Hej igen Birgitta och tack för dina uppgifter!
Jag sitter och "grottor" med dessa familjer.
har hittat Enk. Lisa Lund f 5/9 87. död 1846 i Hultsnäs i Bohult. (Enkan efter då Samuel Lund) det är då denna kvinna det handlar om vad jag förstår nu. Nästa soldatkvinna Lund dog ju 1848. Båda har jag hittat.
Även enk. Lisa Lund´s son som var född 1912 som fadern var Soldaten Samuel Lund och Lisa Nilsdtr. i Hultsnäs. Men fadern Samuel som du har hittat död i tjänst år 1814, var har du hittat honom? Vet du var han kom ifrån och var född?
Dessa båda soldater som heter Lund har de tagit soldattjänsten efter varandra tro eftersom Samuel dog och sedan dyker Carl Lund upp med familjen till Hultsnäs. Det hände ju att soldatnamnet övertogs av nästa soldat som efterträdde har jag läst. Eller kan de ha varit bröder? Jag har inte hittat Carl Nilsson var han är född ännu, har letat i Långemåla men ej lyckats. Husförhörsböckerna för Långemåla finns ju inte så långt tillbaka, ej heller Dödböcker eller Vigselböcker. Skall gå till ett bibliotek för att hitta Bouppteckningen du angav, SVAR har inga Bouppteckningar skannade ännu för Kalmar län, tyvärr.
Känner mig just nu lite låst med allt för jag vet inte var jag skall finna uppgifterna. Har även tittat i Generalmönsterrullarna men har bara hittat Carl Nilsson Lund i Hultanäs Långemåla. Du mämnde något om Elmhult, Roten hette Elmhult där han tjänstgjorde. Har ej funnit föräldrarna till honom där. Men denna Lund kanske inte längre är så viktig eftersom spåret ledde in på den i tjänsten avlidna soldaten Samuel Lund vem han var och kom ifrån o vart sonen tog vägen? Har du några tips att ge det skulle underlätta där jag nu sitter.
Vänligen
Eva Ljungberg
Dessa båda soldater