ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Colosr ??  (läst 1589 gånger)

2001-09-14, 15:33
läst 1589 gånger

Jessica Pildal

Jag tittade på dödsorsaken till min ff ff ff, Daniel Olsson, Medskogen, Södra Finnskoga, som gick bort 1854. Det är väldigt svårt för mig att tyda orsaken, jag får endast fram colosr när jag läser.
 
Är detta något som påminner om någon sjukdom, dödsorsak eller liknande? Jag rådfrågade en annan släktforskare på Värmlandsarkivet, men han kunde heller ej tyda detta. Någon som har ett förslag på vad det skulle kunna stå?
 
Tyvärr har jag ej framför mig på vilket kort det var jag kollade.
 
Mvh Jessica

2001-09-14, 17:32
Svar #1

mats

Kan det möjligen avse kolosförgiftning, man hade kanske skjutit spjället innan elden var utbrunnen i kakelugnen?

2001-09-14, 20:33
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag gissar på colera. Epidemier härjade i mitten av 1800-talet, och åtminstone på Åland dog många i kolera just 1854.

2001-09-15, 09:34
Svar #3

Jessica Pildal

Håkan och Mats: Tack.
 
Jag frågar dig mats: vad exakt innebär kolosförgiftning? Vad händer när man skjuter på spjället innan detn brunnit ut?
 
Håkan: Det är ju en bit från Värmland till Åland, men jag ska kolla upp om jag hittar fler i böckerna runt detta årtal som gått åt i kolera.

2001-09-15, 10:31
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Koleran (den asiatiska koleran) fanns förvisso inte bara på Åland 1854, utan i stora delar av landet. En första koleraepidemi kom till Sverige 1834 och en andra epidemi kom till Sverige 1850 (först till Stockholm med ett skepp från L?beck) som blev långvarig och blossade upp varje sommar under 1850-talet. År 1866 hade koleran spridit sig ända upp till Haparanda.  
 
Kolosförgiftning, d v s koloxidförgiftning kan jag inte påminna mig ha träffat på som dödsorsak så pass tidigt som 1854. Kakelugnar var heller inte vanliga på landsbygden vid denna tid, annat än i högre ståndsmiljöer (herrgårdar, slott), men kaminer och andra eldstäder förekom förstås.

2001-09-15, 12:30
Svar #5

Karin Selldin

Koleran fanns även i västsverige 1854. Båtsmannen Johan Gustav Swartberg och hans hustru Johanna Andreasdotter (min fmff och fmfm) dog i kolera i Lundby (O) i augusti 1854.

2001-09-15, 17:10
Svar #6

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej
I Döderhultsvik, från 1856 Oskarshamn, dog mellan 7/10 1850 och 18/11 1850, 43 människor av kolera.  
 
Källa PLF:s databas
 
Mvh
Britt Maria E

2001-09-15, 18:00
Svar #7

Sara Rönér

Hejsan!
 
Som amatörläkare (något mer än vanligt allmänbildad när det gäller medicin, men ingen utbildning inom ämnet) vill jag bara lägga in en liten medicinskt möjlig teori, nämligen att det kan ha med tjocktarmen något att göra. Om den som skrev i döboken var sånt där latin-freak, som vissa var kanske han skulle latina till dödsorsakerna... Tjocktarmen har ju det vetenskapliga namnet colon.
Kanske?
 
/Sara

2001-09-16, 09:58
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Sara!
Beträffande inlägget om colon så har jag följande kommentar utifrån en medicinhistorisk synvinkel. Om det hade rört sig om en person avliden på 1900-talet, som obducerats och försetts med en dödsorsaksattest från läkare, så visst hade det då kunnat röra sig om t ex coloncancer. Men nu rör det sig om 1850-talets Sverige och dessutom på landsbygden. Någon obduktion har knappast utförts och dödsorsakerna brukar inte heller vara latiniserade om du tittar i en dödbok från 1800-talets mitt.  
 
Fortfarande beskrevs dödsorsakerna utifrån den symtombild som man kunnat iaktta innan personen avled och således dominerar dödsorsaker orsakade av grasserande epidemier, som t ex kolera och mässling, ständigt närvarande sjukdomar som lungsot (TBC), eller mycket ospecifika dödsorsaker som t ex ålderdomssvaghet, som fortfarande brukar vara dominerarande för äldre personer vid den aktuella tiden. Bakom dödsorsakerna ålderdomssvaghet och förstoppning döljdes säkert många fall av t ex coloncancer, den idag näst vanligaste formen av cancer, som ger sparsamma yttre symtom, som omväxlande diarr? eller förstoppning, men sällan värk.
 
Det är alltför lätt att bli anakronistisk och applicera dagens medicinska kunskaper och termer på en tid som i det mesta saknade våra möjligheter till diagnostik.

2001-09-16, 21:59
Svar #9

sara

Tack Torsten!
 
Det är helt OK för mej, ursäkta om jag var ute och cyklade i mina vilda teorier. Jag försökte bara hjälpa till...
Även om jag inte håller med till 100% om generaliseringen. Jag har folk i mina register som dött av bukhinneinflammation redan 1846 på  
landsbygden, och det är knappast en symtombild.  
 
Nu ska jag gå och slå upp ordet anakronistisk eftersom jag inte kan få det till att passa in här, så jag vet nog inte vad det betyder...

2001-09-17, 08:44
Svar #10

Utloggad Stefan Söderlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Hej!
Om man går in på Medicinalhistorisk databas http://www.medhist.sdutb.se/ kan man söka på bl.a. sjukdomsnamn.
 
Där hittade jag detta:
Latinskt namn Chlorosis et Anaemia
Svenskt namn Bleksot och blodbrist
 
Kan Colosr vara omskrivning av Chlorosis ?
 
mvh Stefan

2010-10-20, 16:54
Svar #11

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Dödsorsaken är Colik, med borttappad prick över i:et.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna