 18280614 i Ljungby (Råby) var min morfars farbror. Två av min morfars bröder flyttade också upp från Ljungby till Borgsjö,1870-talet tror jag, men de kallade sig inte Råberg utan den ene, Karl Alfred Andersson, Engström. Han fick där en stor familj, medan brodern Janne Gottfrid Andersson troligen förblev ogift. Tidigare fanns det även två av min morfars farfars bröder med namnet Råberg, Anders Börjesson Råberg f1783, och brodern Daniel Börjesson Råberg f1797 i Ljungby, men huruvida de flyttat norut känner jag inte till just nu.

2004-02-24, 12:51
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Klara och Anders, det här finns i Anno 1890 ( som ju betr. Västernorrland bl.a. är gratis tillgänglig)
 
ANNO 1890. Folkräkningen 1890. Borgsjö församling
 
Karl Alfred Andersson Engström f. 1851 Ljungby Kalmar l.
Om personen Om hushållet
Hemförsamling: Borgsjö
Hemort: Borgsjöbyn
Kontrakt: Medelpads
Län: Västernorrland
 
Födelseår: 1851
Födelseort:  
Födelseförs: Ljungby Kalmar l.
 
Yrke: Hemmanseg.
Titel:  
 
Civilstånd: G
Kön: M
Familjest:  
Famstkod: F
 
Hushåll nr: 861
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
 
SVARvolym: 000377  Kort nr: 9
Sida: 75  Rad: 46
Personer i hushållet:
      Fam nr: 1
Karl Alfred Andersson Engström f. 1851, Hemmanseg.  
Kristina Persdotter f. 1848  
Karolina Erika f. 1873  
Per August f. 1878  
Sofia Kristina f. 1880  
Anna Wilhelmina f. 1882  
Albertina Charlotta f. 1884  
Solina Juliana f. 1886  
Märta Kathrina f. 1888  
Carl Otto f. 1890  
 
Folkräkningen 1890. Borgsjö församling
 
Janne Gottfrid Andersson f. 1853 Ljungby Kalmar l.
Om personen Om hushållet
Hemförsamling: Borgsjö
Hemort: Borgsjöbyn
Kontrakt: Medelpads
Län: Västernorrland
 
Födelseår: 1853
Födelseort:  
Födelseförs: Ljungby Kalmar l.
 
Yrke: Jordbruksarb.
Titel:  
 
Civilstånd: O
Kön: M
Familjest:  
Famstkod: E
 
Hushåll nr: 862
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
 
SVARvolym: 000377  Kort nr: 9
Sida: 76  Rad: 6
Personer i hushållet:
      Fam nr: 1
Janne Gottfrid Andersson f. 1853, Jordbruksarb

2004-11-27, 12:38
Svar #4

Utloggad Anders Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Klara och Bo
Vad kul att jag till slut fick lite hjälp med min släktforskning på min mammas sida. Jag hade ingen aning om att så många i släkten flyttade från Kalmar ända upp till Borgsjö. Undrar vad som fick dem att flytta så långt på den tiden.
Tusen tack för hjälpen och maila mig gärna om ni har några fler uppgifter om min släkt
MVH
Anders

2004-11-27, 18:24
Svar #5

Klara Björkman

Hej Anders.
Jag tyckte det var mycket trevligt att hitta bilderna på släktingarna Råberg, och sent omsider få kontakt med dej. Du undrar vad som fick våra släktingar att ge sig så långt iväg. Min morfar hade 9 syskon, två av dem for till Norrland för att bli rallare, en for till Amerika och de två yngsta reste till Gotland, grävde kanaler och (tror jag) byggde järnväg, och stannade kvar på ön livet ut. En av dom blev min morfar. Det var nog kärvt med försörjningen hemma, för det kan väl inte bara ha varit äventyrslusta. Vet att du tagit kontakt även med vår släkting Fred Mattson, han har forskat mycket mer än jag hunnit göra. Jag har också fått hjälp med smålandsanorna av Anders Elofsson, även han en släkting, som jag träffade i somras när jag åkte runt i morfars barndomstrakter. Om jag har några uppgifter som du saknar, så delar jag gärna med mig.
Klara.

2006-05-22, 16:54
Svar #6

Utloggad Christina Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2020-09-09, 19:27
    • Visa profil
Hej
 
har just börjat söka efter anfäder. har hittat en hans daniel nilsson råberg, född 1844-04-03
i grundsjö, högsjö sn i västernorrland, ångermanlands landskap. . Han är min farfars far. Söker själv uppgifter om hans far som hette nils sjödin.
 
MVH  christina

2006-05-22, 19:10
Svar #7

maritha.berglund@edu.lulea.se

Nils Sjödin  
f. 16 jun 1815, Grundsjön, Högsjö (Y)
d. 16 maj 1896, Grundsjön, Högsjö (Y)
yrke. Inhysesman
 gift g. 13 jun 1847, Högsjö (Y)
Stina Greta Henriksdotter
f. 15 feb 1816, Jude, Högsjö (Y)
d. 27 dec 1886, Grundsjön, Högsjö (Y)
Här är Nils föräldrar
Hans Nilsson
(1773 - 1845)  
 
Brita Israelsdotter
(1774 - 1855)  
 Detta är Stina Gretas föräldrar
Henrik Johansson
(1786 - 1867)  
 Brita Larsdotter
(1787 - 1841)  
 
Hittade detta på google.
Mvh Maritha

2006-05-22, 19:14
Svar #8

Maritha Berglund

Vill du ha Nils syskon, så kommer de här.
Märta Hansdotter
Israel Hansson
Hans Hansson
Anna Greta Hansdotter
Sara Hansdotter
Brita Hansdotter

2006-05-23, 10:28
Svar #9

Utloggad Christina Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2020-09-09, 19:27
    • Visa profil
tack maritha, detta är jättekul för mig som nybörjare.  
 
MVH  christina

2009-05-20, 15:25
Svar #10

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Hejsan
 
Jag forskar på familjen Råberg, bosatt i östra ryd/Gärdserum under 1800-talet. Min anfader är Nils Råberg. Jag har nu lyckats utröna att hans son Olof Magnus f 1822 flyttade med sina båda söner Anders August (Andrew)f 1858 och Carl Erik (Charles) till USA i slutet av 1800-talet. De hamnade i Illinois, Minnesota och Wisconsin. En dotter/syster stannade kvar - Hulda Christina - och det är min FFM.
 
Jag har nu erhållit lite dödsattester och annat från USA som jag gärna delar med mig av om någon vill komplettera sin forskning. Jag vill gärna komma i kontakt med andra forskare som har familjen i sina släktträd. Nils var livgrenadjär och jag är nyfiken på om Råberg är ett soldatnamn eller om det är ett släktnamn. Det finns ju Råbergare over hela Sverige så har svårt att taänka mig att alla släkt? Eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall!
 
Hälsningar
Anne-Marie

2009-11-24, 23:05
Svar #11

Utloggad Kerstin Stiby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 21:06
    • Visa profil
Jag är också en Råberg.
Jag har inte börjat forska i min släkt ännu. Utom att jag naturligtvis vet att min farfar hette Sture och att han var född i Kalmar och levde sitt liv där.
Hans pappa hette Johan och mamma Elisabeth. Längre har jag inte kommit. Utom att min pappa Folke Råberg pratade en del om släkten i Ljungby som de inte hade kontakt med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna