ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Graviditetstid - född """"för tidigt""""  (läst 811 gånger)

2006-03-03, 17:18
läst 811 gånger

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Ibland dyker det upp funderingar kring om ett barn är fött för tidigt eller inte.
 
En graviditet varar 266 dagar från befruktningstillfället +- 21 dagar, inom ramen för en totalt normal graviditetstid.
Nu känner vi ju sällan till när befruktningen skedde så av bekvämlighetsskäl lägger man på 14 dagar och får då 280 dagar som man räknar från senaste menstruationstillfället, vilket i runda slängar är detsamma som nio månader och en vecka.
 
Ett barn kan alltså vara fullgånget efter 37 graviditetsveckor (35 från befruktning), vilket motsvarar ungefär åtta och en halv månad (åtta månader från befruktning).
 
Undrar hur många som råkade illa ut om de fick barn 8 månader efter bröllopet, vilket då alltså kunde vara helt normalt fullgångna barn avlade bröllopsnatten, som råkade illa ut för för tidig häfvd.

2006-03-03, 21:58
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jag har inte något stort statistiskt underlag, men några fall har jag kontrollerat. Otidigt sängelag har då inte bötfällts vid längre tid än 6 månader. Ofta var det bara en eller ett par månader.
 
Missbruk av kyska brudars skrud gav dubbla böter och jag har inte heller där sett något fall där tiden mellan vigsel och födsel varit längre än sex månader.
 
Det hängde nog mycket på prästen själv och hur sträng han var i sitt förhör.
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna