ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stybbskoppor  (läst 592 gånger)

2002-08-27, 18:10
läst 592 gånger

Terese Selin

Hej,
är det någon som vet vad stybbskoppar är? Jag har letat överallt utan att finna något svar. Kan det vara så att jag läst fel?

2002-08-27, 18:45
Svar #1

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Slår upp i boken Svenska sjukdomsnamn i gångna tider av Gunnar Lagerkrantz, men ordet Stybbskoppor finns inte med. Däremot Styggsjukan, vilket är det samma som syfilis.  
Just syfilis ger ju utslag, på engelska kallas de greatpox (storkoppor). Kanske kan man tänka sig att Stybbkoppor är en förvrängning av Styggkoppor, och att det skulle kunna handla om syfilis.

2002-08-28, 22:13
Svar #2

Terese Selin

Tack så mycket, har som tidigare nämnt inte så mycket att gå på. Det stod i en flyttningsbilaga att personen ifråga hade haft stybbkoppor. Det kan ha varit så att jag läst fel, ska gå tillbaka och titta igen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna