ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2013  (läst 3015 gånger)

2013-01-06, 19:36
läst 3015 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Instämmer till fullo med Anders Berg angående Ctrl+F-funktionen.
 
Gå in och titta på Småland-Torsås med 1985 inlägg. Man får upp att alla dessa inlägg finns på 66 sidor. Jag gjorde en enkel sökning på namnet Anna och då blev även orden annan och annat och annanstans markerade. För varje sida, 66 gånger, måste man klicka på sökordet.
 
mvh Lars-Åke
 
(Meddelandet ändrat av larsakej 2013-01-06 19:44)
Lars-Åke Johansson

2013-01-06, 21:44
Svar #1

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej!
Jag har snurrat runt lite på anbytarforumet när jag har haft
frågor själv och hjälpt andra. Det jag har noterat är att
många frågor om läshjälp finns under respektive socknar.
 
Jag har själv haft läsfrågor och varit på väg att sätta in
dem under den socken som det gällt, men besinnat mig.  
 
En annan sak jag funderar över, varför har forumet indelats i
landskap före socknarna. När jag ska hjälpa någon så tycker jag  
att det är svårt att veta i vilket län det gäller.  
Hälsn Agneta

2013-01-06, 22:16
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Här finns alla Sveriges län uppräknade + en karta
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_l%C3%A4n  
 
Att man har landskapsindelning på Anbytarforum motiveras med att landskapsgränser aldrig ändras vilket däremot län och länsgränser gör. Som du nog känner till så föreligger förslag på regeringsnivå att än en gång ändra i länsindelningen så att antalet län skall minskas ytterligare och nya länsnamn införas medan landskapsnamnen består.
Angående dina iakttagelser  om att vissa läshjälpsfrågor har hamnat direkt i sockendiskussionerna har att göra med moderatorsystemet här på Anbytarforum. Här skulle i princip en moderator flyttat det här felaktigt inlagda inlägget till Läshjälp. Tyvärr så finns det vakanta moderatortjänster troligtvis för det landskap där du har hittat dessa felaktigt placeradeLäshjälpsinlägg. Titta i moderatorlistan här till vänster ANBYTARFORUM-Moderatorwe så klarnar det nog.
 
Hälsningar Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-01-07, 09:33
Svar #3

Utloggad Janåke Gestblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 17:35
    • Visa profil
    • www.gestblom.se/tjocka.php
I Windows Vista och förmodligen i andra Windowsversioner kan man använda funktionstangenten F3 i.st.f. Ctrl+F.
F3 öppnar sökfältet eller söker nästa träff. Fungerar efter sidbyte.

2013-01-07, 11:12
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Marianne, och andra, ibland blir det man själv gör så självklart att man inte tänker på att tipsa andra.  
 
Jag gör alltid så som Anders Berg och söker via Sök i Anbytarforum.  
 
1) Är det ett lite ovanligare släktnamn, så räcker det oftast att söka på namnet. Detta gäller även ord eller begrepp, vissa yrken, och liknande. Epitet som resande, tattare och liknande bör kombineras med något namn eller socken bör bästa resultat.
 
2) Är det Elin Svensdotter det gäller, så lägger jag till den socknen som det gäller, och om det är flera som kan vara aktuella, betar jag oftast av dem en i taget. Man kan också skriva in flera socknar på en gång, men det blir oftast för många svar. Vet man var de bott i socknen så läggs det förstås in i sökningen också, liksom födelseår eler andra nyckeluppgifter som kan hjälpa en att finna den man söker.
 
3) Är det ett inlägg eller en diskussion jag deltagit i, så lägger jag till Simander eller simson i sökningen för att snabbare hitta vad jag söker.
 
4) När fått upp svaren på sökningen går jag in och söker på de sidor som föreslås genom att gå in på Redigera i menyn i Internet Explorer,  som jag använder och väljer då Sök på den här sidan..., Ctrl+F fungerar också bra, F3 likaså.
 
5) Att söka på Anna i en socken med 66 sidor skulle jag nog däremot inte ge mig på i första taget, även om det kan ha inträffat. Anna utgör å andra sidan ett sällsynt exempel, eftersom man lätt får så många andra träffar, det gäller inte ens de flesta förnamnen.  
 
6) Jag har lagt ner många timmar på att samla information om vissa släktnamn under just släktnamn, med enligt ovanstående modell framsökta uppgifter och länkar ifrån såväl Anbytarforums diskussioner som andra källor. Detta ibland för min egen skull, men inte sällan även för underlättande för andra som är eller blir intresserade av det släktnamnet i framtiden. Om det skulle raderas skulle dessa insatser vara (nästan) förgäves.
 
7) Man kan även, icke att förglömma, använda Sök i Rötter för släktnamn och få svar ifrån dess databaser.
 
8) Fördelen med Anbytarforum är att det är sökbart i stora Google och att det sparas för framtida forskare, vilket jag anser är helt enastående. Detta gäller tyvärr inte Facebook och andra snabbare sajter, vad jag vet, vilket är en klar nackdel, om man nu inte vill uppfinna hjulet om och om igen förstås.
 
Eftersom jag var den som föreslog Håkan Skogsjö, att alla efterlysningar i Rötter som då låg samlade i en enda hög, skulle delas in i socknar, så var det ett enormt framsteg då det hörsammades och infördes. Att därför gå vidare och utveckla forumet låter därför utmärkt. Lars-Åkes förslag om olika århundraden låter onekligen intressant, men det ska göras också, och även om det endast skulle gälla framtida inlägg, så blir bara det rätt mycket arbete, antar jag.  
 
God fortsättning på året, diskussionen och framförallt Rötter och inte minst mitt favoritforum, Anbytarforum!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-01-07, 12:47
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Något har hänt! Förr så ögnade jag igenom allt från första ämnet till det sista. Nu kollar jag Gamla Bilder, som ligger relativt högt, rusar förbi allt övrigt, som känns bara rörigt och hamnar i Förbundsforum.
 
Är det fler som gör som jag (kollar endast sina intresseområden, utan att bry sig om andra ämnen), så innebär det att de överst liggande ämnena kommer att ha en klar fördel, i jämförelse med de andra ämnena.
 
Visst kan man vara van vid det gamla och ha svårt för det nya, men kan man vänja sig vid denna, i mitt tycke, oordning? Hur lång tid ska man ge detta nya en chans innan man dömer ut det hela?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-01-07, 13:09
Svar #6

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag har nu testat alla förslagen och de funkar kanonbra!
Tack Stefan för den föredömliga sammanställningen!
 
Även jag undrar som Ann-Mari - hur lång tid ska man ge denna oordning en chans innan man dömer ut det hela?
 
Mvh
Marianne

2013-01-07, 21:21
Svar #7

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Jag tackar dig också, Stefan för dina sök-instruktioner. Jag har varit dålig på Google-sökning i Anbytarforum, men jag har nu övat upp mig efter dina instruktioner.
Däremot misslyckas jag ofta med sökningen enligt Vanlig sökning i Anbytarforum
 
mvh Lars-Åke
 
(Meddelandet ändrat av larsakej 2013-01-07 21:49)
Lars-Åke Johansson

2013-01-07, 23:07
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag får säga som man gör i Öregrund Jag tackar för tacken!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-01-08, 11:29
Svar #9

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag har länge saknat rubriken Vägar under Övriga ämnen.
Det skulle vara intressant att få veta lite mer om gamla landsvägars sträckning t ex.
Och hur man hittar mer information om detta.
Själv kan jag inte lägga till några nya ämnesområden där.
Hoppas det går att ordna.
 
Vad har detta med släktforskning att göra kanske någon undrar.
Jo jag vill t ex hitta den gamla vägen som min förfader och hans bröder gick i början av 1800-talet  
och sedan själv vandra den.

2013-01-08, 12:20
Svar #10

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Marianne,
lägg in din fråga under 01 Osorterat så länge medan jag funderar på om jag ska lägga till ett ämnesområde Resor (eller om Kommunikationer vore en bättre rubrik).

2013-01-08, 12:45
Svar #11

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack, det låter bra! Du har rätt vad gäller rubriksättningen - Vägar är inte helt lyckat.
Resor och kommunikationer förknippar jag dock mer med att man tar sig fram på hästryggen eller med någon slags fordon  
vilket mer välbemedlade personer använde sig av.
Mina förfäder vandrade. Det var unga mycket fattiga pojkar.
Kanske en flerordig rubrik typ Landsvägar (eller Vägar) - Kommunikationer - Resor vore bra?
 
Du hinner nog ordna ämnesområdet innan jag hinner skriva min fråga.
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2013-01-08 18:29)

2013-01-08, 13:43
Svar #12

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Jag vill ha breda rubriker så att det inte blir alldeles för många. 46 är ju redan det nästan lite i mesta laget, även om t ex Efternamn skulle kunna skrotas då namnfrågor diskuteras under Språk, ord och namn.
 
Min hjärna fungerar lite trögt just nu pga sjukdom då det tar nog ett par dagar innan några ändringar syns. En annan fråga är ju om jag inte borde sortera ämnesområdena i alfabetisk ordning...

2013-01-08, 18:55
Svar #13

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Landsvägar - Kommunikationer - Resor är väl brett?
 
Det finns säkert bättre sätt att sortera ämnesområdena än både nuvarande och alfabetisk ordning.
Själv tycker jag att siffrorna i början kan behållas men att man ändrar ämnena så att likvärdiga ämnen  
hamnar intill varandra och ligger i en mer logisk ordning.  
Att blanda helt skilda ämnen som t ex Religion och kyrka, Sveriges Släktforskarförbund, Rosor och hälsningar,  
Sjöfart och Arkivvård huller om buller ser inte bra ut.
 
Kanske någon annan har bra förslag?
 
Camilla, krya på dig!

2013-01-08, 21:20
Svar #14

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lars-Åke; du hade postat ditt inlägg under Militärer, och jag såg nu att du ändrade inlägget igår och bad mig flytta det till Dragon. Egentligen är inte någon av de båda rubrikerna helt optimal för inlägget, eftersom du efterfrågar information kring vad som står om dragonen Pehr Persson Frii (under Yrken ska man diskutera yrkena som sådana i första hand, inte personer som haft yrkena).  
 
Dock kan det ju ibland vara lite flytande mellan yrket och personen, särskilt när det gäller militärer. Av bland annat den anledningen skapar jag för närvarande den nya avdelningen Militaria som kommer att öppna inom kort. Där ska man kunna efterlysa just information ur generalmönsterrullor för olika regementen, t. ex. i ditt fall under rubriken Militaria » Regementen » Kavalleriregementen » Indelta kavalleriregementen » Södra Skånska kavalleriregementet. Det kan nog vara svårt för en novis att veta ifall ett regemente är ett värvat infanteriregemente eller indelt kavalleriregemente, men då finns jag där i egenskap av Moderator Militaria för att lotsa anbytarna rätt.
 
Jag kommer alltså framöver att flytta din fråga (tillsammans med andra äldre inlägg om militärer) till den nya avdelningen, där du kanske får svar. Till dess är det dock värt att tänka på Anbytarforums ordningsregler som säger att man inte ska posta samma inlägg i flera diskussioner, eller hänvisa till en första fråga flera gånger.

2013-01-08, 22:55
Svar #15

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Markus
Det är bra att du samordnar ämnesområden med nära anknytning till varandra. Ordning och reda!
 
Men om nu mitt beställningsjobb om min dragon, beställt 7 jan 2013, hinner komma in obesvarat i Arkivet så har jag väl ändå rätt att upprepa mitt beställningsjobb, givetvis under den rubrik det platsar enligt nya direktiv från dig, utan att detta är ett regelbrott mot ordningsreglerna.
 
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-01-09, 22:31
Svar #16

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Att en fråga hinner arkiveras innebär inte att det är tillåtet att lägga in den på nytt (dubblera). Ge det någon tid, forska vidare själv och återkom med någon ny information eller vinkling på din fråga, eventuellt under annan rubrik. Det är mitt råd!

2013-01-10, 11:33
Svar #17

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Återknyter till mitt tidigare inlägg från 8 jan kl 18:55.
 
Ordet kommunikation är kanske inte heller så lyckat.
Landsvägar - Gästgiverier - Resor i äldre tid (före 1850?)
eller något sådant vore kanske bättre?
 
Mvh
Marianne

2013-01-10, 12:35
Svar #18

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Förslag:
Resor - (lands)vägar, båtar, järnvägar och gästgiverier i äldre tid (mer än 100 år sedan)
 
Äldre tid är ju ett väldigt diffust begrepp, men riktvärdet för antikviteter, 100 år, kanske funkar.

2013-01-10, 13:17
Svar #19

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Hm, kanske någon av er skulle ta över Övriga ämnen ? För min del går det utmärkt (det enda av mina områden jag är riktigt fäst vid är mitt kära Södermanland). Ifall någon känner sig inspirerad att moderera Närke, Stockholm eller Övriga ämnen så är det bara att kontakta anbytarvärden.
 
 
Som sagt vill jag ha rätt breda rubriker. Att specificera lika precist som i Kristinas förslag är nog tyvärr inte helt lyckat. Ju bredare rubriker desto mindre är chansen att något hamnar fel även om det är rätt svårt att inte platsa under Övriga ämnen så länge det inte är en ren personefterlysning.
Jag måste erkänna att min definition av både resor och kommunikationer omfattar både färdmedlen i sig samt det underlag man färdas på såsom vägar, järnvägar, kanaler osv. Det här är nog fel plats för att diskutera varför jag alldeles säkerligen har en galen definition.
 
Jag antar att det innebär att jag måste bestämma något. Inte min bästa gren, men jag ska försöka aktivera mina semestrande hjärnceller.

2013-01-10, 18:18
Svar #20

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Då får det bli 'Kommunikationer'.
 
Möjligen bara 'Resor', men då kanske fotvandrare känner sig utanför.  

2013-01-10, 18:35
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
På färdvägen eller på resrutten eller på resande fot. Om man lägger till ordet på så blir innebörden i rubriken bredare. Resa kan man göra på alla olika sätt, och som resande stöter man på härbärgen m.m. Dock är resande kanske fel ord då detta även är synonymt med resande folket. Kan vara irriterande för de som gör sökningar på resande folket eller viseversa.  
 
MvH Sari
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2013-01-10 18:41)

2013-01-10, 18:48
Svar #22

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Marianne
Din undran från 8 jan Det skulle vara intressant att få veta lite mer om gamla landsvägars sträckning t ex.
Detta låter för mig som att du borde börja med att titta på gamla kartor. Jag vill tipsa dig om att googla på gamla kartor Sverige och även gamla landsvägar
Här öppnar sig många uppslag
 
mvh Lars-Åke
 
(Meddelandet ändrat av larsakej 2013-01-10 19:24)
Lars-Åke Johansson

2013-01-10, 19:54
Svar #23

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tyckte också kommunikationer var jättebra först,  
men när jag googlade och fick fram vad Wikipedia  
skriver om ordet så kändes det inte längre lika bra.
 
Lars-Åke,  
jag har under en längre tid samlat på mig gamla kartor med landsvägar od,  
men det är inte så lätt att översätta dem till dagens vägnät.
Det hade varit bra med lite tips om hur man går tillväga för att hitta de gamla sträckningarna.
Men jag ska göra som du föreslår och googla! Kanske finns det något om detta därute i etern?
 
Nu börjar vi kanske komma bort från ämnet Anbytarforumns struktur?  
 
Mvh
Marianne

2013-01-10, 19:57
Svar #24

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Det finns en rubrik här i Anbytarfoum Anbytarforum » Övriga ämnen » 10 Folkliv » Resvanor
 Duger inte den?
 
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-01-10, 20:37
Svar #25

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Det var inte dåligt att du hittade den sidan Lars-åke. Övriga ämnen är det inte lätt att hitta något i. Vilken röra. Tror nog att hela rasket behöver struktureras på annat sätt.

2013-01-10, 21:21
Svar #26

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Så här bar jag mig åt för att finna den här rubriken:
1. Sök i Anbytarforum,  se vänstra spalten
2. Jag använde sökfunktionen med Google och googlade på ordet gästgiverier
3 då fick jag ett antal träffar, där jag fastnade för Resvanor.
Då hittade jag rubriken
Lars-Åke Johansson

2013-01-10, 22:21
Svar #27

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil

2013-01-13, 15:27
Svar #28

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag håller inte alls med om att Släktnamn skulle vara ett bättre kategorinamn än Släkter.
Dels är det ju inte själva släktnamnen vi diskuterar, deras uppkomst o dyl finns det ju
redan en annan del av forumet för.
Dels passar det inte särskilt bra in på underkategorier som Kungliga släkter som ju inte
har egentliga släktnamn.
 
Det är inte alltid lämpligt att använda ett visst namn på kategorin bara för att man gör
det i USA.
 
Just nu ser det också väldigt konstigt ut, eftersom det bara är kategorinamnet som ändrats,
och inte välkomsttexten.
 
Namnbytet verkar alltså ha skett väl hastigt. Ändra lämpligen ett namn samtidigt på alla
ställen eller återgå till det gamla kategorinamnet.
Enklast är förstås att bara byta tillbaka till det lämpliga namnet Släkter. Det är ju
släkter som diskuteras under rubrikerna, oavsett om det är flera släkter som har samma namn.
 
I övrigt är det skönt att forumet återgått till en logisk ordning, ungefär lika bra som
den gamla, istället för den misslyckade bokstavsordningen.
Ulf Berggren

2013-01-13, 18:49
Svar #29

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Kul att ni verkar ha tagit fasta på mitt förslag att kolla Arkivguidens forums struktur. Läget under ämnen ser bättre ut. Glömde säga ett hästjobb som någon klarat galant hittills. Säkert ändringar som behöver göras efter hand. Men bättre.
 
mvH Sari
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2013-01-13 19:03)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna