ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jörgens gränd i Uddevalla - vem byggde?  (läst 576 gånger)

2014-01-28, 11:16
läst 576 gånger

Sofia Agertoft

Jag är ny på släktforskning men har lyckats kartlägga min egen släkt, dvs personer någorlunda till 1700-talet. Nu blev jag dock nyfiken på vilka som byggde det hus vi bor i. Det vill säga jag har en adress/fastighet men inga namn. Det skall vara listat första gången på 1800-talet och tillhör den äldre delen av Uddevalla. På gamla stadskartor (från 1734) heter det rätt och slätt Uddevalla 15, dessa husförshörslängderna kan jag inte ens tyda. Men jag tror att det försvann i branden i Uddevalla och måste alltså ha byggts upp av någon igen, förslagsvis hantverkare då det var ett område där hantverkare bodde i har jag fått till mig.  
Min fråga är om det är någon som kan veta vad detta område hette/huset hette så att jag kan leta i husförshörslängder från 1800 för Uddevalla/Bäve församling. Adressen idag är Jörgens gränd 8 och kvarteret heter Dyrehaven. Eventuellt om ngn kan tyda de gamla husförslängderna och förklara vad där står.

2014-01-28, 11:32
Svar #1

Sofia Agertoft

Nu ser jag på en karta från 1750 att fastigheten då hette Uddevalla 296.. men mer än så får jag inte fram.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna