ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kanik  (läst 808 gånger)

2002-04-08, 11:58
läst 808 gånger

Sten Kumlin

Kanik är enl. uppslagsböcker medlemmar av domkapitlet och är en medeltida katolsk företeelse.
Jag har emellertid i en dopnotis fr. Hel. Tref., Uppsala sett att (gårds?)-kanicken Vallsten m. hustru  Marg. Krist. Wallsten var dopvittnen 1795 samt att Wallsten även förrättade dopet enl. en anm. undertill. Det andra dopvittnet är stud. Claes Borre samt en jungfru Johanna Soph. Björkman. Rimligtvis måste Wallsten vara präst för att kunna förätta dopet av barnet, som var oäkta, och fött av en enkel piga.
Jag har fått för mig att Wallsten är lärare vid ett prästseminarium e.dyl då även en student ställer upp som dopvittne kanske för en kamrat som har ställt till det för sig.
Har Rötters läsare någon mening om detta?

2002-04-09, 10:12
Svar #1

Marianne Fröding (Ruth)

Jag har fått mig berättat att Kaniker var en typ av munkar.I Karlstad har vi ett område som heter Kanikenäset som sägs vara uppkallat efter dessa munkar.
MVH/Marianne

2002-04-09, 23:51
Svar #2

Sten Kumlin

Diskutionen här faller i och med att jag med hjälp av rötters läsare blivit varse att jag läst fel i dopnotisen, det skulle vara huspredikanten och inte Kanicken.
Tack ändå Sten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna