ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stötte direkt på ett rejält fel i dödboken..  (läst 1237 gånger)

2016-09-20, 23:05
läst 1237 gånger

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Jag fick hem mitt exemplar av Sveriges dödbok idag och provade att göra några snabba sökningar på några av mina mor- och farföräldrar. Hittade till att börja med två av tre släktingar, men den tredje (min morfar Sven Gösta Seilitz Karlsson) verkade inte finnas med hur jag än sökte. Dock hittade jag honom till slut, men efternamnet "Karlsson" hade helt fallit bort. I stället hade hans tredje förnamn "Seilitz" blivit hans efternamn..d.v.s. i dödboken står det "Seilitz, Sven Gösta" när det egentligen skulle ha stått "Karlsson, Sven Gösta Seilitz". Nu kommer säkert Sveriges dödbok vara en fin källa till hjälp framöver, men man undrar hur många sådana här relativt grova fel det egentligen finns i den där boken när jag lyckades hitta ett nästan direkt..!?  ::) En rättelse är i alla fall skickad så att det blir rätt (förhoppningsvis) till nästa upplaga av boken!

2016-09-21, 18:29
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Du kommer att finna många fel i dödboken. Vi får väl hjälpas åt att sända in rättelser.
Det handlar om felstavningar, fel i födelsedatum och inte minst alla de tusentals personer som fått "fel" födelseort. Under ett antal år har man noterat nedkomstplatsen (BB) som födelseort, medan senare födda syskon har fått föräldrarnas mantalsskrivningsort som födelseplats.

Men du kommer ändå att få stor nytta dödboken.

2016-09-21, 19:03
Svar #2

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Just det där med födelseplats och plats att ange där någon har dött verkar det råda delade meningar om hur det egentligen ska registreras. Jag läste någon tråd här på anbytarforum om det, men där tyckte folk lite olika. Eftersom jag inte på allvar har kommit igång att registrera mina anor i något släktprogram ännu (endast testat lite för att lära känna programmet) så hade det varit skönt att veta om det finns ett vedertaget sätt bland släktforskare hur födelse-/dödsort faktiskt ska registreras. Bättre att göra korrekt direkt än senare känner jag..  :). Om ett barns moder är skriven/bor på en adress i Södra Sandby vid födelsetillfället, men barnet är fött på själva BB i Lund..vad skriver man som födelseort i sitt släktprogram då?

När jag har testat har jag skrivit "Lund" som födelseort eftersom det ju var där personen faktiskt var född, men om jag förstår dig rätt så borde jag ha skrivit "Södra Sandby" istället!?

Om vi tar mig själv som exempel. Jag är född på BB i Lund, men mina föräldrar var skrivna på en adress i byn Löberöd som vid den aktuella tiden ingick i Högseröds församling (dock uppgick den församlingen i Löberöds församling år 2006). Vad skriver jag som födelseplats/ort?  Lund? Löberöd? Högseröd?

Jag förmodar att det är lämpligast att sätta "Löberöd" som födelseplats/ort eftersom mina föräldrar var skrivna där då jag föddes, men att man sedan också kan skriva en notering om att själva födseln egentligen skedde på BB i Lund!?

2016-09-22, 11:51
Svar #3

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Det finns inget “rätt” svar på dina funderingar.

Enligt min uppfattning är din födelseförsamling Högseröd.

Jag har för det mesta skrivit det datum och den församling där personen är upptagen i födelseboken. Att församlingen byter namn, har redan tagits hand om i Sockensök och av Arkiv Digital.
Ex.: Kungsholm (Munklägret, Ulrika Eleonora)

Det som krånglar till det är att Svenska Kyrkan under en viss period förde in barnet i två födelseböcker. I den församling BB för nedkomsten tillhörde, men då med en anteckning “Avis till Xxxxx församling”.  Sedan skrevs barnet in i den församling föräldrarna var bosatta.
Jag har ibland skrivit in föräldrarnas församling, ibland behållit BB:s församling, eftersom det är den som står i folkbokföringen.
Ibland har jag lämnat rutan om födelseförsamling blank, och i anteckningar noterat båda födelseböckerna.

Jag kommer troligen fram till att det minst felaktiga är att notera den församling där föräldrarna bodde. Det finns exempel på att barn 1 och 2 är födda i Bjuv. Barn 3 och 4 på BB i Helsingborg samt barn 5 och 6 är födda i Bjuv. Jag kan då också se att föräldrarna hela tiden har bott i Bjuv. Det kanske inte var Bjuv utan en en församling, men det visar inkonsekvensen i kyrkans hanterade av födelsedata under en viss period.


En annan sak som ofta är fel i Dödboken, är en persons födelsedatum. I regel försöker jag följa upp det, och har då sett att det blivit fel vid överföring från ett husförhör till ett annat. Speciellt om personen har flyttat mellan olika socknar.
Det verkar som att när man införde folkbokföringen använde man den senaste församlingsboken.
Här har jag konsekvent använt det datum som står i dopboken, då jag antar att i dopboken är färre fel än i husförhören.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna