ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kommer namnet Olsson ifrån  (läst 3455 gånger)

2003-11-21, 14:39
läst 3455 gånger

Göran Nilsson

Måhända en dum fråga men ställer den ändå. Namnet Olsson. Faderns namn var inte Ol
Blir kanske förklarad dum nu

2003-11-21, 15:24
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Härmed förklarar jag dig stendum!  
 
Nejdå, men svaret är att fadern hette Olof (eller Ola). Olsson är bara en förkortning av Olofsson. En parallell är att söner till en Erik kan kallas både Eriksson och Ersson.
 
Sedan kan det förstås finnas speciella fall där det inte stämmer... Oäkta barn till exempel, där kan det ibland vara svårt att förklara hur de fått sitt efternamn.

2003-11-21, 16:40
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Då fadern ofta kallades Olle, e:et lätt kunde falla bort i patronymikonet så kan man nästan säga att fadern faktiskt kallades Ol...

2003-11-21, 18:22
Svar #3

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Olausson förekommer också som Olssons egentliga förebild. Så är det i min släkt.
 
Jöran Johansson

2003-11-21, 19:56
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I min med. Farmors farfars far hette Olausson från början, men övergick till Olsson.

2003-11-22, 17:15
Svar #5

Göran Nilsson

Tack alla för svaren.
Det förklarar varför. Faderns namn var Olof. Och trodde då i min dumhet att namnet skulle bli Olofsson. Men ingen regel utan undantag.
 
//Göran

2003-11-22, 17:41
Svar #6

Janne Högdin

I den jamska dialekten förkortas namnet Olof ständigt med Ol. Olof Johansson kallas därför OlJohansa (i ett ord) o s v.
 
Att förenkla Eriksson till Ersa görs naturligtvis även i jamskan som i andra dialekter. Eriksson blir Ersa/Ersson.
 
A PeErsBrita h?ns OlPersa i Raskhus  
 
är detsamma som  
 
-Per Erikssons dotter Brita, som är gift med Olov Persson, som bor på soldattorpet Raskhus.  
 
Enkelt, praktisk och alldeles solklart!
 
Ma råkes at såmårn på stemma heri staa!
(Vi träffas på slätforskarstämman i Östersund till sommaren!)
Janne Högdin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna