ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magplåga  (läst 1310 gånger)

2004-10-07, 15:52
läst 1310 gånger

Maria Roth

Hej! Jag är ny släktforskare och jag undrar vad kan det ha varit för magplåga som tog livet av så många människor i Säby församling i Småland under 1842?
Har två släktingar som avled i september - Stina Swensdotter och Hedvig Sophia Johansdotter (farmor och sondotter) - med bara 13 dagars mellanrum. Däremellan, och även före och efter, avled massor av människor av magplåga.
MVH MARIA

2004-10-07, 19:53
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Var det inte en koleraepidemi då?
(Är inte säker, men har för mig det.)
I övrigt kan magplåga betyda just vilken plågsam magsjukdom som, prästerna var inte så duktiga på att ställa exakt diagnos...

2004-10-08, 08:16
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
På Umeå Universitets hemsida kan man hitta Medicinhistorisk Databas. Den innehåller bl. a. provinsialläkares årsrapporter från denna tid. Där brukar epidemier och liknande finnas kommenterade. Problemet är att veta vilket provinsialläkardistrikt som berör Säby.
 
Per Thorsell.

2004-10-08, 19:07
Svar #3

Utloggad Ragnar Lindblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2008-10-14, 15:54
    • Visa profil
Hejsan!
 
Följande citat är hämtad just från Umeå Universitets hemsida där jag i provinsialläkarrapporten från Eksjö för 1842 hittade följande rader -
 
Under sommarmånaderna lärer varit ovanligt friskt bland districtets innevånare ända till September månad, då Rödsot innom de intill Östgöthagränsen belägna socknar, Säby, Linderås och Frinnaryd yppades, och hvarom H:r Doctor Höglander, som då förestod Provincial- läkare tjensten, till Kong. Sundhets- Collegium aflemnat berättelse. I slutet af October var denna epidemie alldeles afstannad, under hvilken omkring 100 personer aflidit.
 
Således inte kolera utan dysenteri som också skördat många liv genom tiderna!
 
Mvh
Ragnar Lindblad
 
PS Måste tacka Per för upplysningen om denna underbara databas - under letandet hittade jag massor med spännade saker jag skall återkomma till! DS

2007-08-08, 23:26
Svar #4

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Idag hittade jag en dödsorsak - som jag aldrig har hört talas om.
Död i Dec 1915 pga magplågor orsakade av kaffemissbruk!
 
Visst kan man få ont i magen av för många koppar - men att dö av det?! Man kanske skall gå över till te.
 
mvh
Inger

2007-08-09, 10:00
Svar #5

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Kaffemissbrukaren kanske fick magsår....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna